Tez Özeti
BibTex RIS Kaynak Göster

Sosyal Medyada Taraftar Grupları: Söylemler ve Temsiller

Yıl 2023, Cilt: 4 Sayı: 4, 230 - 241, 30.12.2023
https://doi.org/10.52835/19maysbd.1364495

Öz

Kültür ve popüler kültür kavramlarının yakından ilişkili olduğu olgular arasında spor ve özellikle futbol yer almaktadır. Futbolun yaygınlığının oluşturduğu güç onu bir endüstriye dönüştürerek, izleyici, taraftar ve holigan gibi kavramlar da yaratmıştır. Taraftar kavramının ise bugün geldiği noktada sosyal medya ile ilişkisi dikkat çekmektedir. Sosyal medya günümüzde taraftarın buluştuğu en popüler sosyal ortam olma özelliğiyle taraftar kültürünü en iyi yansıtan yerlerden biri haline gelmiştir. Bu çalışma popüler kültür, futbol ve taraftar ile sosyal medya kavramlarının aralarındaki ilişkiyi incelemeyi amaçlamaktadır. Bu doğrultuda Türkiye’nin en büyük 3 spor kulübünün Fenerbahçe, Galatasaray ve Beşiktaş’ın en yaygın ve etkili taraftar grupları; Genç Fenerbahçeliler, Ultraslan (Galatasaray) ve Çarşı’nın (Beşiktaş) sosyal medya hesapları içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Analiz sonucunda taraftar sosyal medya araçlarında kendini daha güçlü bir biçimde ifade edebilme imkanı bulmaktadır. Lümpen taraftar algısı sosyal medyada örgütlenerek köy okulları için kütüphane çalışmaları yapan, kadına şiddete tavır alan, şiirler paylaşan profillere dönüşmüştür.

Etik Beyan

Bu çalışmanın, özgün bir çalışma olduğunu; çalışmanın hazırlık, veri toplama, analiz ve bilgilerin sunumu olmak üzere tüm aşamalarından bilimsel etik ilke ve kurallarına uygun davrandığımı; bu çalışma kapsamında elde edilmeyen tüm veri ve bilgiler için kaynak gösterdiğimi ve bu kaynaklara kaynakçada yer verdiğimi; kullanılan verilerde herhangi bir değişiklik yapmadığımı, çalışmanın Committee on Publication Ethics (COPE)' in tüm şartlarını ve koşullarını kabul ederek etik görev ve sorumluluklara riayet ettiğimi beyan ederim. Herhangi bir zamanda, çalışmayla ilgili yaptığım bu beyana aykırı bir durumun saptanması durumunda, ortaya çıkacak tüm ahlaki ve hukuki sonuçlara razı olduğumu bildiririm.

Kaynakça

  • Arslan, Ş. (2014). Yerel Politikacıların Sosyal Medya Kullanımı: Büyükşehir Belediye Başkanlarının Günlük Sosyal Medya Kullanımlarının İncelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Erciyes Üniversitesi \ Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kayseri.
  • Ayas, G. (2015). Müzik Sosyolojisi: Sorunlar-Yaklaşımlar-Tartışmalar. İstanbul: Doğu Kitabevi
  • Aydın, Ali F. (2015). Kurumsal İtibar Açısından Sosyal Medyaya İlişkin Bir Değerlendirme. Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Araştırmaları Dergisi 9, 78-92.
  • Bektaş, A (1996). Kamuoyu, İletişim ve Demokrasi. İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
  • Bloomberg. 2018. “Soccer Is the World’s Most Popular Sport and Still Growing” Corrected Time ‎12‎ ‎June‎ ‎2018‎ https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-06-12/soccer-is-the-world-s-most-popular-sport-and-still-growing#:~:text=More%20than%20four%20out%20of,2.)
  • Curran, J. (1997). Medya ve Demokrasi. Ankara: Ark Yayınları
  • Dağtaş, B. ve Dağtaş, E. (2006). “Tüketim kültürü, yaşam tarzları, boş zamanlar ve medya üzerine bir literatür taraması.” Eğitim Bilim Toplum Dergisi 4(14), 303-349.
  • Erdoğan, İ. (1999). Popüler Kültür ve İktidar. Ankara: Vadi Yayınları
  • Erkal, M. (1978). Sosyolojik Açıdan Spor. İstanbul: Kutsun Yayınevi.
  • Facebook. 2020. “GençfB Facebook Hesabı” https://www.facebook.com/gencfb
  • Facebook. 2020. “Ultraslan Facebook Hesabı” https://www.facebook.com/ultrAslan
  • Facebook. 2020.“ForzaBeşiktaş Facebook Hesabı” https://www.facebook.com/Forzabesiktas
  • Fiske, J. (1999). Popüler Kültürü Anlamak, S. İrvan (çev), Ankara: Ark Yayınları.
  • Fişek, K. (1983). Devlet Politikası ve Toplumsal Yapıyla İlişkileri Açısından Spor Yönetimi. Ankara: AÜ SBF Yayınları.
  • Gans, H.. J. (2005). Popüler kültür ve yüksek kültür (Çev: E. Onaran İncirlioglu), İstanbul: Yapı Kredi.
  • Grössing, S. (1991). “Beden-Spor-Hareket.” 1. Eğitim Kurumlarında Beden Eğitimi ve Spor Sempozyumu (19-21 Aralık, İzmir) Bildiri Kitabı. Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı Okul İçi Beden Eğitimi Spor ve İzcilik Dairesi Başkanlığı, 47-54.
  • Instagram. 2020. “GençfB Instagram Hesabı” https://www.instagram.com/gencfb_org/?hl=tr
  • Instagram. 2020. “Ultraslan Instagram Hesabı” https://www.instagram.com/ultraslan/?hl=tr
  • Instagram. 2020. “ForzaBeşiktaş Facebook Hesabı” https://www.instagram.com/forzabesiktas/?hl=tr
  • Mejuyev, V. (1987). Kültür ve Tarih. Ankara: Başak Yayınları.
  • Oskay, Ü. (1982). Çağdaş Fantazya. İstanbul: Der Yayınları.
  • Özer, Ö. ve Dağtaş, E. (2011). Popüler Kültürün Hakimiyeti. Konya: Literatürk Yayınları.
  • Özlem, D. (1992). Kültür felsefesi, Felsefe Tartışmaları. İstanbul: Kent Basımevi.
  • Sayımer, İ. (2009). Sanal Ortamda Stratejik Halkla İlişkiler Yönetimi. İstanbul: Beta Yayınları. Talimciler, A. (2010). Sporun Sosyolojisi Sosyolojinin Sporu. İstanbul: Bağlam Yayıncılık. Williams, R. (2005). Anahtar Sözcükler: Kültür ve Toplumun Sözvarlığı. İstanbul: İletişim Yayınları. Yağmurlu, A. (2011). Kamu Yönetiminde Halkla İlişkiler ve Sosyal Medya. Selçuk İletişim 7(1), 5-15.

Fan Groups On Social Media: Discourses and Representations

Yıl 2023, Cilt: 4 Sayı: 4, 230 - 241, 30.12.2023
https://doi.org/10.52835/19maysbd.1364495

Öz

Kaynakça

  • Arslan, Ş. (2014). Yerel Politikacıların Sosyal Medya Kullanımı: Büyükşehir Belediye Başkanlarının Günlük Sosyal Medya Kullanımlarının İncelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Erciyes Üniversitesi \ Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kayseri.
  • Ayas, G. (2015). Müzik Sosyolojisi: Sorunlar-Yaklaşımlar-Tartışmalar. İstanbul: Doğu Kitabevi
  • Aydın, Ali F. (2015). Kurumsal İtibar Açısından Sosyal Medyaya İlişkin Bir Değerlendirme. Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Araştırmaları Dergisi 9, 78-92.
  • Bektaş, A (1996). Kamuoyu, İletişim ve Demokrasi. İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
  • Bloomberg. 2018. “Soccer Is the World’s Most Popular Sport and Still Growing” Corrected Time ‎12‎ ‎June‎ ‎2018‎ https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-06-12/soccer-is-the-world-s-most-popular-sport-and-still-growing#:~:text=More%20than%20four%20out%20of,2.)
  • Curran, J. (1997). Medya ve Demokrasi. Ankara: Ark Yayınları
  • Dağtaş, B. ve Dağtaş, E. (2006). “Tüketim kültürü, yaşam tarzları, boş zamanlar ve medya üzerine bir literatür taraması.” Eğitim Bilim Toplum Dergisi 4(14), 303-349.
  • Erdoğan, İ. (1999). Popüler Kültür ve İktidar. Ankara: Vadi Yayınları
  • Erkal, M. (1978). Sosyolojik Açıdan Spor. İstanbul: Kutsun Yayınevi.
  • Facebook. 2020. “GençfB Facebook Hesabı” https://www.facebook.com/gencfb
  • Facebook. 2020. “Ultraslan Facebook Hesabı” https://www.facebook.com/ultrAslan
  • Facebook. 2020.“ForzaBeşiktaş Facebook Hesabı” https://www.facebook.com/Forzabesiktas
  • Fiske, J. (1999). Popüler Kültürü Anlamak, S. İrvan (çev), Ankara: Ark Yayınları.
  • Fişek, K. (1983). Devlet Politikası ve Toplumsal Yapıyla İlişkileri Açısından Spor Yönetimi. Ankara: AÜ SBF Yayınları.
  • Gans, H.. J. (2005). Popüler kültür ve yüksek kültür (Çev: E. Onaran İncirlioglu), İstanbul: Yapı Kredi.
  • Grössing, S. (1991). “Beden-Spor-Hareket.” 1. Eğitim Kurumlarında Beden Eğitimi ve Spor Sempozyumu (19-21 Aralık, İzmir) Bildiri Kitabı. Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı Okul İçi Beden Eğitimi Spor ve İzcilik Dairesi Başkanlığı, 47-54.
  • Instagram. 2020. “GençfB Instagram Hesabı” https://www.instagram.com/gencfb_org/?hl=tr
  • Instagram. 2020. “Ultraslan Instagram Hesabı” https://www.instagram.com/ultraslan/?hl=tr
  • Instagram. 2020. “ForzaBeşiktaş Facebook Hesabı” https://www.instagram.com/forzabesiktas/?hl=tr
  • Mejuyev, V. (1987). Kültür ve Tarih. Ankara: Başak Yayınları.
  • Oskay, Ü. (1982). Çağdaş Fantazya. İstanbul: Der Yayınları.
  • Özer, Ö. ve Dağtaş, E. (2011). Popüler Kültürün Hakimiyeti. Konya: Literatürk Yayınları.
  • Özlem, D. (1992). Kültür felsefesi, Felsefe Tartışmaları. İstanbul: Kent Basımevi.
  • Sayımer, İ. (2009). Sanal Ortamda Stratejik Halkla İlişkiler Yönetimi. İstanbul: Beta Yayınları. Talimciler, A. (2010). Sporun Sosyolojisi Sosyolojinin Sporu. İstanbul: Bağlam Yayıncılık. Williams, R. (2005). Anahtar Sözcükler: Kültür ve Toplumun Sözvarlığı. İstanbul: İletişim Yayınları. Yağmurlu, A. (2011). Kamu Yönetiminde Halkla İlişkiler ve Sosyal Medya. Selçuk İletişim 7(1), 5-15.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyoloji (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Gürsoy Olca 0000-0003-4430-7701

İlker Özdemir 0000-0001-7148-1604

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 21 Eylül 2023
Kabul Tarihi 30 Kasım 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 4 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Olca, G., & Özdemir, İ. (2023). Sosyal Medyada Taraftar Grupları: Söylemler ve Temsiller. 19 Mayıs Sosyal Bilimler Dergisi, 4(4), 230-241. https://doi.org/10.52835/19maysbd.1364495