Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Öncesi Öğretmenlerinin Perspektifinden Erken Çocukluk Döneminde Fen Kavramları Nasıl Sunulmalıdır?

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 2, 157 - 168, 15.12.2021
https://doi.org/10.47214/adeder.1025381

Öz

Bu araştırmanın amacı, okul öncesi öğretmenlerinin erken çocukluk döneminde fen kavramlarının nasıl öğretilmesi gerektiği ile ilgili görüşlerinin incelenmesidir. Araştırma nitel araştırma paradigmasına uygun olarak yapılandırılmıştır. Araştırmaya İç Anadolu Bölgesi’nde bir ilde görev yapan 12 okul öncesi öğretmeni katılmıştır. Araştırmada detaylı bilgi elde etmek amacıyla yarı yapılandırılmış görüşme protokolü ile nitel veriler toplanmıştır. Elde edilen veriler betimsel analize tabi tutulmuştur. Bulgular, araştırmaya katılan okul öncesi öğretmenlerinin fen eğitimi konu içeriği ve öğretim yöntemleri ile ilgili bilgi eksikliklerinin olduğunu göstermektedir. Bulgular göstermektedir ki araştırmaya katılan okul öncesi öğretmenleri fen eğitimlerinde en çok karşılaştıkları maddenin halleri, renkler, dünya ve evren, sistemler, sağlık ve ağırlık konuları ile ilgili kavramların öğretimine yer vermektedir. Öğretmenlerin fen eğitimi uygulamalarında sıklıkla kullandıkları öğretim yöntem ve teknikleri ise deney, gözlem, alan gezileri, proje tabanlı öğrenme ve dramadır.

Kaynakça

  • Akcanca, N., Aktemur Gürler, S. & Alkan, H. (2017). Okul öncesi öğretmenlerinin fen eğitimi uygulamalarına yönelik görüşlerinin belirlenmesi. Caucasian Journal of Science, 4(1), 1-19.
  • Aktaş Arnas, Y. (2004). Okul öncesi dönemde matematik eğitimi. Adana: Nobel Yayınları.
  • Alisinanoğlu, F., Özbey, S. & Kahveci, G. (2015). Okul öncesinde fen eğitimi (3. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Armga, C., Dillon, S., Jamesek, M., Morgan, E., Peyton, D., & Speranza, H. (2002). Tips for helping children do science. Texas Child Care, 26(3), 2-7.
  • Ayvacı, H. Ş., Devecioğlu, Y. & Yiğit, N. (2002). Okulöncesi öğretmenlerinin fen ve doğa etkinliklerindeki yeterliliklerinin belirlenmesi. 5. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Bilaloğlu, R. G. (2014). Okul öncesi dönemde fen eğitimi ve etkinlik örnekleri. Y. Aktaş Arnas (Ed.). Okul Öncesi Eğitiminde Matematik ve Fen Etkinlikleri İçinde (2. Baskı). Ankara: Vize Yayıncılık.
  • Brenneman, K. (2011). Assessment for preschool science learning and learning environments. Early Childhood Research and Practice, 13(1).
  • Cho, H. S., Kim, J., & Choi, D. H. (2003). Early childhood teachers’ attitudes toward science teaching: A scale validation study. Educational Research Quarterly, 27(2), 33-42.
  • Çamlıbel Çakmak, Ö. (2012). Okul öncesi öğretmen adaylarının fen öğretime yönelik tutumları ile bazı fen kavramlarını anlama düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 9(3), 40-51.
  • Demir, S. & Şahin, F. (2015). Okul öncesi öğretmen adaylarının 5E yöntemini kullanarak deney yapma ile ilgili görüşleri. The Journal of Academic Social Science Studies, 35, 385-397.
  • Demiriz, S. &Ulutaş, İ. (2001). Okul öncesi eğitim kurumlarındaki fen ve doğa etkinlikleri ile ilgili uygulamaların belirlenmesi. IV. Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi, Bildiriler Kitabı, 89-90.
  • Ekinci Vural, D. & Hamurcu, H. (2008). Okul öncesi öğretmen adaylarının fen öğretimi dersine yönelik öz-yeterlik inançları ve görüşleri. İlköğretim Online, 7(2) , 456-467.
  • Kallery, M. (2004). Early years teachers’ late concerns and perceived needs in science: An exploratory study. European Journal of Teacher Education, 27(2),147-165.
  • Karamustafaoğlu, S., Ayvalı, L. & Ocak, Y. (2018). Okul öncesi eğitimde informal ortamlara yönelik öğretmenlerin görüşleri. İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, 3(2), 38- 65.
  • Karamustafaoğlu, S., & Kandaz, U. (2006). Okul öncesi eğitimde fen etkinliklerinde kullanılan öğretim yöntemleri ve karşılaşılan güçlükler. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(1), 65-81.
  • Kubat, U. (2018). Okul dışı öğrenme ortamları hakkında fen bilgisi öğretmen adaylarının görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 48, 111-135.
  • Hadzigeorgiou, Y. (2001). The role of wonder and “romance” in early childhood science education. International Journal of Early Years Education, 9(1), 63-69.
  • Hoisington, C., Chalufour, I., Winokur, J., & Clark-Chiarelli, N. (2014). Promoting Children’s Science Inquiry and Learning Through Water Investigations. Young Children, 72-79.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber. Selahattin Turan (Çeviri Editörü). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Opfer, J. E., & Siegler, R. S. (2004). Revisiting preschoolers’ living things concept: A microgenetic analysis of conceptual change in basic biology. Cognitive Psychology, 49, 301-332.
  • Özbey, S., & Alisinanoğlu, F. (2008). Identifying the general ideas attitudes and expectations pertaining to science activities of the teachers employed in preschool education. Journal of Turkish Science Education, 5(2), 82-94.
  • Raviolo, A., & Garritz, A. (2009). Analogies in the teaching of chemical equilibrium: A synthesis/analysis of the literature. Chemistry Education Research and Practice. 10, 5-13.
  • Saçkes, M., Trundle, K. C., & Flevares, L. M. (2009). Using children’s literature to teach standard-based science concepts in early years. Early Childhood Education Journal, 36(5), 415-422.
  • Saçkes, M., Trundle, K. C., Bell, R. L. & O'Connell, A. A. (2011). The ınfluence of early science experience in kindergarten on children's ımmediate and later science achievement: Evidence from the early childhood longitudinal study. Journal of Research in Science Teaching, 48(2), 217-235.
  • Saçkes, M., Trundle, K.C., & Krissek, L. (2011). The impact of a summer institute on inservice early childhood teachers knowledge of earth and space science concepts. The Science Educator, 20(1), 23–33.
  • Şahin, H. (2016). Okul öncesi fen eğitiminde analoji yöntemi ve analojinin okul öncesi eğitim programlarında yer alma düzeyi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6, 48-61.
  • Şallı, D.(2011). Proje tabanlı öğrenme yaklaşımı ile 48-60 aylık çocuklara geri dönüşüm kavramının kazandırılması. Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Şimşek, N. ve Çınar, Y. (2012). Okul öncesi dönemde fen ve teknoloji öğretimi (2. baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Thomas, J. W. (2000). A review of research on project-based learning. San Rafael, CA: Autodesk Foundation.
  • Trundle, K. C., & Saçkes, M. (2012). Science and early education. In R. C. Pianta, W. S. Barnett, L. M. Justice, & S. M. Sheridan (Eds.), Handbook of early childhood education. New York: Guilford Press.
  • Tsung-Hui, T. (2001). Teacher –child verbal interactions in preschool science teaching http://www.lib.umi adresinden alınmıştır
  • Tu, T. (2006). Preschool science environment: what is available in a preschool classroom? Early Childhood Education Journal, 33(4), 245-251.
  • Ültay, N. & Ültay, E. (2015). Okul öncesi öğretmen adaylarının bazı fen kavramları hakkındaki kavramsal bilgilerinin kesitsel olarak incelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(41), 1046-1051
  • Ültay, N., Ültay, E. & Çilingir, S. (2018). Okul öncesi öğretmenlerinin fen konularındaki uygulamalarının incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22, 773-792.
  • Ucar, S., Trundle, K. C., & Krissek, L. A. (2011). Inquiry-based instruction with archived, online data: An intervention study with preservice teachers. Research in Science Education,41 (2), 261-282.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Nagihan Tanık Önal 0000-0002-5926-521X

Esra Kızılay 0000-0001-8329-0186

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 18 Kasım 2021
Kabul Tarihi 9 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Tanık Önal, N., & Kızılay, E. (2021). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Perspektifinden Erken Çocukluk Döneminde Fen Kavramları Nasıl Sunulmalıdır?. Araştırma Ve Deneyim Dergisi, 6(2), 157-168. https://doi.org/10.47214/adeder.1025381
AMA Tanık Önal N, Kızılay E. Okul Öncesi Öğretmenlerinin Perspektifinden Erken Çocukluk Döneminde Fen Kavramları Nasıl Sunulmalıdır?. Research and Experience Journal (REJ). Aralık 2021;6(2):157-168. doi:10.47214/adeder.1025381
Chicago Tanık Önal, Nagihan, ve Esra Kızılay. “Okul Öncesi Öğretmenlerinin Perspektifinden Erken Çocukluk Döneminde Fen Kavramları Nasıl Sunulmalıdır?”. Araştırma Ve Deneyim Dergisi 6, sy. 2 (Aralık 2021): 157-68. https://doi.org/10.47214/adeder.1025381.
EndNote Tanık Önal N, Kızılay E (01 Aralık 2021) Okul Öncesi Öğretmenlerinin Perspektifinden Erken Çocukluk Döneminde Fen Kavramları Nasıl Sunulmalıdır?. Araştırma ve Deneyim Dergisi 6 2 157–168.
IEEE N. Tanık Önal ve E. Kızılay, “Okul Öncesi Öğretmenlerinin Perspektifinden Erken Çocukluk Döneminde Fen Kavramları Nasıl Sunulmalıdır?”, Research and Experience Journal (REJ), c. 6, sy. 2, ss. 157–168, 2021, doi: 10.47214/adeder.1025381.
ISNAD Tanık Önal, Nagihan - Kızılay, Esra. “Okul Öncesi Öğretmenlerinin Perspektifinden Erken Çocukluk Döneminde Fen Kavramları Nasıl Sunulmalıdır?”. Araştırma ve Deneyim Dergisi 6/2 (Aralık 2021), 157-168. https://doi.org/10.47214/adeder.1025381.
JAMA Tanık Önal N, Kızılay E. Okul Öncesi Öğretmenlerinin Perspektifinden Erken Çocukluk Döneminde Fen Kavramları Nasıl Sunulmalıdır?. Research and Experience Journal (REJ). 2021;6:157–168.
MLA Tanık Önal, Nagihan ve Esra Kızılay. “Okul Öncesi Öğretmenlerinin Perspektifinden Erken Çocukluk Döneminde Fen Kavramları Nasıl Sunulmalıdır?”. Araştırma Ve Deneyim Dergisi, c. 6, sy. 2, 2021, ss. 157-68, doi:10.47214/adeder.1025381.
Vancouver Tanık Önal N, Kızılay E. Okul Öncesi Öğretmenlerinin Perspektifinden Erken Çocukluk Döneminde Fen Kavramları Nasıl Sunulmalıdır?. Research and Experience Journal (REJ). 2021;6(2):157-68.