Fazlıoğlu Cemal Oğuz Öcal, 1913 yılında Seydişehir ilçesinin İncesu köyünde doğmuş bir şair ve öğretmendir. Bu çalışmada birçok şiiri bulunan Cemal Oğuz’un “Dil Sevgisi” şiiri incelenmiştir. “Dil Sevgisi” şiirinin doğru bir biçimde tahlil edilebilmesi için şairin hayatı, eserleri, düşünce dünyası, düşüncelerini etkileyen kimseler, sanat anlayışı ve dil hakkındaki düşünceleri ele alınmıştır. Şair hakkında elde edilen bilgiler eşliğinde şiir; zihniyet, yapı, tema, dil ve ahenk unsurları açısından tahlil edilmiştir. Tahlil sonucunda şairin hayatını, eserlerini ve düşüncelerini şekillendiren Türkçülük akımının “Dil Sevgisi” şiirinde de açık bir biçimde yer aldığı görülmüştür. Bu bağlamda şiiri oluşturan her unsurun Türkçülük çerçevesinde şekillendiği tespit edilmiştir. Öcal’ın; şiirin konusu, teması ve biçim unsurları hakkındaki seçimleri de Türkçülük akımının üzerindeki etkisini yansıtacak şekildedir. Şair şiirde Türk milliyetçiliği çerçevesinde Türk dilinin sevilmesi, korunması ve yaygınlaştırılmasının gerekliliğini işlemiştir. Şiir, Türkçe eğitimi kapsamında ele alındığında yazıldığı dönemde geçerli olan 1948 İlkokul Türkçe Programına uygun olduğu görülmüştür. Bu durum Öcal’ın hem devlet politikalarını izlediğini hem de şiirlerini öğretmen hassasiyetiyle kaleme aldığını göstermiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türkçe Eğitimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 15 Mayıs 2024 |
Kabul Tarihi | 4 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 1 |