ÖZ
Amaç: Bu çalışmanın amacı, beyaz nokta lezyonları hakkındaki YouTube™ videolarının bilgi kalitesini ve güvenilirliğini değerlendirmektir.
Gereç ve Yöntem: YouTube™ videoları alaka düzeyine göre 'beyaz nokta lezyonu' (BNL) terimi için arandı. BNL ile ilgili 142 video analiz edildi ve dahil edilme kriterlerini karşılayan 56 video çalışma kapsamında değerlendirildi. Video demografisi (görüntülenme sayısı, süresi, beğeni sayısı, yorum sayısı) izlenme oranı, video paylaşım amacı, video kaynakları belirlendi ve listelenen videoların güvenilirliği ve kalitesi Modifiye DISCERN (ModDISCERN) ölçeği ve Global Quality Skalası (GQS) ile değerlendirildi. İstatistiksel analizler için Kruskall-Wallis, Mann-Whitney U testi, Spearman korelasyon katsayıları ve Sınıf İçi Korelasyon Katsayısı kullanıldı.
Bulgular: BNL hakkında analiz edilen YouTube™ videolarının çoğu YouTube™ kanalları tarafından (%50), %29'u diş hekimleri ve %21'i çeşitli firmalar tarafından yüklenmiştir. Videolardaki bilgilerin güvenirliğini gösteren ortalama/standart sapma (SS) ModDISCERN skoru 2.71±1.22; video kalitesini gösteren ortalama/SS GQS değeri ise 2.71±1.14 idi. Videoların %25'inin GQS değeri >3 idi ve bu videolardaki bilgilerin güvenilirliği, GQS'si ≤3 olan videolardan önemli ölçüde daha yüksekti (3.93'e karşı 2.31; P<0.001). 3 video kaynağı grubunun tümünde GQS ve ModDISCERN puanları arasında yüksek bir korelasyon vardı (Diş Hekimi r=0.805, Firmalar r=0.757, YouTube™ Kanalı r=0.917; P<0.01).
Sonuç: BNL hakkında paylaşılan çoğu YouTube™ videosunun bilgi güvenilirliği ve video kalitesi yeterli değildir. Ortodontistler ve diş hekimleri hastalarını BNL hakkında güvenilir bilgi kaynaklarına yönlendirmelidir.
Beyaz nokta lezyonu YouTube İnternet Ortodonti Sosyal Medya.
Objective: The aim of this study was to determine the quality and reliability of the information provided by YouTube™ videos about white spot lesion.
Methods: YouTube™ videos were searched for the term 'white spot lesion' (WSL) by relevance. 142 videos about WSL were analyzed and 56 videos that met the inclusion criteria were evaluated. Video demographics (number of views, duration, number of likes, number of comments) viewing rate, primary purpose, video sources were determined and the reliability and the quality of the listed videos were evaluated with modified DISCERN (ModDISCERN) scale and the Global Quality Scale (GQS). Kruskall-Wallis, Mann–Whitney U test, Spearman’s correlation coefficients and Intra-class Correlation Coefficient were used for statistical analyses.
Results: The majority of YouTube™ videos analyzed on WSL were uploaded by YouTube™ channels (50%), with 29% uploaded by dentists and 21% by companies. The mean/standard deviation (SD) ModDISCERN score, showing the reliability of the information in the videos, was 2.71±1.22; and the mean/SD GQS value showing the video quality was 2.71±1.14. 25% of the videos’ GQS value was >3, and the reliability of the information in these videos was significantly higher than the videos with a GQS of ≤3 (3.93 vs. 2.31; P<0.001). There was a high correlation between GQS and ModDISCERN scores in all 3 video source groups (Dentist r=0.805, Company r=0.757, YouTube™ Channel r=0.917; P<0.01).
Conclusion: The information reliability and video quality of most YouTube™ videos about WSL, is not sufficient. Orthodontists and dentists should direct their patients to reliable information sources about WSL.
White spot lesion YouTube Internet Orthodontics Social Media.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Diş Hekimliği |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 18 Ocak 2023 |
Gönderilme Tarihi | 13 Haziran 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 12 Sayı: 1 |