COVID-19 Pandemisinde Diş Hekimliği Eğitimi
Yıl 2022,
Cilt: 11 Sayı: 1, 85 - 89, 17.01.2022
Abdulghafoor Alzamo
,
Ertan Delilbaşı
Öz
Koronavirüs hastalığı (COVID-19) 2019 yılında ilk olarak Çin'in Wuhan kentinde görülmüş, ardından Dünya Sağlık Örgütü (WHO) tarafından, yüksek ölüm oranlarıyla, pandemi olarak ilan edilmiştir. Bunun ardından tüm Dünya’da ve ülkemizde başta sağlık çalışanları olmak üzere risk altındaki bireylerin korunmasıyla ilgili olarak hızla birçok kaynaktan çeşitli bilgiler paylaşılmaya başlanılmıştır. COVID-19 pandemisi teorik eğitimler, preklinik laboratuvar çalışmaları ve klinik staj aşamalarının ön planda olduğu diş hekimliği eğitimini önemli oranda etkilemiştir. Eğitimlerin kalabalık ortamlarda gerçekleştirilmesi nedeniyle enfeksiyon riskinin azaltılması için pratik eğitimlere ara verilmiştir. Tüm dünyada uzaktan eğitime geçilmesi ile birlikte tüm eğitim kurumlarında olduğu gibi diş hekimliğinde de eğiticiler hem eğitim programlarını hem de ölçme değerlendirme sistemlerini güncellemişlerdir. Bu derlemede COVID-19 pandemisi sürecinde diş hekimliği eğitimindeki değişen uygulamalar güncel literatür bilgileri eşliğinde sunulmuştur.
Kaynakça
- 1. Kiliçarslan MA. Covid-19 pandemisi sürecinde diş hekimliği uygulamalari. Sağlıkta Kalite Ve Akreditasyon Dergisi 2020;3:36-42
- 2. Galibourg A, Maret D, Monsarrat P, Nasr K. Impact of COVID‐19 on dental education: How could pre‐clinical training be done at home. J Dent Educ 2020
- 3. Prieto D, Tricio J, Cáceres F, Param F, Meléndez C. Academics' and students' experiences in a chilean dental school during the COVID‐19 pandemic: A qualitative study. Eur J Dent Educ 2021 https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/eje.12647
- 4. Generali L, Iani C, Macaluso GM, Montebugnoli L, Siciliani G, Consolo U. The perceived impact of the COVID‐19 pandemic on dental undergraduate students in the Italian region of Emilia‐Romagna. Eur J Dent Educ2021;25:621-33
- 5. Consolo U, Bellini P, Bencivenni D, Iani C, Checchi V. Epidemiological aspects and psychological reactions to COVID-19 of dental practitioners in the Northern Italy Districts of Modena and Reggio Emilia. Int J Environ Res Public Health 2020;17: 3459
- 6. Al-Balas M, Al-Balas HI, Jaber HM, Obeidat K, Al-Balas H, Al-Balas B. Distance learning in clinical medical education amid COVID-19 pandemic in Jordan: current situation, challenges, and perspectives. BMC Med Educ 2020;20:1-7
- 7. Moore JL, Dickson-Deane C, Galyen K. E-Learning, online learning, and distance learning environments: Are they the same? iheduc 2011;14:129-35
- 8. Tsai S, Machado P. E-Learning Basics: Essay: E-learning, online learning, web-based learning, or distance learning: unveiling the ambiguity in current terminology. eLearn 2002;2002: 3
- 9. Bozkurt A. Koronavirüs (Covid-19) pandemi süreci ve pandemi sonrası dünyada eğitime yönelik değerlendirmeler: Yeni normal ve yeni eğitim paradigması. auad.anadolu.edu.tr 2020 https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1215818
- 10. Baldwin SJ, Ching YH. An online course design checklist: development and users’ perceptions. Journal of Computing in Higher Education 2019;31:156-72 https://doi.org/10.1007/s12528-018-9199-8
- 11. Chang TY, Hong G, Paganelli C, Phantumvanit P, Chang WJ, Shieh YS. Innovation of dental education during COVID-19 pandemic. J Dent Sci. 2021;16:15-20
- 12. Ahmed H, Allaf M, Elghazaly H. COVID-19 and medical education. Lancet Infect Dis 2020;20:777-8
- 13. Iyer P, Aziz K, Ojcius DM. Impact of COVID‐19 on dental education in the United States. J Dent Educ 2020;84:718-22
- 14. Recen D, Başer A, Yıldırım B. COVID-19 döneminde diş hekimliği ve tip eğitiminde uzaktan öğrenme. dent 2020;28: 29. https://www.researchgate.net/publication/348339747
- 15. Association, A. D., As Dental Practices Resume Operations, ADA Offers Continued Guidance. ADA.org 2020
- 16. Akaltan KF. Diş hekimliğinde preklinik ve klinik eğitim çeşitliliği. Selcuk Dental Journal 2019 6: (5)37-51 https://doi.org/10.15311/selcukdentj.563351
- 17. Ziv A, Wolpe PR, Small SD, Glick S. Simulation-based medical education: an ethical imperative. Acad Med 2003;78:783-8
- 18. Kim‐Berman H, Karl E, Sherbel J, Sytek L, Ramaswamy V. Validity and user experience in an augmented reality virtual tooth identification test. J Dent Educ 2019;83:1345-52
- 19. Hilburg R, Patel N, Ambruso S, Biewald MA, Farouk SS. Medical education during the coronavirus disease-2019 pandemic: learning from a distance. Advances in Chronic Kidney Disease 2020;27:412-7
- 20. Victoroff KZ, Hogan S. Students perceptions of effective learning experiences in dental school: a qualitative study using a critical incident technique. J Dent Educ 2006;70:124-32
- 21. Asiry MA, Dental students perceptions of an online learning. Saudi Dent J 2017;29:167-70
- 22. Gambarini G, Miccoli G, Testarelli L. A survey on the impact of COVID-19 on academic teaching and training in dentistry. J Contemp Dent Pract 2020 https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33020352/
- 23. Hattar S, AlHadidi A, Sawair FA, Abd Alraheam I, El-Ma’aita A, Wahab FK. Impact of COVID-19 pandemic on dental academia. Students’ experience in online education and expectations for a predictable practice. BMC Medical Education 2020 https://bmcmededuc.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12909-021-02584-0
- 24. Al‐Taweel FB, Abdulkareem AA, Gul SS, Alshami ML. Evaluation of technology‐based learning by dental students during the pandemic outbreak of coronavirus disease 2019. Eur J Dent Educ 2021;25:183-90
- 25. Kharma MY, Alalwani MS, Amer MF, Tarakji B, Aws G. Assessment of the awareness level of dental students toward Middle East Respiratory Syndrome-coronavirus. J Int Soc Prev Community Dent 2015;5:163