Türkçe
eğitiminin beceri alanlarından biri dinleme/izlemedir. Dinleme/izleme, ilk
kullanılan beceri olması bakımından diğer dil becerilerinden (konuşma, okuma,
yazma) farklıdır. Bu becerinin kazandırılması ve geliştirilmesi için 2018’de
hazırlanan Türkçe Dersi Öğretim Programı’nda da kazanımlara yer verilmiştir. Kazanımlar
dikkate alınarak 2018-2019 eğitim-öğretim yılından itibaren okutulmak üzere ortaokul
Türkçe ders kitapları yazılmıştır. Bu araştırmanın amacı, 2018 Türkçe Dersi
Öğretim Programı’na göre Millî Eğitim Bakanlığınca hazırlanan 5, 6, 7 ve 8.
sınıf ders kitaplarını dinleme kazanımları açısından değerlendirmektir. Araştırmada
doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde içerik
analizi tekniğinden yararlanılmıştır. Araştırmada hem kitapların kendi içinde
hem de kitaplar arasında dinleme/izleme kazanımlarının düzenli bir biçimde
kullanılmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Kitap yazarları, kazanımları en az 1 kere
kullandıktan sonra kazanımların dağılımında bir sistem gözetmemektedir. Ayrıca
incelenen kitaplar; özetleme, konu belirleme, başlık önerme, sözlü olmayan
mesajları saptama, örtülü anlam ve tutarlılığı sorgulama bakımlarından dinleme
kazanımları dâhilinde yeterli değildir. Bilinmeyen kelimelerin anlamını tahmin
etme, soruları cevaplama ve dinleme stratejilerini uygulama bakımlarından diğer
kazanımlara göre yeterlidir. Araştırmanın bulgu ve sonuçlarından hareketle kitap
yazarlarına birtakım öneriler sunulmuştur.
Dinleme Kazanım Türkçe Ders Kitabı Beceri Türkçe Dersi Öğretim Programı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 3 Sayı: 1 |