Bu çalışmanın amacı, yenilenen Türkçe öğretim
programın (2018)’ın 8.sınıf kazanımlarını, ders metinleri ve etkinliklerini 21.yüzyıl
becerileri açısından değerlendirmektir. Bu amaç doğrultusunda Türkçe öğretim programı ve 8.sınıf ders kitabı
değerlendirilmiştir. Dolayısıyla çalışmanın yöntemi, nitel araştırma
desenlerinden doküman incelemesidir. Araştırmanın verileri programın
8.sınıf kazanımları, ders kitabı ve etkinlikleridir. Araştırmanın temaları 21.yy
becerileri olduğu için veriler betimsel analiz yöntemiyle çözümlenmiştir.Araştırmanın
bulgularına göre temel dil becerilerinden konuşma, dinleme, okuma ve yazma
kazanımlarında 21.yy becerilerine yer verilmiştir. Fakat kazanımların yaklaşık
yarısı 21.yy becerileriyle ilişkili olmadığı görülmüştür. Diğer taraftan metin
ve etkinliklerde 21.yy becerilerineçokça yer verildiği tespit edilmiştir. Ancak
21.yybeceri dağılımların dengeli bir şekilde yapılmadığı görülmüştür. Ayrıca
çalışmanın sonuçlarına göre bilgi, medya ve teknoloji beceri alanına diğer
beceri alanlarına göre az yer verildiği, öğrenme ve yenileme becerileri ile
yaşam ve meslek becerilerine çokça yer verildiği saptanmıştır. Bu sonuçlardan
hareketle yenilenen Türkçe öğretim programında 21.yybecerilerine metin ve
etkinliklerde yer verilmiş; fakat dengeli bir dağılım yapılmamış. Bazı beceri
alanlarına fazla yer verilirken bazı alanlara ise az yer verilmiş. Bunun
yanında programın yetiştirmek istediği birey özellikleri dikkate alındığında kazanımlarda
bu becerilere az yer verilmiş. Türkçe öğretim programının amaçları arasında 21.yy
becerileriyle donanmış bireyler yetiştirmek olduğu görülse de kazanımlarda buna
yeterince uyulmadığı söylenebilir.
Türkçe öğretim programı 21.yüzyıl becerileri Program değerlendirme
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 20 Ağustos 2019 |
Kabul Tarihi | 23 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 10 Sayı: 2 |