This article
attempts to research the intervening variable effect of teachers’ self efficacy
belief over the relationship between organizational health perception and job
satisfaction level. In order to reveal this effect, mediation analysis method,
suggested by Baron and Kenny (1986), is used. “Minnesota Satisfaction
Questionnaire” (short form), “Self Efficacy Scale”, “Organizational Health
Perception Scale” and personal information form are used as data collection
tools. Although lots of studies exist in the literature about job satisfaction,
organizational health and self efficacy conceptions, scarcity of coming up with
any research about such mediation effect points out the authenticity of this
study. According to research results from the data that collected from 177
teachers work in the secondary schools in Ankara and İstanbul, substantive
relationship is found between the teachers’ health organizational perceptions,
self efficacy beliefs and job satisfaction levels. Along with this, there is
also a partial mediation effect between self efficacy belief, organizational
health perception and job satisfaction level.
Self efficacy organizational health perception job satisfaction
Bu makale, öğretmenlerin örgüt
sağlığı algılarının iş tatmin düzeylerine etkisi ve bu ilişki üzerinde özyeterlik
inançlarının ara değişken etkisini araştırmaktır. Bu etkinin sınanabilmesi için
Baron ve Kenny (1986) tarafından ortaya konulan ara değişken analiz yöntemi tercih
edilmiştir. Tarama modeline uygun olarak yürütülen araştırmada veri toplama
araçları olarak “Minnesota Tatmin Ölçeği” (kısa formu), “Özyeterlik Ölçeği”, “Örgüt
Sağlığı Algısı Ölçeği” ve kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Literatürde iş
tatmini, örgüt sağlığı ve özyeterlik kavramlarıyla ilgili birçok çalışma
bulunmakla birlikte benzeri bir aracılık etkisini araştıran herhangi bir çalışmaya
ulaşılamamış olması araştırmanın özgünlüğüne işaret etmektedir. İstanbul ve
Ankara’da ortaöğretim kurumlarında çalışan 177 öğretmenden elde edilen verilerle
gerçekleştirilen araştırma sonuçlarına göre; öğretmenlerin örgüt sağlığı
algıları, özyeterlik inançları ve iş tatmin düzeyleri arasında anlamlı
ilişkiler bulunmuştur. Bununla birlikte özyeterlik inancı, örgüt sağlığı algısı
ile iş tatmini arasında kısmi ara değişken etkisine sahiptir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 5 Temmuz 2019 |
Gönderilme Tarihi | 17 Aralık 2018 |
Kabul Tarihi | 5 Temmuz 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 4 Sayı: 1 |