The invidual, who stays is forced to
stay out of quantitative majority and repressed to otherness by psychological
and physical abuse, is represented in the extreme of Turkish independent
cinema. Remaining the character from the center of the frame and positioning to
the edges, clinching the story together with angles and colours play on
important role in representing the other. These metods, which are referred for
providing perceptual integrity, are formed for the purpose of directing and
manipulating audience’s glance to the other. From this point of view, the
imagination of otherness, which is highly represented in Turkish independent
cinema, also serves the audience pleasure. Here in, Demirkubuz drags the camera
to the dark streets, hotels, collapses with the invidual in transferring the
characters that are stuck on the frame and their own world. His film, Üçüncü Sayfa, narrates otherness via
characters positioned in the story and becomes one of the most important fillms
in Turkish independent cinema. The study aims to analyze the characters of Üçüncü Sayfa in the context of otherness
by descriptive analysis.
Sayısal çoğunluğun dışında kalan veya kalmaya zorlanan
bireyin, psikolojik ve fiziksel şiddete varan ötekiliğe itilişi, Türk bağımsız
sinemasında uç noktalarda temsil edilir. Karakteri kadrajın merkezinden
çıkartarak kenarlarına konumlandırmak, açılar ve renklerle perçinlenen anlatı
evrenleri, öteki temsilinde önem kazanır. Algısal bütünlüğün sağlanmasında
başvurulan bu ve benzeri yöntemler, seyircinin ötekiye bakışını yönlendirme,
manipüle etme gayesiyle biçimlenir. Bu açıdan bakıldığında Türk bağımsız
sinemasında oldukça fazla temsil bulan ötekilik imgelemi, seyirci hazzına da
hizmet eder. Kadraja ve kendi dünyasına sıkışan karakterlerin seyirciye
aktarımında Demirkubuz kamerayı, karanlık sokaklarda, otellerde, tükenmişliğin
ve çöküntünün içinde birey ile birlikte sürükler. Üçüncü Sayfa filmi ötekiliği,
anlatıya konumlandırılan karakterler aracılığıyla seyirciye aktararak Türk
bağımsız sinemasının önemli filmlerinden olur. Çalışmada amaçlanan; ötekilik
kavramı ışığında Üçüncü Sayfa filmi karakterlerinin betimsel analiz yöntemiyle
ötekiliğe itilişi üzerine çözümleme yapılmasıdır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2018 |
Kabul Tarihi | 27 Ağustos 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 2 |
Adnan Menderes University Institute of Social Sciences Journal’s main purpose is to contribute to the social sciences at national and international level, to create a respected academic ground where scientists working in dis field can share the unique and remarkable works.