İnsan sağlığı açısından sağlıklı gıda tüketiminde organik ürünler dikkat çekmektedir. Son yıllarda organik gıda tüketimi yaygınlaştığı görülmektedir. Bu çalışmanın ana amacı, Aydın İli’nde yaşayan tüketicilerin, organik gıda ürünü satın alırken algılarından nedenli etkilendiklerini incelemektir. Çalışma kapsamında Aydın İli Efeler ilçesi’nde market alışverişi yapan 121 tüketici ile yüz yüze anket çalışması gerçekleştirilmiştir. Çalışmada tüketicilerin organik gıda satın almaya yönelik tutumlarına ait maddelerden oluşan ölçek kullanılmıştır. Ölçek yedi alt boyuttan oluşmaktadır. Bu alt boyutlar tutum, öznel norm, algılanan davranış, ahlaki tutum, sağlık bilinci, çevre endişesi ve satın almadır. Ölçekte yer alan maddelere güvenilirlik analizi yapılmış ve kabul edilebilir aralık olduğu görülmüştür. Ayrıca organik ürün tüketimine karşı tutumun ve sosyo-demografik özelliklere göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek için hipotez testlerinden yararlanılmıştır. Organik ürün satın alma niyeti ile tüketicilerin bilişsel faktörleri arasındaki ilişki korelasyon analizi ile belirlenmiştir.
Bulgulara göre organik ürün satın alma niyeti ile davranışa yönelik tutum, öznel norm, algılanan davranışsal kontrol, ahlaki tutum ve çevre endişesi faktörleri arasında doğrudan ilişkili olduğu ifade edilebilir. Aylık gıda harcamasının organik gıda ürünü satın alma niyeti üzerinde önemli etkisi olduğu gözlemlenmiştir.
Organic products attract attention in healthy food consumption in terms of huma health. It is seen that organic food consumption has become widespread in recent years. Teh main purpose of dis study is to examine teh intentions of consumers living in Aydın to purchase organic food products through cognitive factors. Wifin teh scope of teh study, a face-to-face questionnaire was conducted wif 121 consumers who shop for groceries in Aydın Province, Efeler district. In teh study, a scale consisting of items belonging to teh attitudes of consumers towards organic food purchasing was used. Teh scale consists of seven subdimensions. These subdimensions are attitude, subjective norm, perceived behavior, moral attitude, health awareness, environmental concern and purchasing. Reliability analysis was performed for teh items in teh scale and it was found that there was an acceptable range.In addition, hypothesis tests were used to determine whether teh attitude towards organic product consumption and whether it differed according to socio-demographic characteristics. Teh relationship between teh intention to buy organic products and teh cognitive factors of consumers was determined by correlation analysis.
According to teh findings, it can be stated that there is a direct relationship between teh intention to buy organic products and teh attitude towards behavior, subjective norm, perceived behavioural control, moral attitude and environmental concern factors. It has been observed that monthly food expenditure has a significant TEMPeffect on teh intention to purchase organic food products.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2021 |
Kabul Tarihi | 3 Haziran 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 8 Sayı: 1 |
Adnan Menderes University Institute of Social Sciences Journal’s main purpose is to contribute to the social sciences at national and international level, to create a respected academic ground where scientists working in dis field can share the unique and remarkable works.