With globalization, a new era has begun in the world where knowledge and technology dominate. Knowledge has become "power". Therefore, the demand for higher education, which is the home of knowledge and science, has increased in the current period. New investments are made in universities to meet the demand. Performance evaluation in higher education is important in determining how effectively investments are used. In this context, this study aims to measure efficiency in higher education by using indicators for both academic performance and education in OECD countries selected by Data Envelopment Analysis (DEA) based on 2015. Within the scope of the efficiency analysis carried out for this purpose, 25 OECD countries for academic performance and 24 and 25 OECD countries with two different data sets for education have been determined as decision-making units that use similar inputs and produce outputs. In the analysis, potential improvement rates of inefficiency decision-making units (DMU) in terms of output variables have been calculated together with efficiency values. In this study, according to the results obtained from the analysis of the academic performance and educational efficiency, Turkey is among the countries with the lowest efficiency. Efficient countries in all three analyzes are Finland, Ireland and Slovenia.
Higher education data envelopment analysis technically efficiency OECD
Küreselleşme ile birlikte bilginin ve teknolojinin hakim olduğu dünyada yeni bir çağ başlamıştır. Bilgi “güç” haline gelmiştir. Bundan dolayı içinde bulunduğumuz dönemde bilginin ve bilimin yuvası olan yükseköğretime olan talep artmıştır. Talebi karşılayabilmek için üniversitelere yeni yatırımlar yapılmaktadır. Yatırımların ne derece etkin kullanıldığının tespiti açısından yükseköğretimde performans değerlendirmesi önem arz etmektedir. Bu bağlamda bu çalışmada, 2015 yılı baz alınarak Veri Zarflama Analizi (VZA) ile seçilmiş OECD ülkelerinde hem akademik performansa, hem de eğitime yönelik göstergeler kullanılarak yükseköğretimde etkinliğin ölçülmesi amaçlanmaktadır. Bu amaçla gerçekleştirilen etkinlik analizi kapsamında, akademik performansa yönelik 25 OECD ülkesi ve eğitime yönelik iki farklı veri kümesi ile sırasıyla 24 ve 25 OECD ülkesi benzer girdi kullanan ve çıktı üreten karar verme birimi olarak belirlenmiştir. Analizlerde etkinlik değerleri ile birlikte çıktı değişkenleri açısından etkin olmayan karar verme birimlerinin (KVB) potansiyel iyileştirme oranları hesaplanmıştır. Bu çalışmada akademik performans ve eğitime yönelik etkinlik analizinden elde edilen sonuçlara göre, Türkiye en düşük etkinliğe sahip ülkeler arasında yer almaktadır. Her üç analizde de etkin bulunan ülkeler Finlandiya, İrlanda ve Slovenya’dır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Aralık 2020 |
Kabul Tarihi | 29 Eylül 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 7 Sayı: 2 |
Adnan Menderes University Institute of Social Sciences Journal’s main purpose is to contribute to the social sciences at national and international level, to create a respected academic ground where scientists working in dis field can share the unique and remarkable works.