Bu araştırmanın
amacı, İlkokul dördüncü sınıf çocuklarının ceza ve kural kavramlarına ait
kullandıkları metaforları ortaya çıkarmaktır. Araştırma örneklemini Sinop
merkez ilçe bünyesinde yer alan Osmaniye İlkokulu, Korucuk İlkokulu, Atatürk
İlkokulu ve Gazi İlkokulunda öğrenim gören 261 öğrenci
oluşturmaktadır.Araştırmada veri toplamak amacıyla, araştırmaya katılan
çocukların ceza ve kural kavramlarına dair sahip oldukları algıları ortaya
çıkarmak amacıyla açık uçlu bir anket formu düzenlenmiş; anket formunda
çocuklara “Ceza............. gibidir; çünkü…….” ve “Kural............. gibidir;
çünkü…….” cümlelerini tamamlamaları
istenmiştir.Öğrencilerin ceza ve kural kavramlarına ilişkin düşünceleri içerik
analizi tekniği ile çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda, üretilen ceza metaforların kaynaklarına
bakıldığında; engellenme (hapishane), balon, acı biber, spor, kötü gibi
kavramların en çok kullanıldığı görülmüştür. Öğrenciler tarafından üretilen
kural ile ilgili metaforların kaynaklarına bakıldığında ise trafik, okul,
müzik, ev ve spor gibi kavramların öğrenciler tarafından en çok algılandıkları
tespit edilmiştir. İlkokul 4.sınıf öğrencilerinin ceza ve kural kavramlarını
soyut düşünemedikleri için yaşamsal olarak maruz kaldıkları deneyimler
üzerinden ilişkilendirdikleri anlaşılmıştır. Ancak bu temel deneyimler üzerine
çocuklara kavramsal şemalarını oluşturmaları adına kavramların fonksiyonlarına
ilişkin formel bilgilere pek yer verilmediği belirlenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Aralık 2017 |
Kabul Tarihi | 19 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 4 Sayı: 3 |
Adnan Menderes University Institute of Social Sciences Journal’s main purpose is to contribute to the social sciences at national and international level, to create a respected academic ground where scientists working in dis field can share the unique and remarkable works.