Open spaces constitute one of the important parts of the urban fabric. These areas, which are outside the urban structure, are defined at different scales. Health and education campuses, outdoor spaces belonging to public institutions and organizations, cemeteries, urban or rural recreation shores with direct contact with the sea and urban squares can be given as examples of these areas. The open area considered within the scope of the study is the preschool garden, which is one of the educational spaces. Preschool; it should be evaluated as a whole with the teacher, student, school building and, garden. Appropriate spatial solutions are needed for the activities carried out at this educational level, where children are prepared for life. It is possible to evaluate the school gardens, which are the extensions of the classrooms, as an essential tool for all the gains that children should reach within the scope of education. From this point of view, a landscape design project proposal was developed for the improvement of the garden of Ulubey Preschool in the Ulubey district of Ordu province. In the design process, the steps followed in the landscape project preparation formed the study's method.
The basic requirements that should be in the area were determined within the scope of the literature review, and a list of needs was prepared, and accordingly, the Ulubey Preschool landscape design project was reached by creating the zoning layer, spatial focus layer, and survey analysis layers on the site plan.
Kentsel dokunun önemli parçalarından birini açık alanlar oluşturmaktadır. Kentsel yapının dışında kalan bu alanlar farklı ölçeklerde tanımlanmaktadır. Sağlık ve eğitim kampüsleri, kamu kurum ve kuruluşlara ait dış mekânlar, mezarlıklar, denizle doğrudan ilişki kurulan kentsel ya da kırsal rekreasyon kıyıları, kentsel meydanlar bu alanlara örnek olarak verilebilir. Çalışma kapsamında ele alınan açık alan ise eğitim mekânlarından biri olan anaokulu bahçesidir. Anaokulu; öğretmen, öğrenci, okul binası ve bahçesi ile bir bütün olarak değerlendirilmelidir. Çocukların hayata hazırlandığı bu eğitim kademesinde yapılan etkinlik ve faaliyetler için uygun mekânsal çözümlere ihtiyaç duyulmaktadır. Sınıfların dışarıya uzantısı olan okul bahçelerini, çocukların eğitim kapsamında ulaşması gereken tüm kazanımlar için de önemli bir araç olarak değerlendirmek mümkündür. Buradan hareketle, Ordu ili Ulubey ilçesinde bulunan Ulubey Anaokulu’nun bahçesinin iyileştirilmesine yönelik peyzaj tasarım proje önerisi geliştirilmiştir. Tasarım sürecinde, peyzaj projesinin hazırlanmasında izlenen adımlar çalışmanın yöntemini oluşturmuştur. Alanda olması gereken temel ölçütler, literatür taraması kapsamında belirlenerek ihtiyaç listesi ortaya çıkmıştır. Tasarım aşamasında ihtiyaç listesine göre vaziyet planı üzerinde bölgeleme katmanı, mekânsal odak katmanı, ilişkiler matris katmanları oluşturularak peyzaj tasarım projesi önerisine ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Ziraat Mühendisliği (Diğer) |
Bölüm | Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 19 Sayı: 2 |