Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Rekreatif Eğlencede Yeni Bir Tür: Kaçış ve Korku Evi Oyunları

Yıl 2018, Cilt: 4 Sayı: 2, 1 - 23, 31.12.2018
https://doi.org/10.22466/acusbd.428557

Öz

Bu
araştırma, yeni bir rekreatif eğlence türü olarak son yıllarda ülkemizde de
ilgi görmeye başlayan kaçış ve korku evi oyunlarının literatürle de
desteklenerek mevcut durumunun incelenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir.
Çalışmada öncelikle literatür taraması yapılarak korkunun psikolojik,
sosyolojik boyutları analiz edilmiş, sonraki aşamada ise kaçış ve korku evi işletmeleri
ziyaret edilerek uygulama aşamaları gözlemlenmiştir. Çalışma sonucunda kaçış ve
korku evi oyunlarının korku çekiciliği, korku pazarlaması, eğlence ihtiyacı
boyutlarında işlev kazandığı, kaçış ve korku evi işletmelerinin bahsi geçen bu
boyutlarda dizayn edilerek hizmet sunduğu anlaşılmıştır. Bir rekreatif etkinlik
türü olarak kaçış ve korku evi oyunlarının ülkemizde popülerliğini arttırdığı,
bu alanda bireyler için farklı bir eğlence etkinliği sunduğu ve girişimciler
için de yeni bir rekreasyon işletmeciliği fırsatı verdiği düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Ardahan, F. (2016). Her Yönüyle Rekreasyon, Ardahan, F. Serbest Zaman ve Rekreasyon, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Ardahan, F. (2017). Açık Alan Rekreasyonu, Ardahan, F. & Kaplan Kalkan, A. Oyun ve Ritüeller (s.57-67). Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Ardıç Çobaner, A. (2013). Sağlık İletişiminde Korku Öğesinin Kullanımı: Sigara Paketlerinde Kullanılan Sigara Karşıtı Görsellerin Göstergebilimsel Analizi, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 37, 211-235.
  • Argan, M. (2007). Eğlence Pazarlaması, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Arıkan, Y. (2006). A’dan Z’ye Tiyatro Kılavuzu, İstanbul: Pozitif Yayınları.
  • Aslan Karaküçük, S. (2010). Korkunun Kadınları: Cadılar ve Cadıcılık, Sosyoloji Araştırmaları Dergisi, 13(2), 40-64.
  • Aytekin, M. (2013). Korku Sinemasında Türler, Atatürk İletişim Dergisi, 5, 63-84.
  • Balcı, Ş. (2007). Negatif Siyasal Reklamlarda İkna Edici Mesaj Stratejisi Olarak Korku Çekiciliği Kullanımı, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17, 73-106.
  • Bayman, H. (2010). Halk Edebiyatı Anlatı Türleri, Ankara: Gazi Kitapevi.
  • Baysal, S. & Aka, İ.Ç. (2013). Bir Pazarlama Stratejisi Olarak Mutluluk Temasının Markalar Tarafından Kullanılması: Mutluluk Temelli Pazarlama Üzerine Bir Araştırma, Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 5(1), 84-93.
  • Brennan, L. & Binney, W. (2010). Fear, Guilt and Shame Appeals in Social Marketing, Journal of Business Research, 63, 140-146.
  • Buttanrı, M. (2011). Çeşitli Yönleriyle Tiyatro, Eskişehir: Osmangazi Üniversitesi Yayınları.
  • Canabakan, N. (2017). Korku ve Haz, http://www.aktuelpsikoloji.com/ korku-ve-haz 1239yy.htm adresinden alındı.
  • Çakar, S. (2009). Reklamlarda Korku Çekiciliğinin Kullanılması, Yüksek Lisans Tezi, Bahçeşehir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Çakmak, A.Ç. & Cengiz, H.A. (2016). Eğlence Pazarlaması Kapsamında Tüketicilerin Sinema Filmlerine Yönelik Tercihi ve Tatmin Boyutu Üzerine Bir Araştırma: “Fetih 1453” Filmi Örneği, Turkish Journal of Marketing, 1(1), 47-75.
  • Çıplak C, N., Zöhre, H. (2014). Küreselleşme ve Tüketim Kültürünün Yaygınlaşması Bağlamında Türkiye’de Cadılar Bayramı, International Periodical for The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9(3), 497-506.
  • Dalkılıç, E. (2007). Eğlence Parklarının Tarihsel Gelişimi ve Planlama Kriterleri, Yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Dinçer, A. (2017). Korku: Dili, Kavramlaşması, Kültürel Boyutu, Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 6(2), 769-798.
  • Ergin, M. (2013). Orhun Kitabeleri. İstanbul: Boğaziçi yayınları.
  • Erol, E.G. (2017). Tv Reklamlarında Korku Çekiciliği Olgusu: 2010-2017 Yılları Arasında Tv Reklamlarına Yönelik Bir Araştırma, İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 2(2), 55-67.
  • Fenomen Psikolojik Danışmanlık ve Eğitim Merkezi (2017). Korku Gecesi, http://www.psikologankara.net/korku-gecesi-insanlar-neden-korkmak-ister.html adresinden alındı.
  • Fırat, D. (2013). Korkunun Bir Pazarlama Aracı Olarak Uygulanması: İşletmelerin Korku Mesajları İle Tüketicilerin Algısı Arasında Uyum Var Mı, Sosyal ve Beşerî Bilimler Dergisi, 5(1), 187-197.
  • Hastings, G., Stead, M. (2004). Fear, Appeals in Social Marketing: Strategic and Ethical Reasons for Concern, Psychology & Marketing, 21(11), 961–986.
  • Gençöz, T. (1998). Korku: Sebepleri, Sonuçları ve Başetme Yolları, Kriz Dergisi, 6(2), 9-16.
  • Gül, E. (2018). Adrenalin ve Adrenalin Hormonu Nedir, http://www.bilgiustam.com/adrenalin-hormonu-nedir/ adresinden alındı.
  • Ilgın, Ö. (2018). Korku Oyunları: Korkunun Oyuncularla Buluşması http://www.multiplayer.com.tr/yazi-dizisi/hayatta-kalma-korku-oyun lari-bolum-1-korkunun-oyuncularla-bulusmasi/2/ adresinden alındı.
  • Kabacaoğlu, G. (2016). Korkuyu Arzulamak: Korku Filmleri, Oyunları ve Romanları Üzerine Kısa Bir Analizi, Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Bülteni, 4(28), 30-32.
  • Kaya, M. (2017). Türk Halk Kültüründe Korku, https://muharrem kayamsgsu.tr.gg/Korku.htm adresinden alındı.
  • Kaya, Ş.Ş. (2012). Sahibinden Satılık Korkular: Kadının Korkutulan Özne Olarak İnşasında Medyanın Rolü, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 191-211.
  • Kayacı, Ü. (2016). Korkuları Umuda Çevirmek, Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Bülteni, 4(28), 44-45.
  • Kaynak, S. (2016). Fobiler, Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Bülteni, 4(28), 34-35.
  • Korku Kurgu. (2018). https://ipfs.io/ipfs/QmT5NvUtoM5nWFfrQdVrFtvG fKFmG7AHE8P34isapyhCxX/wiki/Korku_kurgu.html adresinden alındı.
  • Mazıcı, E.T. & Çakı, C. (2018). Adolf Hitler’in Korku Çekiciliği Bağlamında Kamu Spotu Reklamlarında Kullanımı, Erciyes İletişim Dergisi, 5(3), 290-306.
  • Nurlu, Ö. & Kuru, O. (2014). Eğitim Fakültesinde Görev Yapan Öğretim Elemanlarının Korku Çekiciliği Kullanma Düzeylerinin Belirlenmesi, The Journal Of Academic Social Science Studies, 30, 515-527.
  • Oakley, T. (2017). The Growth of Fear Appeals in Advertising, https:// themarketingagenda.com/2014/09/11/the-growth-of-fear-appeals-in-advertising/ adresinden alındı.
  • Özdemir, N. (2005). Cumhuriyet Dönemi Türk Eğlence Kültürü, Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Özdemir, N.K. (2016). Bizi Esir Eden Korku ve Kaygılarımız, Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Bülteni, 4(28), 19-22.
  • Öztürk, U. & Sevinç, H. (2017). Korku Pazarlama Çerçevesinde Suriye Hükümeti’nin Silah İthalatını Arttıran Etkenler, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(54), 990-998.
  • Papatya, Ş. (2010). Korku Pazarlaması: İronik ve Eleştirel Bir Katkı, Pazarlama ve İletişim Dergisi, 31, 3-13.
  • Real Escape Game. (2018). https://realescapegame.com/about/ adresinden alındı.
  • Resmi Gazete. (2017). http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2005/08/ 20050810-4.htm adresinden alındı.
  • Şimşek, G. (2013). Siyasi Olayların Korku Sinemasına Yansımaları, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12(46), 264-280.
  • Şimşek, K.Y. (2010). Dünya Spor Endüstrisinde Ekstrem Sporların Gelişimi ve Yeri, CBÜ Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 5(1). 21-27.
  • Şimşek, K.Y. (2010). Türk Ekstrem Sporcularının Spora Katılım Güdüleri Üzerine Nitel Bir Araştırma, CBÜ Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 5(3), 107-118.
  • Tarihin İlk Korku Filmi. (2018). https://seeitwatchit.wordpress.com/2014/03 /03/tarihin-ilk-korku-filmi/ adresinden alındı.
  • Tutar, C. (2015). Türk Korku Sinemasının Yapısal Engelleri: Sosyo-Kültürel Bir Bakış, Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 3(2), 247-274.
  • Türk Dil Kurumu, (2017). http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts &arama=gts&guid=TDK.GTS.5af46b39f0cfc4.17967929 adresinden alındı.
  • Türk Dil Kurumu, (2017). http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_dlt vtb&arama=kelime&guid=TDK.GTS.5a4e358cc6b0b9.65647761 adresinden alındı.
  • Türk Dil Kurumu, (2018). http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_dlt vtb&arama=kelime&guid=TDK.GTS.5a4e358cc6b0b9.65647761 adresinden alındı.
  • Üçhisarlı, C. (2017). İnsanlar Neden Korkutulmak İster, Korkmak İçin Neden Para Öder: http://www.pazarlamasyon.com/pazarlama/insanlar -korkutulmak- ister-korkmak-icin-para-oder/ adresinden alındı.
  • Yaylı, A. (2014). Rekreasyona Giriş, Gül, T. Rekreasyon Olgusuna Temel Yaklaşım, Ankara: Detay Yayıncılık.

A New Type of Recreational Entertainment: Escape and Horror House Games

Yıl 2018, Cilt: 4 Sayı: 2, 1 - 23, 31.12.2018
https://doi.org/10.22466/acusbd.428557

Öz

This research has been carried out in order to
examine the present situation supported by the literature of escape and horror
house games, which have recently started to attract interest in our country as
a new type of recreational entertainment.

In the study, firstly the literature was searched
and the psychological and sociological dimensions of the horror were analyzed.
In the next stage, the stages of implementation were observed by visiting the escape
and fear house operators. As a result of the study, it was understood that
escape and horror house plays serve in fear dimension, horror marketing,
entertainment need dimensions, escape and horror home businesses are designed and
served in these dimensions. As a type of recreational activity, escape and
horror house games have increased the popularity of our country, this area has
provided a different entertainment activity for the individuals and for
entrepreneurs it is thought that it gives a chance of operating a new
recreation.





 

Kaynakça

  • Ardahan, F. (2016). Her Yönüyle Rekreasyon, Ardahan, F. Serbest Zaman ve Rekreasyon, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Ardahan, F. (2017). Açık Alan Rekreasyonu, Ardahan, F. & Kaplan Kalkan, A. Oyun ve Ritüeller (s.57-67). Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Ardıç Çobaner, A. (2013). Sağlık İletişiminde Korku Öğesinin Kullanımı: Sigara Paketlerinde Kullanılan Sigara Karşıtı Görsellerin Göstergebilimsel Analizi, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 37, 211-235.
  • Argan, M. (2007). Eğlence Pazarlaması, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Arıkan, Y. (2006). A’dan Z’ye Tiyatro Kılavuzu, İstanbul: Pozitif Yayınları.
  • Aslan Karaküçük, S. (2010). Korkunun Kadınları: Cadılar ve Cadıcılık, Sosyoloji Araştırmaları Dergisi, 13(2), 40-64.
  • Aytekin, M. (2013). Korku Sinemasında Türler, Atatürk İletişim Dergisi, 5, 63-84.
  • Balcı, Ş. (2007). Negatif Siyasal Reklamlarda İkna Edici Mesaj Stratejisi Olarak Korku Çekiciliği Kullanımı, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17, 73-106.
  • Bayman, H. (2010). Halk Edebiyatı Anlatı Türleri, Ankara: Gazi Kitapevi.
  • Baysal, S. & Aka, İ.Ç. (2013). Bir Pazarlama Stratejisi Olarak Mutluluk Temasının Markalar Tarafından Kullanılması: Mutluluk Temelli Pazarlama Üzerine Bir Araştırma, Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 5(1), 84-93.
  • Brennan, L. & Binney, W. (2010). Fear, Guilt and Shame Appeals in Social Marketing, Journal of Business Research, 63, 140-146.
  • Buttanrı, M. (2011). Çeşitli Yönleriyle Tiyatro, Eskişehir: Osmangazi Üniversitesi Yayınları.
  • Canabakan, N. (2017). Korku ve Haz, http://www.aktuelpsikoloji.com/ korku-ve-haz 1239yy.htm adresinden alındı.
  • Çakar, S. (2009). Reklamlarda Korku Çekiciliğinin Kullanılması, Yüksek Lisans Tezi, Bahçeşehir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Çakmak, A.Ç. & Cengiz, H.A. (2016). Eğlence Pazarlaması Kapsamında Tüketicilerin Sinema Filmlerine Yönelik Tercihi ve Tatmin Boyutu Üzerine Bir Araştırma: “Fetih 1453” Filmi Örneği, Turkish Journal of Marketing, 1(1), 47-75.
  • Çıplak C, N., Zöhre, H. (2014). Küreselleşme ve Tüketim Kültürünün Yaygınlaşması Bağlamında Türkiye’de Cadılar Bayramı, International Periodical for The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9(3), 497-506.
  • Dalkılıç, E. (2007). Eğlence Parklarının Tarihsel Gelişimi ve Planlama Kriterleri, Yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Dinçer, A. (2017). Korku: Dili, Kavramlaşması, Kültürel Boyutu, Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 6(2), 769-798.
  • Ergin, M. (2013). Orhun Kitabeleri. İstanbul: Boğaziçi yayınları.
  • Erol, E.G. (2017). Tv Reklamlarında Korku Çekiciliği Olgusu: 2010-2017 Yılları Arasında Tv Reklamlarına Yönelik Bir Araştırma, İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 2(2), 55-67.
  • Fenomen Psikolojik Danışmanlık ve Eğitim Merkezi (2017). Korku Gecesi, http://www.psikologankara.net/korku-gecesi-insanlar-neden-korkmak-ister.html adresinden alındı.
  • Fırat, D. (2013). Korkunun Bir Pazarlama Aracı Olarak Uygulanması: İşletmelerin Korku Mesajları İle Tüketicilerin Algısı Arasında Uyum Var Mı, Sosyal ve Beşerî Bilimler Dergisi, 5(1), 187-197.
  • Hastings, G., Stead, M. (2004). Fear, Appeals in Social Marketing: Strategic and Ethical Reasons for Concern, Psychology & Marketing, 21(11), 961–986.
  • Gençöz, T. (1998). Korku: Sebepleri, Sonuçları ve Başetme Yolları, Kriz Dergisi, 6(2), 9-16.
  • Gül, E. (2018). Adrenalin ve Adrenalin Hormonu Nedir, http://www.bilgiustam.com/adrenalin-hormonu-nedir/ adresinden alındı.
  • Ilgın, Ö. (2018). Korku Oyunları: Korkunun Oyuncularla Buluşması http://www.multiplayer.com.tr/yazi-dizisi/hayatta-kalma-korku-oyun lari-bolum-1-korkunun-oyuncularla-bulusmasi/2/ adresinden alındı.
  • Kabacaoğlu, G. (2016). Korkuyu Arzulamak: Korku Filmleri, Oyunları ve Romanları Üzerine Kısa Bir Analizi, Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Bülteni, 4(28), 30-32.
  • Kaya, M. (2017). Türk Halk Kültüründe Korku, https://muharrem kayamsgsu.tr.gg/Korku.htm adresinden alındı.
  • Kaya, Ş.Ş. (2012). Sahibinden Satılık Korkular: Kadının Korkutulan Özne Olarak İnşasında Medyanın Rolü, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 191-211.
  • Kayacı, Ü. (2016). Korkuları Umuda Çevirmek, Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Bülteni, 4(28), 44-45.
  • Kaynak, S. (2016). Fobiler, Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Bülteni, 4(28), 34-35.
  • Korku Kurgu. (2018). https://ipfs.io/ipfs/QmT5NvUtoM5nWFfrQdVrFtvG fKFmG7AHE8P34isapyhCxX/wiki/Korku_kurgu.html adresinden alındı.
  • Mazıcı, E.T. & Çakı, C. (2018). Adolf Hitler’in Korku Çekiciliği Bağlamında Kamu Spotu Reklamlarında Kullanımı, Erciyes İletişim Dergisi, 5(3), 290-306.
  • Nurlu, Ö. & Kuru, O. (2014). Eğitim Fakültesinde Görev Yapan Öğretim Elemanlarının Korku Çekiciliği Kullanma Düzeylerinin Belirlenmesi, The Journal Of Academic Social Science Studies, 30, 515-527.
  • Oakley, T. (2017). The Growth of Fear Appeals in Advertising, https:// themarketingagenda.com/2014/09/11/the-growth-of-fear-appeals-in-advertising/ adresinden alındı.
  • Özdemir, N. (2005). Cumhuriyet Dönemi Türk Eğlence Kültürü, Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Özdemir, N.K. (2016). Bizi Esir Eden Korku ve Kaygılarımız, Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Bülteni, 4(28), 19-22.
  • Öztürk, U. & Sevinç, H. (2017). Korku Pazarlama Çerçevesinde Suriye Hükümeti’nin Silah İthalatını Arttıran Etkenler, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(54), 990-998.
  • Papatya, Ş. (2010). Korku Pazarlaması: İronik ve Eleştirel Bir Katkı, Pazarlama ve İletişim Dergisi, 31, 3-13.
  • Real Escape Game. (2018). https://realescapegame.com/about/ adresinden alındı.
  • Resmi Gazete. (2017). http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2005/08/ 20050810-4.htm adresinden alındı.
  • Şimşek, G. (2013). Siyasi Olayların Korku Sinemasına Yansımaları, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12(46), 264-280.
  • Şimşek, K.Y. (2010). Dünya Spor Endüstrisinde Ekstrem Sporların Gelişimi ve Yeri, CBÜ Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 5(1). 21-27.
  • Şimşek, K.Y. (2010). Türk Ekstrem Sporcularının Spora Katılım Güdüleri Üzerine Nitel Bir Araştırma, CBÜ Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 5(3), 107-118.
  • Tarihin İlk Korku Filmi. (2018). https://seeitwatchit.wordpress.com/2014/03 /03/tarihin-ilk-korku-filmi/ adresinden alındı.
  • Tutar, C. (2015). Türk Korku Sinemasının Yapısal Engelleri: Sosyo-Kültürel Bir Bakış, Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 3(2), 247-274.
  • Türk Dil Kurumu, (2017). http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts &arama=gts&guid=TDK.GTS.5af46b39f0cfc4.17967929 adresinden alındı.
  • Türk Dil Kurumu, (2017). http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_dlt vtb&arama=kelime&guid=TDK.GTS.5a4e358cc6b0b9.65647761 adresinden alındı.
  • Türk Dil Kurumu, (2018). http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_dlt vtb&arama=kelime&guid=TDK.GTS.5a4e358cc6b0b9.65647761 adresinden alındı.
  • Üçhisarlı, C. (2017). İnsanlar Neden Korkutulmak İster, Korkmak İçin Neden Para Öder: http://www.pazarlamasyon.com/pazarlama/insanlar -korkutulmak- ister-korkmak-icin-para-oder/ adresinden alındı.
  • Yaylı, A. (2014). Rekreasyona Giriş, Gül, T. Rekreasyon Olgusuna Temel Yaklaşım, Ankara: Detay Yayıncılık.
Toplam 51 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Tüm Bölümler
Yazarlar

Erdoğan Ekinci 0000-0002-6816-9393

Fatih Mehmet Parlar 0000-0002-3401-4078

Burak Güvenman Bu kişi benim 0000-0003-4242-0882

Oğuzhan Yıldız 0000-0002-0220-1450

Ferizan Parlar Bu kişi benim 0000-0002-7684-2920

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2018
Gönderilme Tarihi 30 Mayıs 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Ekinci, E., Parlar, F. M., Güvenman, B., Yıldız, O., vd. (2018). Rekreatif Eğlencede Yeni Bir Tür: Kaçış ve Korku Evi Oyunları. Artvin Çoruh Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 4(2), 1-23. https://doi.org/10.22466/acusbd.428557

Artvin Çoruh Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi

ACUSBDCreative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC) ile lisanslanmıştır.