Günümüzde piyasa
ekonomisini etkin kılan en önemli özelliklerden biri “rekabet”
tir. Piyasa mekanizması içinde daha kaliteli ürün sunabilmek ve hizmet sağlayabilmek,
kullanılan araç gereçlerin teknolojik bakımdan ilerleyişini devam ettirebilmek rekabet ile mümkün olabilmektedir. Piyasa
içinde yer alan bazı ajanlar rekabeti bozucu ve adil olmayan faaliyetlerde
bulunarak başta tüketiciler olmak üzere hizmet sunan girişimcilere de zarar
verebilmektedir. Rekabetin adil olmayan ve aldatıcı etkilerinden zarar gören
aktörler haklarını korumak amacıyla piyasa üstü bir otoriteye ihtiyaç
duymaktadır. Bu sebeple Amerika Birleşik Devletleri’nde (ABD)’de rekabeti
olumsuz yönde etkileyen ve rekabeti bozucu her türlü iş ve eylemler Federal
Ticaret Komisyonu (FTC) tarafından incelenmektedir. Türkiye’de ise bu görevi
Rekabet Kurumu (RK) üstlenmektedir. Rekabet Kurumu piyasa içinde özellikle
rekabeti bozucu, aldatıcı, adil olmayan işlemler gerçekleştirenlere kusurlarına
göre milyonlarca liralık idari para cezası uygulamakta ve böylece tür iş ve
eylemleri yapanları caydırma yoluna gitmektedir.
Bu çalışmada;
FTC ve RK görevleri, yetkileri ve ellerinde bulundurdukları yetkilerin hukuksal
zeminleri açısından teorik olarak karşılaştırılmakta olup FTC’nin RK’ya göre
Anayasal bakımdan daha güçlü bir hukuki zemine ve etkiye sahip olduğu ortaya
çıkarılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Nisan 2018 |
Kabul Tarihi | 2 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 1 |
Adnan Menderes University Institute of Social Sciences Journal’s main purpose is to contribute to the social sciences at national and international level, to create a respected academic ground where scientists working in dis field can share the unique and remarkable works.