Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Place and Importance of Concepts in History Teaching: Problems and Suggestions.

Yıl 2019, Cilt: 35 Sayı: 100, 309 - 324, 01.11.2011
https://doi.org/10.33419/aamd.642309

Öz

It is indisputable that the concepts have an important place in the settlement and development of scientific thought or in a broader sense,in actualising the learning at a desired level. That is why a special terminology has been developed for each discipline. It is very important to use the concepts accurately to achieve the desired success in history teaching.

In spite of this fact, we confront “the issue of terminology” as a serious problem in historiography and history teaching in Turkish history literature.

In this paper, the problems caused by the use of history terminology in Turkish history researches and in textbooks were analysed and some suggestions were developed.

Kaynakça

  • Arvas, Abdüsselam., “Şamanizm”, Uluslararası Türkçe Edebiyat Eğitim Kültür Dergisi, S 3/3, 2014. Atatürk, Gazi M. Kemal, Söylev, Basıma hazırlayan: Hıfzı Veldet Velidedeoğlu, C I, 18.baskı, Çağdaş yayınları, İstanbul, 1988. Barkan, Ömer Lütfi, “İstila Devirlerinin Kolonizatör Türk Dervişleri”, Vakıflar Dergisi, Nu:2, Ankara, 1942. Berktay, Halil, “The Search fort he Peasant in Western and Turkish History/Historiography”, New Approaches to State and Peasant in Ottoman History, London, 1992. Cevizci, Ahmet, Felsefe Sözlüğü, 2. Baskı, Ankara, 1996. Cin, Halil, Osmanlı Toprak Düzeni ve Bu Düzenin Bozulması, Kültür Bak. Yay., Ankara, 1978. Çetin, Nurullah, “Mevlana Hümanist Bir Şair midir?”, Edebiyat Ufku, 31 Ağustos 2008. Gömeç, Sadettin, “Şamanizm ve Eski Türk Dini”, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, S 4, 1998. Hayıt, Baymirza., “Türkistan Terimi Üzerine”, Türk Dünyası Araştırmaları Dergisi, S 53. Hayıt, Baymirza, “Sovyetler Birliği ve Hür Dünya Açısından Türkistan’ın Stratejik Önemi”, Türk Dünyası Araştırmaları Dergisi, S 21. İnan, Abdülkadir., Eski Türk Dini Tarihi, Kültür Bakanlığı yay., İstanbul, 1976. İstiklal Harbi İle İlgili Telgraflar, T.C. Başbakanlık Devlet Arşivleri Genel Müdürlüğü Cumhuriyet Arşivi Daire Başkanlığı, Ankara, 1994. Kafesoğlu, İbrahim, Eski Türk Dini, Kültür Bakanlığı yay., Ankara, 1980. Kili, Suna, Atatürk Devrimi, T. İş Bankası Kültür yayınları, Ankara, 1981. Köstüklü, Nuri, Sosyal Bilimler ve Tarih Öğretimi, Günay Ofset, Konya, 1998; Çizgi Kitabevi yay., Konya, 2014. Köstüklü, Nuri, “Atatürk ve Milli Mücadeleyi Anlamak veya Türk İnkılap Tarihinde Terminoloji Meselesi”, Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi, S 48, Kasım 2000. Köprülü, Fuad, Osmanlı İmparatorluğu’nun Kuruluşu, 2. Baskı,(yay. Haz., Adnan Erzi), 1972; 3. Baskı (yay. Haz., Orhan Köprülü), Akçağ yay., Ankara, 2003. Maksutoğlu, Mehmet, Osmanlı Tarihi (1289- 1922), İstanbul, 2009. Özçelik, S.,“Avrupa Feodalitesi ile Türklerin Tımar Teşkilatının Mukayesesi”,İstanbul Hukuk Fakültesi Mecmuası, C.XVII, sayı:3, 4. Özlem, Doğan, Tarih Felsefesi, İstanbul, 1992. Saray, Mehmet, Bilimsel Araştırma Yöntemleri El Kitabı, İstanbul, 2003. Sarıhan, Zeki, Kurtuluş Savaşı Günlüğü, Öğretmen Dünyası yay., C I, Ankara, Temmuz 1982; C II, Ankara, 1984; C III, Ankara, Ocak 1986. Şimşek, Ahmet - Pamuk, Akif, “Tarih Yazıcılığının Dünü Bugünü ve Yarını Üzerine Kısa Bir Bakış”, Tarih Nasıl Öğretilir,Yeni İnsan yay., Ankara, 2010. Stern, Fritz., (Ed.), The Varieties of History -From Volteire to the Present, New York, 1973. S.A. Tokarev, Rannie Formi Religii, Moskva, 1990. Taneri, Aydın, “Nutuk Söylev Farkı”, Töre, Aralık 1984. Ülken, Hilmi Ziya, Sosyoloji Sözlüğü, M.E.B. Talim ve Terbiye Dairesi Yayınları, İstanbul, 1969. Yalçınkaya, Alaattin, Sömürgecilik-Panislamizm Işığında Türkistan 1856’dan Günümüze, İstanbul, 2006. Yılmaz, Kaya., “Post-modernist Tarih Yaklaşımı: Postmodernizmin Tarih Eğitimi İçin Doğurguları”, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, S 34, Temmuz 2013.

Tarih Öğretiminde Kavramların Yeri ve Önemi: Problemler ve Öneriler

Yıl 2019, Cilt: 35 Sayı: 100, 309 - 324, 01.11.2011
https://doi.org/10.33419/aamd.642309

Öz

Bilimsel düşüncenin yerleşmesi ve gelişmesinde veya daha geniş anlamda, öğrenmenin istenilen düzeyde gerçekleşmesinde kavramların yeri ve önemi inkar edilemez. Bu yüzdendir ki, bütün bilimlerde o disipline has terminoloji teşekkül etmiştir. Tarih öğretiminde de istenilen başarının elde edilebilmesinde kavramların doğru kullanımı çok önemlidir.
Vakıa bu iken, günümüz Türk tarih literatüründe, tarih yazımında ve öğretiminde “terminolojisi meselesi” ciddi bir konu olarak karşımıza çıkmaktadır.
Bu bildiride, Türk tarih araştırmalarında ve ders kitaplarında, tarih terminolojisinin kullanımından kaynaklanan problemler, örnekler çerçevesinde analiz edilerek öneriler geliştirilmiştir.

Kaynakça

  • Arvas, Abdüsselam., “Şamanizm”, Uluslararası Türkçe Edebiyat Eğitim Kültür Dergisi, S 3/3, 2014. Atatürk, Gazi M. Kemal, Söylev, Basıma hazırlayan: Hıfzı Veldet Velidedeoğlu, C I, 18.baskı, Çağdaş yayınları, İstanbul, 1988. Barkan, Ömer Lütfi, “İstila Devirlerinin Kolonizatör Türk Dervişleri”, Vakıflar Dergisi, Nu:2, Ankara, 1942. Berktay, Halil, “The Search fort he Peasant in Western and Turkish History/Historiography”, New Approaches to State and Peasant in Ottoman History, London, 1992. Cevizci, Ahmet, Felsefe Sözlüğü, 2. Baskı, Ankara, 1996. Cin, Halil, Osmanlı Toprak Düzeni ve Bu Düzenin Bozulması, Kültür Bak. Yay., Ankara, 1978. Çetin, Nurullah, “Mevlana Hümanist Bir Şair midir?”, Edebiyat Ufku, 31 Ağustos 2008. Gömeç, Sadettin, “Şamanizm ve Eski Türk Dini”, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, S 4, 1998. Hayıt, Baymirza., “Türkistan Terimi Üzerine”, Türk Dünyası Araştırmaları Dergisi, S 53. Hayıt, Baymirza, “Sovyetler Birliği ve Hür Dünya Açısından Türkistan’ın Stratejik Önemi”, Türk Dünyası Araştırmaları Dergisi, S 21. İnan, Abdülkadir., Eski Türk Dini Tarihi, Kültür Bakanlığı yay., İstanbul, 1976. İstiklal Harbi İle İlgili Telgraflar, T.C. Başbakanlık Devlet Arşivleri Genel Müdürlüğü Cumhuriyet Arşivi Daire Başkanlığı, Ankara, 1994. Kafesoğlu, İbrahim, Eski Türk Dini, Kültür Bakanlığı yay., Ankara, 1980. Kili, Suna, Atatürk Devrimi, T. İş Bankası Kültür yayınları, Ankara, 1981. Köstüklü, Nuri, Sosyal Bilimler ve Tarih Öğretimi, Günay Ofset, Konya, 1998; Çizgi Kitabevi yay., Konya, 2014. Köstüklü, Nuri, “Atatürk ve Milli Mücadeleyi Anlamak veya Türk İnkılap Tarihinde Terminoloji Meselesi”, Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi, S 48, Kasım 2000. Köprülü, Fuad, Osmanlı İmparatorluğu’nun Kuruluşu, 2. Baskı,(yay. Haz., Adnan Erzi), 1972; 3. Baskı (yay. Haz., Orhan Köprülü), Akçağ yay., Ankara, 2003. Maksutoğlu, Mehmet, Osmanlı Tarihi (1289- 1922), İstanbul, 2009. Özçelik, S.,“Avrupa Feodalitesi ile Türklerin Tımar Teşkilatının Mukayesesi”,İstanbul Hukuk Fakültesi Mecmuası, C.XVII, sayı:3, 4. Özlem, Doğan, Tarih Felsefesi, İstanbul, 1992. Saray, Mehmet, Bilimsel Araştırma Yöntemleri El Kitabı, İstanbul, 2003. Sarıhan, Zeki, Kurtuluş Savaşı Günlüğü, Öğretmen Dünyası yay., C I, Ankara, Temmuz 1982; C II, Ankara, 1984; C III, Ankara, Ocak 1986. Şimşek, Ahmet - Pamuk, Akif, “Tarih Yazıcılığının Dünü Bugünü ve Yarını Üzerine Kısa Bir Bakış”, Tarih Nasıl Öğretilir,Yeni İnsan yay., Ankara, 2010. Stern, Fritz., (Ed.), The Varieties of History -From Volteire to the Present, New York, 1973. S.A. Tokarev, Rannie Formi Religii, Moskva, 1990. Taneri, Aydın, “Nutuk Söylev Farkı”, Töre, Aralık 1984. Ülken, Hilmi Ziya, Sosyoloji Sözlüğü, M.E.B. Talim ve Terbiye Dairesi Yayınları, İstanbul, 1969. Yalçınkaya, Alaattin, Sömürgecilik-Panislamizm Işığında Türkistan 1856’dan Günümüze, İstanbul, 2006. Yılmaz, Kaya., “Post-modernist Tarih Yaklaşımı: Postmodernizmin Tarih Eğitimi İçin Doğurguları”, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, S 34, Temmuz 2013.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nuri Köstüklü 0000-0003-4583-284X

Yayımlanma Tarihi 1 Kasım 2011
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 35 Sayı: 100

Kaynak Göster

Chicago Köstüklü, Nuri. “Tarih Öğretiminde Kavramların Yeri Ve Önemi: Problemler Ve Öneriler”. Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi 35, sy. 100 (Kasım 2011): 309-24. https://doi.org/10.33419/aamd.642309.