Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Gelibolulu Mustafa Ali’nin Nüshatü’s Selâtini Ve ‘Adalet’ Kavramı

Yıl 2017, Cilt: 4 Sayı: 3, 100 - 111, 28.12.2017
https://doi.org/10.30803/adusobed.354618

Öz

ÖZET

 

Adalet, ortaya çıkışı
oldukça geçmişe dayanan bir kavramdır. Toplumsal yaşamın vazgeçilmez
unsurlarından olarak görülen adalete, insanlar tarihin her döneminde büyük
ihtiyaç duymuşlardır. Birçok filozof, ilim insanı ve düşünür konu ile ilgili
olarak çok sayıda eser kaleme almıştır. Gelibolulu Mustafa Ali, yazmış olduğu
eserlerde adalet kavramı ile ilgili görüşlerini belirten, Osmanlı tarihinin
önemli düşünürlerindendir. Nüshatü’s Selâtin, adalet konusundaki görüşlerini
yazdığı siyasetname türündeki eseridir. Bu araştırmanın amacı, Nüshatü’s Selâtin’i
inceleyerek Gelibolulu Mustafa Ali’nin, adalet kavramına yönelik düşüncelerini
ortaya koymaktır. Nitel araştırma deseninde tasarlanan bu çalışmada doküman
incelemesiyle elde edilen veriler, betimsel analiz yöntemiyle çözümlenmiştir.
Mustafa Ali’nin, adalet anlayışının temelinde liyakat ilkesi vardır. Ona göre
devlet içerisinde adaletin sağlanması ve adil bir ortamın oluşması ancak
liyakati esas almakla gerçekleşmektedir. Adaletin sağlanması konusunda doğru ve
dürüst olan insanların iş başında olması gerektiğini savunmaktadır.


Kaynakça

  • KAYNAKÇA
  • AKBAŞ, O. (2008). “Değerler Eğitimi Akımlarına Genel Bir Bakış”, Değerler Eğitimi Dergisi, 6. 16, 9 – 27. AKDAĞ, M. (2013). Türk Halkının Dirlik ve Düzenlik Kavgası “Celali İsyanları,” 2.baskı, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. s. 13-20
  • AKÜN, Ö.F. (1989). ‘Ali Mustafa Efendi’ Maddesi, TDVİA, (Cilt 2, 416-421). İstanbul: Diyanet Vakfı Yayınları
  • ATSIZ, N.(1968). Ali Bibliyografyası, İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • CEVİZCİ, A. ‘Adalet’ Maddesi, Paradigma Felsefe Sözlüğü, Paradigma Yayınları, 3.basım, İstanbul, 1999, s.12.
  • ÇAĞIRICI, M.(1989). ‘Adalet’ Maddesi, TDVİA. (Cilt 1, 341-343). İstanbul: Diyanet Vakfı Yayınları.
  • ÇAKMAK, M.A.&TEZCAN, R. (2016). Kutadgu Bilig’e Göre Türklerde Adalet Anlayışı. Akademik Hassasiyetler Dergisi, 3 (5), s.177-183.
  • ERTAŞ, K. (2008). “ Gelibolulu Mustafa Ali’nin Nasihatü’s Selâtin isimli eserinin Tenkidli Metni ” yayımlanmamış yüksek lisans tezi. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. İstanbul.
  • ERAVCI, H. M. (2001). Gelibolulu Mustafa Ali’nin Nushatü’s-Selâtinde 1578-79 Trans-Kafkas Seferine Dair Eleştirileri ve Bunların Tarihi Önemi, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c.III, say. I,Afyon 2001, s. 31-40.
  • GELİBOLULU, M. A. (2015). Nüshatü’s-Selâtin.(Haz. Faris. Çerçi), Birinci Basım, İstanbul: Büyüyenay Yayınları.
  • GÜRİZ, A. (1990). Adalet Kavramı. Anayasa Yargısı Dergisi, 7, 11-20. HÖKELEKLİ, H. (2009). “Bir Değer: Adalet”, Değerler Eğitimi Merkezi Dergisi, Sayı 5, 132-137.
  • İNALCIK, H.(2012). ‘Tımar’ Maddesi, TDVİA. (Cilt 41, 168-173). İstanbul: Diyanet Vakfı Yayınları.
  • İSEN, M. (1988). Gelibolulu Mustafa Ali, Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
  • KALKIŞIM, M. M. (2013), “Kutadgu Bilig’de Adalet Değeri”, Mavi Atlas Gümüşhane Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Elektronik Dergisi (1).
  • KOLBAŞI, A. (2008). Koçi Bey Risalesi’ne Göre XVII. Yüzyılda Osmanlı İmparatorluğu’nda Devlet-Halk münasebetlerini etkileyen Faktörler. Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi, 12, s. 120-129 KÜTÜKOĞLU, B. (1988). ‘Ali Mustafa Efendi’ Maddesi, TDVİA, (Cilt 2, 414-416). İstanbul: Diyanet Vakfı Yayınları.
  • TOPAKKAYA, A.(2009), “Aristoteles’te Adalet Kavramı”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, V. 2/6, Winter, p. 628-633. TÜRKDOĞAN, M. G. (2010). Siyasetnameler ve Bir Siyasetname Örneği Olarak Ahmedî’nin İskendername’si, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt:3 Sayı:12, 418-430. ÖZCAN, A. (2003). Mehmet IV. TDVİA, (Cilt 28, 414). İstanbul: Diyanet Vakfı Yayınları.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mustafa Akkaya

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2017
Kabul Tarihi 19 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 4 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Akkaya, M. (2017). Gelibolulu Mustafa Ali’nin Nüshatü’s Selâtini Ve ‘Adalet’ Kavramı. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(3), 100-111. https://doi.org/10.30803/adusobed.354618
AMA Akkaya M. Gelibolulu Mustafa Ali’nin Nüshatü’s Selâtini Ve ‘Adalet’ Kavramı. ADUSOBIED. Aralık 2017;4(3):100-111. doi:10.30803/adusobed.354618
Chicago Akkaya, Mustafa. “Gelibolulu Mustafa Ali’nin Nüshatü’s Selâtini Ve ‘Adalet’ Kavramı”. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 4, sy. 3 (Aralık 2017): 100-111. https://doi.org/10.30803/adusobed.354618.
EndNote Akkaya M (01 Aralık 2017) Gelibolulu Mustafa Ali’nin Nüshatü’s Selâtini Ve ‘Adalet’ Kavramı. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 4 3 100–111.
IEEE M. Akkaya, “Gelibolulu Mustafa Ali’nin Nüshatü’s Selâtini Ve ‘Adalet’ Kavramı”, ADUSOBIED, c. 4, sy. 3, ss. 100–111, 2017, doi: 10.30803/adusobed.354618.
ISNAD Akkaya, Mustafa. “Gelibolulu Mustafa Ali’nin Nüshatü’s Selâtini Ve ‘Adalet’ Kavramı”. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 4/3 (Aralık 2017), 100-111. https://doi.org/10.30803/adusobed.354618.
JAMA Akkaya M. Gelibolulu Mustafa Ali’nin Nüshatü’s Selâtini Ve ‘Adalet’ Kavramı. ADUSOBIED. 2017;4:100–111.
MLA Akkaya, Mustafa. “Gelibolulu Mustafa Ali’nin Nüshatü’s Selâtini Ve ‘Adalet’ Kavramı”. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, c. 4, sy. 3, 2017, ss. 100-11, doi:10.30803/adusobed.354618.
Vancouver Akkaya M. Gelibolulu Mustafa Ali’nin Nüshatü’s Selâtini Ve ‘Adalet’ Kavramı. ADUSOBIED. 2017;4(3):100-11.

Adnan Menderes University Institute of Social Sciences Journal’s main purpose is to contribute to the social sciences at national and international level, to create a respected academic ground where scientists working in dis field can share the unique and remarkable works.