Bu çalışmada ortaokul öğrencilerinin fen bilimleri dersi
öğrenme – öğretme sürecindeki motivasyona dayalı öğretime ilişkin algılarının
ARCS motivasyon modeli temelinde cinsiyet, sınıf düzeyi, derse yönelik akademik
başarı, derse katılım düzeyi, dersi sevme düzeyi, derste etkinlik /deney
yapılma sıklığı ile derste etkileşim tahta kullanım sıklığı değişkenlerine
bağlı olarak incelenmesi amaçlanmaktadır. Araştırma genel tarama modeli
kullanılarak yürütülmüştür. Araştırmanın örneklemini 2018 – 2019 eğitim – öğretim
yılında İstanbul ili Küçükçekmece ilçesindeki bir devlet ortaokulunda öğrenim
görmekte olan 560 ortaokul öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama
aracı olarak “ARCS Motivasyon Modeli’ne Dayalı Öğretim Ölçeği” kullanılmıştır. Elde
edilen verilerin analizinde betimsel analiz, bağımsız örneklemler için t-testi
ve tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda
öğrencilerin fen bilimleri dersindeki etkinliklerin çoğu zaman ARCS motivasyon
modeline dayalı olarak yapıldığını düşündükleri tespit edilmiştir. Öte yandan
öğrencilerin fen bilimleri dersindeki motivasyona dayalı öğretime ilişkin
algılarının cinsiyete ve derste etkileşimli tahta kullanma sıklığına göre
anlamlı farklılık göstermezken sınıf düzeyi, fen dersi akademik başarı puanı,
derse katılım düzeyi, dersi sevme düzeyi ve derste etkinlik/deney yapma sıklığı
değişkenlerine göre anlamlı farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Öğrencilerin
motivasyon düzeyinin artması ile fen bilimleri dersine yönelik ilgilerinin,
tutumlarının ve akademik başarılarının da artacağı düşünülmektedir. Bu nedenle
fen bilimleri öğretmenlerinin derslerini ARCS motivasyon modeli temelinde
işlemeleri önerilmektedir.
Anahtar Kelimeler: Ortaokul
öğrencileri, fen bilimleri dersi, ARCS motivasyon modeli
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 8, 2020 |
Submission Date | September 12, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Issue: 36 |