Bu
araştırmada, dünyada önemli zeytin ve zeytinyağı üreticisi ülkeler arasında yer
alan Türkiye’nin kaliteli ve markalı zeytinyağı üretimindeki durumu
incelenmiştir. Dünyada olduğu gibi Türkiye’de de kaliteli zeytinyağı
üretiminde; zeytinin çeşidi, yetiştiği yöredeki iklim ve toprak, üretimde
uygulanan kültürel işlemler, emek-yoğun hasat ve zeytini yağa işleme ve
sonrasındaki işletme şartlarının en önemli kriterler olduğu tespit edilmiştir.
Bu kriterlerin sağlanması koşuluyla üretilen zeytinyağında, kalite ve
markalaşmanın tescillenmesinde ise ulusal ve uluslararası yarışmaların önemi
büyüktür. Nitekim bu araştırmada, Türkiye’nin kaliteli ve markalı üretimine
önem veren, özel ve özenli üretim yapan, kendilerini butik üretici olarak ifade
eden ulusal ve uluslararası zeytinyağı kalite yarışmalarına katılıp ödül alan,
kalite ve markalarını tescillendiren 21 adet firma sahibi ile görüşülmüştür. Bu
21 adet firmanın 5 adedi uluslararası, 8 adedi ulusal ve 8 adedi hem ulusal hem
de uluslararası yarışmalardan ödül almıştır. Araştırmada nicel ve nitel yöntem
kullanılmış, yarı yapılandırılmış derinlemesine mülakat sonucu elde edilen
veriler, nitel yöntem gereği kodlanarak sınıflandırılmıştır. Ayrıca söz konusu
zeytinyağı firmalarının sosyo- demografik özellikleri, işletme kapasiteleri,
marka tanınırlıkları ve yarışmalardan aldıkları ödül durumlarını içeren
veriler, nicel yöntem gereği gruplar arasında farklılıkları, Kruskal Wallis
Testi ile incelenmiştir. Diğer yandan ulusal ve uluslararası yarışmaların
kalite ve markalaşma sürecini olumlu etkilenmekte olduğu, firmaların ulusal ve
uluslararası rekabet güçlerini test edildiğini ve uluslararası platformda
tanınırlıklarının sağlandığı anlaşılmıştır.
In this
research, important olive and olive oil producers in the world among countries
of Turkey, was examined the situation in quality and branded olive oil
production. Turkey as well as in the world in the quality of olive oil
production; It is determined that the most important criteria are the types of
olives, climate and soil in the region, cultural practices
applied in production, labor-intensive harvesting and
processing of olives in oil and the conditions after them. National and
international competitions are of great importance in the production of olive
oil produced on the condition that these criteria are met and in the
registration of quality and branding. Interviewed in fact, this research,
Turkey's high quality and branded with an emphasis on production, private and
attentive engaged in manufacturing, he won prizes participating boutique
producers as representing national and international olive oil quality
competition the quality and the owner of 21 companies brands registrated which
5 were international, 8 national and international competitions. Quantitative
and qualitative methods were used in the study and the data obtained as a
result of semi-structured in-depth interviews were classified according to the
qualitative method. In addition, the data
including the socio-demographic characteristics, operating capacities,
brand recognition and award status of the olive oil companies were analyzed by
Kruskal Wallis Test. On the other hand, it is understood that the quality and
branding process is effected from national and international competitions, thus
competitive capacities of the firms are tested and eventually these activities
would enable the firms recognized at the international level.
olive oil quality branding awards competitions boutique production
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Ziraat Mühendisliği |
Bölüm | Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 16 Sayı: 1 |