Okuma becerisi, ana dili eğitiminde anlama becerisinin
kazandırılmasında önemli bir yere sahiptir. Bu beceri aracılığıyla öğrencinin
sözcük dağarcığı artmakta, öğrenci hem yazılı hem de sözlü olarak kendini daha
iyi bir şekilde ifade edebilmektedir. Buna bağlı olarak günümüzde öğrencilerin
hangi sınıfta ne tür kitap okuduğu merak konusu olmuştur. Bu çalışma, ortaokul 5, 6, 7 ve 8. sınıf
öğrencilerinin okuma eğilimlerinin belirlenmesini amaçlamaktadır. Çalışma,
betimsel olup araştırmada yöntem olarak tarama modeli kullanılmıştır. Çalışma
grubunu, bir devlet okulunda öğrenim gören toplam 311 ilköğretim öğrencisi
oluşturmaktadır. İlköğretim öğrencilerinin okuma eğilimlerinin belirlenmesini
amaçlayan bu çalışmanın veri toplama aşamasında MEB’in resmi e-okul sisteminde
yer alan ve sınıf rehber öğretmenleri tarafından oluşturulan sınıf
kitaplığından yararlanılmıştır. Yapılan bu çalışma Uşak merkez ilçede yer alan
bir ilköğretim okulu ve bu okulda öğrenim gören öğrencilerin e-okul
sistemindeki sınıf kitaplıklarında yer alan kitaplar ile sınırlandırılmıştır.
Çalışma grubunda yer alan her bir öğrencinin okuduğu kitap Excel dosyasına
araştırmacılar tarafından aktarılmış, daha sonra kitaplar türlerine göre
kodlanmıştır. Yapılan kodlamanın geçerliliğini ve güvenirliliğini arttırmak
amacı ile kodlamalar uzmanlık alanı Türkçe eğitimi ve ölçme değerlendirme olan
üç uzmanın görüşüne başvurulmuştur. Alınan dönütler çerçevesinde gerekli
düzeltmeler yapılmış olup kodlamalara son hâli verilmiştir. Çalışmanın
sonucunda 5. sınıf öğrencilerinin toplam 312 farklı kitap, hem kız hem de erkek
öğrencilerin en çok “Nasrettin Hoca Fıkraları” adlı kitabı; 6. sınıf
öğrencilerinin toplam 353 farklı kitap, kız öğrencilerin en çok “Küçük Prens”
adlı kitabı, erkek öğrencilerin ise en çok “Yalnız Efe” adlı kitabı; 7. sınıf
öğrencilerinin toplam 308 farklı kitap, hem kız hem de erkek öğrencilerin en
çok “Nutuk” adlı kitabı; 8. sınıf öğrencilerinin toplam 80 farklı kitap, kız
öğrencilerin en çok “Şeker Portakalı” adlı kitabı, erkek öğrencilerin ise en
çok “Beni Neden Sevmedin?” adlı kitabı okuduğu belirlenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 3 Sayı: 1 |