BEHİÇ AK’IN TAVŞAN DİŞLİ BİR GÖZLEMCİNİN NOTLARI ADLI ÇOCUK ROMANI ÜZERİNE KÖK DEĞERLER AÇISINDAN BİR İNCELEME
Yıl 2021,
Cilt: 5 Sayı: 2, 27 - 61, 28.12.2021
Mustafa Said Kıymaz
,
Enes Altay
Öz
Bu çalışmada Behiç Ak tarafından kaleme alınan Tavşan Dişli Bir Gözlemcinin Notları adlı eser Türkçe Dersi Öğretim Programı (2019)’nda yer alan on adet kök değer bağlamında incelenmiştir. Çalışmada ilk olarak değer kavramı ve Türkçe Dersi Öğretim Programı (2019) içeriğinde yer alan Ders Kitaplarına Alınacak Metinlerin Özellikleri başlığı ışığında çocuklara okutulacak metinlerin özellikleri tartışılmıştır. Doküman Analizi yönteminin tercih edildiği bu araştırmada Behiç Ak’ın sanatı ve hayatına kısaca temas edildikten sonra ilgili eser on adet kök değer bağlamında çözümlenmiştir. Ayrı başlıklar açılarak tespit edilen değerler sınıflandırılmış ve bu değerler tablo yardımı ile toplu olarak gösterilmiştir. Sonuç ve Tartışma bölümünde ise daha önce Behiç Ak ve eserleri başta olmak üzere değer incelemesi yapılan çalışmalar göz önüne alınarak değerlendirmeler yapılmıştır. Buna bağlı olarak ilgili çocuk kitabının Türkçe ders kitaplarına girebilecek özellikte, günümüz çocuklarının ilgi ve dünyalarına uygun, bununla birlikte Program’da tanımı yapılan değerleri içeren nitelikli bir eser olduğu sonucuna varılmıştır.
Kaynakça
- Arıkan, Y., Samur, A. İ. (2018). Behiç Ak’ın Çocuk Kitaplarının Çocuk Edebiyatının Temel Öğeleri Bakımından İncelenmesi. Çocuk Edebiyat ve Dil Eğitimi Dergisi, 3(2), 181-202.
- Aydoğdu, H., Alkan, E. (2020). Değerler Eğitimi ve Behiç Ak'ın Tavşan Dişli Bir Gözlemcinin Notları'nda Sevgi. Milli Eğitim Dergisi, 49(226), 185-204.
- Aytaş, G., Yalçın, A. (2016). Çocuk Edebiyatı. Ankara: Akçağ Yayıncılık.
- Canbay, H., Edizer, Z. Ç. (2012). Behiç Ak'ın Çocuk Kitaplarında Doğacı Zeka. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(1), 83-101.
- Dahrendorf, M., Sever, S., Dilidüzgün, S. Çocuk ve İlk Gençlik Kitaplarının İşlevi . Çocuk ve İlk Gençlik Edebiyatı Ders Notları, 52.
- Gönen, M., Karakuş, H., Uysal, H., Kehci, A., Ulutaş, Z., Kahve, Ö. (2016). Resimli Çocuk Kitaplarının İçerik ve Resimleme Özelliklerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(4), 724-735.
- Kirazlı, N. (2018). Behiç Ak’ın Çocuk Edebiyatı Yapıtlarının Çocuğa Görelik Açısından İncelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Uygulama ve Araştırma Merkezi Türkçe Eğitim ve Çocuk Edebiyatı Kurultayı, 408.
- Koç, K., Yıldız, S., Coşkun, R. (2015). Çocuklar Resimli Çocuk Kitaplarındaki Resimleri Nasıl Yorumluyor? Behiç Ak'ın "Uyurgezer Fil" Kitabı İle Yapılan Görsel Okuma Üzerine Bir Araştırma. Electronic Turkish Studies, 10(4).
- MEB, (2019). Türkçe Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar), Ankara.
- Neydim, N. (2003). Çocuk Edebiyatı. İstanbul: Bu Yayınevi.
- Özbaşı, S. Türkçe Dersi Öğretim Programındaki Kök Değerler Çerçevesinde Aytül Akal Masallarının İncelenmesi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, (8), 178-192.
- Sever, S. (1995). Çocuk Kitaplarında Bulunması Gereken Yapısal ve Eğitsel Özellikler. Abece Eğitim ve Ekin ve Sanat Dergisi, 107, 14-15.
- Sever, S. (2019). Çocuk Edebiyatı ve Okuma Kültürü. Ankara: Tudem.
- Şirin, M. R. (2019). Çocuk Edebiyatına Eleştirel Bir Bakış Çocuk Edebiyatı Nedir? Ne Değidir?, İstanbul: Uçan At Yayınları.
- Şirin, M. R. (2019). Masal Atlası Masal Kültürü Yazıları, İstanbul: Uçan At Yayınları.
- Şirin, M. R. (2015). Kim Çocuk Edebiyatı Yazarıdır? “Hangi Dil?, Pedagojik mi?, Estetik mi?”. Türk Dili Dergisi, 109(767-768), 149-164.
- Yeniay, S. (2019). Behiç Ak'ın hikâyelerinin değerler eğitimi açısından incelenmesi. Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
- Yıldırım, İ. E., Dinç, S. (2017). Türkiye'de En Çok Okunan Çocuk Kitaplarının Yeterlilik Analizi. Journal of Graduate School of Social Sciences, 21(4).