Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÇOCUK VE ERGEN PSİKİYATRİ KLİNİĞİ'NE BAŞVURAN ERGENLERDE OKUL REDDİ SIKLIĞININ VE KLİNİK ÖZELLİKLERİNİN ARAŞTIRILMASI: NATURALİSTİK BİR İZLEM ÇALIŞMASI

Yıl 2023, Cilt: 6 Sayı: 3, 340 - 347, 21.10.2023
https://doi.org/10.53446/actamednicomedia.1324144

Öz

Amaç: Ergenlerde okul reddi çocukluk dönemine göre daha az araştırılmış bir konudur. Bu araştırmada bir yıl için de polikliniğimize okul reddi şikâyeti ile başvurmuş ergenlerin merkezimizdeki sıklığı, klinik özellikleri ve tedavi özelliklerinin araştırılması amaçlanmıştır.
Yöntem: Kasım 2021-Ekim 2022 tarihleri arasında polikliniğimize başvuran 12-17 yaş aralığındaki 3448 ergen taranmış, okul reddi saptanan 45 olgu prospektif olarak değerlendirilmiştir. İlk görüşmede ve tedavisinin 6. ayında Beck Depresyon Ölçeği (BDÖ) ve Durumluk-Süreklilik Kaygı Envanteri (DSKE) uygulanmış olup, Okul Reddi Değerlendirme Ölçeği (ORDÖ)-Çocuk formu ilk muayene sırasında verilmiştir. Komorbid psikopatolojiler Okul Çağı Çocukları için Duygulanım Bozuklukları ve Şizofreni Görüşme Çizelgesi-Şimdi ve Yaşam Boyu Şekli (K-SADS)” ile taranmıştır.
Bulgular: Çalışmamızın sonucunda; kliniğimizde bir yıl içinde 12-17 yaş aralığındaki ergenler için okul reddi sıklığı %1,3 olarak tespit edilmiştir. Okul reddi olan ergenler cinsiyetler açısından karşılaştırıldığında; kızlarda daha çok lise düzeyinde okul reddi olduğu, daha fazla depresif bozukluk ve kendine zarar verme davranışı tanılarına sahip oldukları, antipsikotik ve risperidon kullanımlarının daha fazla olduğu saptanmıştır (p<0,05). Takip sürecinde hastaların %68,9’unun (n=31) tedavi sürecine devam ettiği, yapılan görüşme sayısının kız ergenlerde anlamlı düzeyde daha fazla olduğu saptanmıştır (p<0,05). İzlemde depresyon ve anksiyete skorlarının anlamlı düzeyde azaldığı (p<0,05), ORDÖ ve alt ölçek puanları açısından cinsiyetlere göre anlamlı düzeyde farklılık saptanmamıştır (p>0,05).
Sonuç: Okul reddi acil müdahale gerektiren, kısa ve uzun dönem birçok olumsuz sonucu olan özellikle ergenlerde daha az üzerinde durulmuş önemli bir konudur. Bu çalışmadan elde edilen verilerle ergenlik döneminde görülen okul reddinin daha iyi anlaşılmasını umuyoruz.

Destekleyen Kurum

Yok

Proje Numarası

Yok

Teşekkür

Yok

Kaynakça

  • Lingenfelter N, Hartung S. School refusal behavior. NASN School Nurse. 2015;30(5):269-273. doi:10.1177/1942602X15570115
  • Kljakovic M, Kelly A, Richardson A. School refusal and isolation: The perspectives of five adolescent school refusers in London, UK. Clinical Child Psychology and Psychiatry. 2021;26(4):1089-1101. doi:10.1177/13591045211025782
Toplam 2 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Psikiyatri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Burcu Kardaş 0000-0002-2912-8097

Dilek Toprak 0009-0008-8105-3265

Ömer Kardaş 0000-0003-2241-2367

İrem Damla Çimen 0000-0002-5312-6681

Proje Numarası Yok
Yayımlanma Tarihi 21 Ekim 2023
Gönderilme Tarihi 7 Temmuz 2023
Kabul Tarihi 1 Eylül 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 6 Sayı: 3

Kaynak Göster

AMA Kardaş B, Toprak D, Kardaş Ö, Çimen İD. ÇOCUK VE ERGEN PSİKİYATRİ KLİNİĞİ’NE BAŞVURAN ERGENLERDE OKUL REDDİ SIKLIĞININ VE KLİNİK ÖZELLİKLERİNİN ARAŞTIRILMASI: NATURALİSTİK BİR İZLEM ÇALIŞMASI. Acta Med Nicomedia. Ekim 2023;6(3):340-347. doi:10.53446/actamednicomedia.1324144

images?q=tbn:ANd9GcSZGi2xIvqKAAwnJ5TSwN7g4cYXkrLAiHoAURHIjzbYqI5bffXt&s

"Acta Medica Nicomedia" Tıp dergisinde https://dergipark.org.tr/tr/pub/actamednicomedia adresinden yayımlanan makaleler açık erişime sahip olup Creative Commons Atıf-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY SA 4.0) ile lisanslanmıştır.