Purpose of the research; The aim of this study is to determine the field knowledge of undergraduate mathematics teaching undergraduate students about area, volume and arc length in polar coordinates and their attitudes towards the analysis course and to examine them in terms of various variables. The sample of the study consists of 65 undergraduate students studying in the first grade of primary school mathematics teaching at Dokuz Eylül University in the province of Izmir in the 2021-2022 academic year. In this study, general survey model, which is one of the quantitative research methods, was used. In the research; Two data collection tools were used: "Area, Volume and Arc Length in Polar Coordinates Subject Area Knowledge Achievement Test" and "Analysis Attitude Scale". IBM SPSS Statistics 24.0 package program was used in the analysis of the data. While it was seen that the students were successful in the area and arc length in polar coordinates; It was concluded that they were unsuccessful in calculating the volume and their attitudes towards the Analysis-2- course were at a moderate level. In addition, it was observed that there was no statistically significant relationship between students' attitudes towards the Analysis-2- course and their academic achievement in mathematics.
Area in polar coordinates • arc length and volume in polar coordinates attitude
Araştırmanın amacı; ilköğretim matematik öğretmenliği lisans öğrencilerinin kutupsal koordinatlarda alan, hacim ve yay uzunluğu konularındaki alan bilgileri ile analiz dersine yönelik tutumlarını belirlemek ve çeşitli değişkenler açısından incelemektir. Araştırmanın örneklemini, 2021- 2022 eğitim öğretim yılında İzmir ilindeki Dokuz Eylül Üniversitesinde ilköğretim matematik öğretmenliği 1. Sınıfta öğrenim görmekte olan 65 lisans öğrencisi oluşturmaktadır. Bu çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden biri olan genel tarama modelinden yararlanılmıştır. Araştırmada; “Kutupsal Koordinatlarda Alan, Hacim ve Yay Uzunluğu Konu Alan Bilgisi Başarı Testi” ve “Analiz Tutum Ölçeği” olmak üzere iki tane veri toplama aracı kullanılmıştır. Verilerin analizinde IBM SPSS Statistics 24.0 paket programı kullanılmıştır. Öğrencilerin kutupsal koordinatlarda alan ve yay uzunluğu konusunda başarılı oldukları görülürken; hacim hesabında başarısız oldukları ve Analiz-2- dersine yönelik tutumlarının orta düzeyde olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca, öğrencilerin Analiz-2- dersine yönelik tutumları ile matematik akademik başarısı arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişkinin olmadığı görülmüştür.
• Konu alan bilgisi kutupsal koordinatlarda alan • kutupsal koordinatlarda yay uzunluğu ve hacim • tutum
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Matematik Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 6 Temmuz 2024 |
Gönderilme Tarihi | 15 Mayıs 2024 |
Kabul Tarihi | 4 Temmuz 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 1 Sayı: 1 |