Son 20 yılda bilişim teknolojilerindeki gelişmelerin etkisiyle sosyal
medya, haber duyurusu ve takibi için özellikle mobil cihazlardam sıklıkla kullanılmaktadır.
Bu durum, üretilen bilgi sayısında da büyük bir artışa yol açmıştır. Dünya
genelinde, sosyal medyadaki bilgi/haber paylaşımı yapan sayfaların,
sayılamayacak kadar çok bilgi veya haber paylaştığı düşünüldüğünde,
erişildikten sonra doğrulanması gereken birçok haber kaynağı bulunmaktadır. Sosyal
medyadaki bilgilerin yayılımında, herhangi bir doğruluk filtrelemesi işlemi bulunmamakta
ve dolaysıyla doğruluğu ispatlanamayan haberler kitleleri çok kısa bir süre
içinde etkileyebilmektedir. Günümüzde sosyal medyada, kullanıcılar tarafından
bu tür bilgilere yönelik "gerçeklik kontrolü"nün yapılması önem arz
etmektedir. Çalışmada, Oxford Sözlüğü’nün 2016’da yılın kelimesi olarak seçtiği
“gerçek-ötesi” kavramının sosyal medyada nasıl karşılık bulduğu araştırılmaya
çalışılmıştır. “Gerçek-ötesi”, “sahte/yalan haber”,“doğru bilgiye erişim” ve
“sosyal medya kullanımın yayılması” gibi anahtar kelimeler kullanılarak; Bilgi
ve Belge Yönetimi, Yönetim Bilişim Sistemleri ile Medya ve İletişim literatüründeki
uluslararası veritabanlarından ve dergilerden yayınlara erişilmiş ve içerik
analizi gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın sonunda, bu tür haber ve bilgilerden
kaçınmada çeşitli stratejiler geliştiren kurumların uygulamalarına yer
verilmiştir.
Gerçek-Ötesi Sahte Haber Sosyal Medya Bilgi Eksikliği Gerçeklik Kontrolü
Due to the developments in
information technologies in the last 20 years, social media is frequently used
especially for mobile devices for news announcement and follow-up. This has led
to a large increase in the number of information produced, too. Considering
information/news sharing pages on social media around the world and
sharing/posting too much information or news, there are many news sources that
need to be verified after accessed. There is no accuracy filtering process in the dissemination of
information on social media and therefore, unverifiable news can affect the
masses in a very short time. Nowadays, it is important that users check the
reality of such information in social media. In this study, it is tried to
investigate how the post-truth concept which the Oxford Dictionary has chosen as
the word of the year in 2016 in social media. By using keywords such as “post-truth”,
“fake/false news”, “access to accurate information” and “the diffusion of
social media use” in the literature of “Information and Records Management”, “Management
Information Systems” and “Media and Communication” in international databases
and journals; content analysis was performed. At the end of the study, the implications
of the institutions that developed various strategies to avoid such news and
information were included.
Post-Truth Fake News Social Media Lack of Information Fact-Check
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Kütüphane ve Bilgi Çalışmaları |
Bölüm | Hakemli Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Kabul Tarihi | 30 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 2 |