Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

II. MEŞRUTİYET DÖNEMİNİN İLK MAARİF İSTATİSTİĞİNDE İSTANBUL’DAKİ OKULLARDA ÖĞRENİM GÖREN GAYRİMÜSLİM VE YABANCI UYRUKLU ÖĞRENCİLER

Yıl 2019, Cilt: 4 Sayı: 2, 64 - 76, 10.12.2019

Öz

II. Meşrutiyet döneminde eğitim alanında yaşanan gelişmelerden birini istatistik mecmualarının hazırlanması oluşturur. Bu çalışmada dönemin yayınlanan ilk istatistik mecmuasından yararlanılarak, İstanbul’daki belirli okullarda öğrenim gören gayrimüslim Osmanlı tebaası ve yabancı ülke tebaası öğrenciler hakkında bilgi verilmiştir. Çalışmada nitel araştırma yöntemi kullanılmış ve verileri doküman incelemesi yoluyla elde edilmiştir. Çalışmanın temel kaynağını oluşturan istatistik mecmuasındaki cetveller günümüz Türkçesine transkripte edilerek öğrencilerin mensubiyetine ve okullara göre tablolar halinde sunulmuştur. Ardından elde edilen bulgular Osmanlı tebaası gayrimüslim öğrenciler ile ecnebi ülke tebaası gayrimüslim ve Müslüman öğrencilerin durumuna göre yorumlanmıştır. Dönemin politik gelişmelerinin, eğitim faaliyetlerini etkilediği anlaşılmaktadır. Ayrıca hem dönemin eğitim politikalarının anlaşılmasında hem de eğitim tarihi araştırmalarında istatistik bilgilerinin katkı sağlayabileceği görülmüştür.

Kaynakça

  • Maarif-i Umumiye Nezareti İstatistik Müdüriyeti, Dersaadet ve Vilayette Kain Mekatib-i Resmiye ve Hususiyeye ve Dersaadet’te Bulunan Medaris-i İslamiye ile Kütüphanelere Dair İstatistik Mecmuası, 1327 (1911) İstanbul: Matbaa-i Amire. Tetkik Eserler Akyüz, Y. (2011). Türk Eğitim Tarihi. Ankara: Pegem Yayınları. Alkan, M. Ö. (2008). Osmanlı İmparatorluğunda Modernleşme ve Eğitim, Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, c. 6, 9-84. Ata, B. (1998). II. Meşrutiyet Döneminin Değerli bir Maarifçisi: Fuat Şemsi İnan, Türk Yurdu, sayı 251, s. 98-101. Bayraktar, K. (2014). Makedonya Sorunu ve Avrupa Müdahalesi (1902-1905), Bilig, sayı 69, s. 1-28. Demirel, F. (2012). II. Meşrutiyet’ten Sonra Osmanlı’da Orta Öğretim: Sultânîler, Tarih İncelemeleri Dergisi, c. XXVII, sayı 2, s. 339-358. Dilaver, H. (2002). II. Meşrutiyet Dönemi'nde Yayınlanan Bir İstatistik Mecmuasına Göre Osmanlı Maarifi, Türkler, c.15. Ankara: Yeni Türkiye Yayınları. Engin, V. (2015). Osmanlı’dan Cumhuriyet’e Tarihi Devamlılık, İstanbul: Yeditepe Yayınları. Ergün, M. (2009). II. Meşrutiyet Dönemindeki Eğitim Reformlarının Türk Modernleşmesindeki Yeri, 100. Yılında II. Meşrutiyet Gelenek ve Değişim Ekseninde Türk Modernleşmesi Uluslararası Sempozyumu Bildiriler, Haz. Zekeriya Kurşun, Cemil Öztürk, Yasemin Tümer Erdem, Arzu M. Nurdoğan, İstanbul: Marmara Üniversitesi Yayınları. Giorgetti-Meşeci, F. (2016). Eğitim Ritüelleri, İstanbul: Yeni İnsan Yayınları. Gündüz, M. (2013). Osmanlı Eğitim Mirası, Klasik ve Modern Dönem Üzerine Makaleler, Ankara: Doğu Batı Yayınları. Hanioğlu, M. Ş. (2004). Meşrutiyet, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, c. 29, s. 388-393. Kenan, S. (2013). Türk Eğitim Düşüncesi ve Deneyiminin Dönüm Noktaları Üzerine Bir Çözümleme, Osmanlı Araştırmaları, s. XLI, İstanbul. Nurdoğan, A. (2016). Modernleşme Döneminde Osmanlı’da İlköğretim (1869-1914), İstanbul: Çamlıca Yayınları. Şahin M. ve Tokdemir A. (2011). II. Meşrutiyet Döneminde eğitimde Yaşanan Gelişmeler, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(4) , s.851-876. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayınları. Vurgun, A. (2018). II. Abdülhamid Döneminde Bursa’da Eğitim-Öğretim Faaliyetleri, Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
Yıl 2019, Cilt: 4 Sayı: 2, 64 - 76, 10.12.2019

Öz

Kaynakça

  • Maarif-i Umumiye Nezareti İstatistik Müdüriyeti, Dersaadet ve Vilayette Kain Mekatib-i Resmiye ve Hususiyeye ve Dersaadet’te Bulunan Medaris-i İslamiye ile Kütüphanelere Dair İstatistik Mecmuası, 1327 (1911) İstanbul: Matbaa-i Amire. Tetkik Eserler Akyüz, Y. (2011). Türk Eğitim Tarihi. Ankara: Pegem Yayınları. Alkan, M. Ö. (2008). Osmanlı İmparatorluğunda Modernleşme ve Eğitim, Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, c. 6, 9-84. Ata, B. (1998). II. Meşrutiyet Döneminin Değerli bir Maarifçisi: Fuat Şemsi İnan, Türk Yurdu, sayı 251, s. 98-101. Bayraktar, K. (2014). Makedonya Sorunu ve Avrupa Müdahalesi (1902-1905), Bilig, sayı 69, s. 1-28. Demirel, F. (2012). II. Meşrutiyet’ten Sonra Osmanlı’da Orta Öğretim: Sultânîler, Tarih İncelemeleri Dergisi, c. XXVII, sayı 2, s. 339-358. Dilaver, H. (2002). II. Meşrutiyet Dönemi'nde Yayınlanan Bir İstatistik Mecmuasına Göre Osmanlı Maarifi, Türkler, c.15. Ankara: Yeni Türkiye Yayınları. Engin, V. (2015). Osmanlı’dan Cumhuriyet’e Tarihi Devamlılık, İstanbul: Yeditepe Yayınları. Ergün, M. (2009). II. Meşrutiyet Dönemindeki Eğitim Reformlarının Türk Modernleşmesindeki Yeri, 100. Yılında II. Meşrutiyet Gelenek ve Değişim Ekseninde Türk Modernleşmesi Uluslararası Sempozyumu Bildiriler, Haz. Zekeriya Kurşun, Cemil Öztürk, Yasemin Tümer Erdem, Arzu M. Nurdoğan, İstanbul: Marmara Üniversitesi Yayınları. Giorgetti-Meşeci, F. (2016). Eğitim Ritüelleri, İstanbul: Yeni İnsan Yayınları. Gündüz, M. (2013). Osmanlı Eğitim Mirası, Klasik ve Modern Dönem Üzerine Makaleler, Ankara: Doğu Batı Yayınları. Hanioğlu, M. Ş. (2004). Meşrutiyet, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, c. 29, s. 388-393. Kenan, S. (2013). Türk Eğitim Düşüncesi ve Deneyiminin Dönüm Noktaları Üzerine Bir Çözümleme, Osmanlı Araştırmaları, s. XLI, İstanbul. Nurdoğan, A. (2016). Modernleşme Döneminde Osmanlı’da İlköğretim (1869-1914), İstanbul: Çamlıca Yayınları. Şahin M. ve Tokdemir A. (2011). II. Meşrutiyet Döneminde eğitimde Yaşanan Gelişmeler, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(4) , s.851-876. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayınları. Vurgun, A. (2018). II. Abdülhamid Döneminde Bursa’da Eğitim-Öğretim Faaliyetleri, Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ahmet Vurgun 0000-0002-9148-7285

Eren Akdeniz Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 10 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 28 Kasım 2019
Kabul Tarihi 9 Ocak 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Vurgun, A., & Akdeniz, E. (2019). II. MEŞRUTİYET DÖNEMİNİN İLK MAARİF İSTATİSTİĞİNDE İSTANBUL’DAKİ OKULLARDA ÖĞRENİM GÖREN GAYRİMÜSLİM VE YABANCI UYRUKLU ÖĞRENCİLER. Araştırma Ve Deneyim Dergisi, 4(2), 64-76.
AMA Vurgun A, Akdeniz E. II. MEŞRUTİYET DÖNEMİNİN İLK MAARİF İSTATİSTİĞİNDE İSTANBUL’DAKİ OKULLARDA ÖĞRENİM GÖREN GAYRİMÜSLİM VE YABANCI UYRUKLU ÖĞRENCİLER. Research and Experience Journal (REJ). Aralık 2019;4(2):64-76.
Chicago Vurgun, Ahmet, ve Eren Akdeniz. “II. MEŞRUTİYET DÖNEMİNİN İLK MAARİF İSTATİSTİĞİNDE İSTANBUL’DAKİ OKULLARDA ÖĞRENİM GÖREN GAYRİMÜSLİM VE YABANCI UYRUKLU ÖĞRENCİLER”. Araştırma Ve Deneyim Dergisi 4, sy. 2 (Aralık 2019): 64-76.
EndNote Vurgun A, Akdeniz E (01 Aralık 2019) II. MEŞRUTİYET DÖNEMİNİN İLK MAARİF İSTATİSTİĞİNDE İSTANBUL’DAKİ OKULLARDA ÖĞRENİM GÖREN GAYRİMÜSLİM VE YABANCI UYRUKLU ÖĞRENCİLER. Araştırma ve Deneyim Dergisi 4 2 64–76.
IEEE A. Vurgun ve E. Akdeniz, “II. MEŞRUTİYET DÖNEMİNİN İLK MAARİF İSTATİSTİĞİNDE İSTANBUL’DAKİ OKULLARDA ÖĞRENİM GÖREN GAYRİMÜSLİM VE YABANCI UYRUKLU ÖĞRENCİLER”, Research and Experience Journal (REJ), c. 4, sy. 2, ss. 64–76, 2019.
ISNAD Vurgun, Ahmet - Akdeniz, Eren. “II. MEŞRUTİYET DÖNEMİNİN İLK MAARİF İSTATİSTİĞİNDE İSTANBUL’DAKİ OKULLARDA ÖĞRENİM GÖREN GAYRİMÜSLİM VE YABANCI UYRUKLU ÖĞRENCİLER”. Araştırma ve Deneyim Dergisi 4/2 (Aralık 2019), 64-76.
JAMA Vurgun A, Akdeniz E. II. MEŞRUTİYET DÖNEMİNİN İLK MAARİF İSTATİSTİĞİNDE İSTANBUL’DAKİ OKULLARDA ÖĞRENİM GÖREN GAYRİMÜSLİM VE YABANCI UYRUKLU ÖĞRENCİLER. Research and Experience Journal (REJ). 2019;4:64–76.
MLA Vurgun, Ahmet ve Eren Akdeniz. “II. MEŞRUTİYET DÖNEMİNİN İLK MAARİF İSTATİSTİĞİNDE İSTANBUL’DAKİ OKULLARDA ÖĞRENİM GÖREN GAYRİMÜSLİM VE YABANCI UYRUKLU ÖĞRENCİLER”. Araştırma Ve Deneyim Dergisi, c. 4, sy. 2, 2019, ss. 64-76.
Vancouver Vurgun A, Akdeniz E. II. MEŞRUTİYET DÖNEMİNİN İLK MAARİF İSTATİSTİĞİNDE İSTANBUL’DAKİ OKULLARDA ÖĞRENİM GÖREN GAYRİMÜSLİM VE YABANCI UYRUKLU ÖĞRENCİLER. Research and Experience Journal (REJ). 2019;4(2):64-76.