Devletler, geçmişte olduğu gibi, şirketler üzerindeki gözetimleri ve uzay huku-kunun oluşturulmasındaki ağırlıkları dolayısıyla uzay alanının en önemli aktörü olmaya devam etmektedir. Bununla birlikte, Uzay Çağı’nın başlangıcına kıyasla uzay faaliyetlerinin daha fazla ticarileştiği muhakkaktır. Sonuç olarak, uzay bağlamının uzay faaliyetlerinin yoğunlaşması ve çeşit-lenmesiyle birlikte değiştiğini söyleyebiliriz.
Uzay hukuku özellikle ticari faaliyetlerle ilgili meselelerde yetersiz kalmaktadır. Bu durum, uzay ticaret hukuku olarak adlan-dırılan yeni bir alanın doğmasına sebep olmuştur. Bu alanın en önemli kaynakla-rından birisi uzay operasyonlarına ilişkin kanunlardır.
Uzay Antlaşması’nın VI. maddesi devletlere ulusal düzenleme yapma yükümlülüğü getirmemektedir. Bununla birlikte, bu yönde hareket etmeleri devletlere ulusal menfaatlerini koruma ve ticari faaliyetleri teşvik etme olanağı sunmaktadır. Devletlerin ulusal uzay endüstrilerinin gelişimine yön verdikleri araçlardan birisi uzay alanında geliştirmiş oldukları hukuk politikalarıdır. Bu çalışma kapsamında, Türkiye’nin uzay alanındaki hukuk politikalarına yön vermesi gerektiğini düşündüğümüz üç temel ilke ele alınacaktır: Rekabet, İş birliği ve Sürdürülebilirlik.
Uzay Politikaları Uzay Hukuku Yeni Uzay Uzay Ticareti Hukuku Rekabet İş Birliği Sürdürülebilirlik
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hukuk |
Bölüm | KAMU HUKUKU |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Haziran 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Sayı: 68 |