Süt sığırcılığı işletmeleri açısından yem tedariği ve süt satışı tercihleri önemli kararladır. Bu çalışmanın temel amacı İzmir ve Manisa illerinde yer alan süt sığırcılığı işletmelerinde yem tedarikçi ve süt alıcı tercihlerinin belirlenmesidir. Bu amaç doğrultusunda İzmir ilinin Ödemiş ilçesinde 117 üretici ve Manisa ilinin Salihli İlçesinde 30 üreticiyle yüz yüze anket yapılmıştır. Üreticilerin yem tedarikçi ve süt alıcı tercihlerinin belirlenmesinde Analitik Hiyerarşi Süreci (AHS) yönteminden yararlanılmıştır. Üreticilerin yem tedarikçi tercihi kalite, fiyat ve ödeme esnekliği kriterleri çerçevesinde değerlendirilmiştir. Süt alıcı tercihinde ise fiyat, ödeme süresi ve süt alım miktarı kriterleri esas alınmıştır. Araştırma sonuçları üreticilerin yem tedariğinde en fazla yem kalitesine önem verdiklerini göstermiştir. Bu açıdan değerlendirildiğinde mandıralar en uygun yem tedarikçisi konumundadırlar. Süt satışında ise süt alıcının alım miktarının en önemli kriter olduğu ve sütün fiyat, ödeme süresi ve alım miktarı açısından en iyi alternatif olan kooperatife satılması gerektiği belirlenmiştir. Üretici tercihlerinin tedarikçi ve alıcı seçimleriyle uyumlu olması büyük oranda onların finansal sermayesinin yeterliliğine bağlıdır. Bu nedenle süt sığırcılığı işletmelerine sağlanan finansal desteklerin artırılması önem taşımaktadır.
Tarım işletmeciliği hayvancılık Analitik Hiyerarşi Süreci karar verme
Feed supply and milk sale preferences are important decisions in terms of dairy farms. The main purpose of this research is to determine feed supplier and milk buyer preferences in dairy farms in Izmir and Manisa provinces. To this purpose, face-to-face surveys were conducted with 117 producers in Odemis district of Izmir province and 30 producers in Salihli district of Manisa province. Analytical Hierarchy Process (AHP) was used to determine supplier and buyer preferences of the producers. The feed supplier preference of the producers has been evaluated within the framework of quality, price and payment flexibility. As for buyer preference, it is based on price, payment period and milk purchase amount. The results of the research show that the producers attach particular importance to feed quality. In this respect, dairies are the most suitable feed suppliers. It was determined that the purchase amount of the milk buyer is the most important criteria in milk sales, and the milk should be sold to the cooperative, which is the best alternative in terms of price, payment period and purchase amount. The compatibility of producer preferences with supplier and buyer selections largely depend on the adequacy of their financial capital. It is important to increase financial supports for dairy farms.
Farm management livestock Analytical Hierarchy Process decision making
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Ziraat Mühendisliği |
Bölüm | Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |