The aim of the study is to examine persuasive texts in primary school Turkish textbooks in terms of their fulfilling persuasion elements. This study is a descriptive survey model. The data were obtained from the 2nd, 3rd and 4th grade Turkish textbooks. Examination of data sources revealed information about the presence of persuasive texts in the textbooks. It has been found that 9 of the 28 reading texts in the 2nd grade 1st, 2nd and 3rd Turkish language textbooks, 7 of the 30 reading texts in the 3rd grade 1st, 2nd and 3rd Turkish textbooks and 8 of the 29 reading texts in the 4th grade 1st, 2nd and 3rd textbooks carry persuasive text elements. It was seen that 16 of the 22 persuasive texts in primary school Turkish textbooks were informative and 6 were narrative. In addition, texts having persuasive text elements but not fulfilling all the elements were examined and it was seen that 5 texts in the primary Turkish textbooks did not have all the persuasion elements. Persuading is a significant fact in communication process. It is one of the aims of communication in literature. Writing a text not only aims at entertaining or giving information but also leaving impression on readers by persuading them. A student who is aware of persuasive text form can defend his opinion easily and organize an opposite idea. So it is very important for students to study persuasive text form frequently and to evaluate the features at these texts consciously while solving the text and creating their own texts. Especially in primary education period books must include communication techniques supporting critical reading and thinking. Also, teachers must guide the students on these techniques.
Çalışmanın
amacı, ilkokul Türkçe ders kitaplarındaki ikna edici metinlerin tespit edilerek
ikna unsurlarını yerine getirmeleri bakımından incelenmesidir. Bu amaç için 2.,
3. ve 4. sınıf birer takım Türkçe ders kitabı incelemeye dahil edilmiştir. Bu
çalışma, tarama modelinde betimsel bir çalışmadır. Veriler ilkokul 2., 3., 4.
sınıf Türkçe ders kitaplarından elde edilmiştir. Veri kaynaklarının incelenmesi
sonucu ders kitaplarında ikna edici metinlerin yer alma durumu hakkında bilgi
elde edilmiştir. İncelenen 2. sınıf Türkçe 1., 2., ve 3. ders kitaplarında
bulunan toplam 28 okuma metninden 9’unun, 3. sınıf Türkçe 1., 2., ve 3. ders
kitaplarında bulunan toplam 30 okuma metninden 7’sinin ve 4. sınıf Türkçe 1., 2.,
ve 3. ders kitaplarında bulunan toplam 29 okuma metninden 8’inin ikna edici
metin unsurlarını taşıdığı bulunmuştur. İlkokul Türkçe ders kitaplarında bulunan toplam 22 ikna edici
metnin 16’sının bilgilendirici, 6’sının ise kurgusal türde olduğu görülmüştür.
Ayrıca ikna edici metin özelliği taşıyan fakat unsurları yerine getirmemiş
metinler de incelenmiş ve ilkokul Türkçe ders kitaplarında toplam 5 metnin ikna
edici metin özelliği taşımakla birlikte ikna etme unsurlarını yerine
getirmediği görülmüştür. İkna etme, iletişim
süreci içerisinde önem taşıyan bir olgu olarak karşımıza çıkmaktadır.
Literatürdeki iletişim amaçları incelendiğinde bahsedilen amaçlardan biri
olarak ikna etmeyi görmekteyiz. Bir metnin yazılmasında okuyucuyu eğlendirme ve
bilgilendirmenin yanı sıra ikna ederek okuyucunun üzerinde etki bırakmak da
amaçlanabilmektedir. İkna edici metin yapısının farkında olan öğrenci,
kendi düşüncesini daha kolay savunabilir, karşı bir düşünceyi oluşturarak
organize edebilir. Bu amaçla, öğrencilerin sıklıkla ikna edici metin yapılarıyla
çalışmaları, bu yapıların özelliklerini hem metni çözmede hem de kendi metin
oluşturma süreçlerinde farkında olarak değerlendirebilmeleri önem taşımaktadır.
Özellikle alışkanlıkların kazanıldığı temel eğitim çağında eleştirel okuma ve
düşünmeye destek olacak iletişim tekniklerinin ders kitaplarında yer alması ve
öğretmen rehberliğinde işlenmesi gerekmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 2 Sayı: 1 |