Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye’de Organik Gıda Konusunda Medyada Çıkan Haberlerin İktisadi Açıdan Söylem Analizi ile Değerlendirilmesi

Yıl 2023, Cilt: 20 Sayı: 2, 189 - 196, 30.12.2023
https://doi.org/10.25308/aduziraat.1258088

Öz

Günümüzde organik gıda tüketimi giderek önem kazanmaktadır. Organik tarım içerisinde önemli bir alanı oluşturan organik gıdalar, organik tarımla bütünleşiktir ve döngüsel olarak birbirlerini etkilerler. İklim değişikliği ile beraber gelen pek çok sorunu çözmede ülkeler, en uygun maliyetli üretim stratejisi olarak organik hammaddeye yönelik üretimi desteklemektedir. Bireyler için artık günümüz dünyasında sürdürülebilirliği sağlamak adına bu tür mal ve hizmetleri tüketmek ve üretmek giderek önem kazanmaktadır. Bu çalışmanın amacı, dünyada önem kazanmış olan organik gıda tüketimine ilişkin Türkiye’de medyada çıkan haberleri söylem analizi ile değerlendirip, bu konuda önceki mevcut çalışmalarla kıyaslanarak organik gıda tüketim ve üretim eğilimlerini anlamlandırmaktır.

Kaynakça

  • Akter S, Ali S, Fekete-Farkas M, Fogarassy C, Lakner Z (2023) Why Organic Food? Factors Influence the Organic Food Purchase Intension in an Emerging Country (Study from Northern Part of Bangladesh). Resources, 12(1): 5.
  • Al-Taie WA, Rahal MK, AL-Sudani AS, AL-Farsi KA (2015) Exploring the consumption of organic foods in the United Arab Emirates. Sage Open, 5(2).
  • Ataseven Y, Güneş E (2008) Türkiye'de işlenmiş organik tarım ürünleri üretimi ve ticaretindeki gelişmeler. Uludağ Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 22(2):25-33.
  • Azak Ş, Miran B (2015) A comparative analysis of consumers’ current and future preferences toward organic products. Tarım Ekonomisi Araştırmaları Dergisi, 1(1):10-16.
  • Biondo AE (2014) Organic food and the double adverse selection: Ignorance and social welfare. Agroecology and sustainable food systems, 38(2):230-242.
  • Chen MF (2007) Consumer attitudes and purchase intentions in relation to organic foods in Taiwan: Moderating effects of food-related personality traits. Food Quality and preference, 18(7):1008-1021.
  • Chen SCI, Liu C, Wang Z, Arya F (2022) Innovative strategies to fuel organic food business growth: A qualitative research. International journal of environmental research and public health, 19(5):2941.
  • Çelik H, Halil E (2008) Söylem analizi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 27(27): 99-117.
  • Çelik S (2013) Kimler, neden organik gıda satın alıyor? Bir alan araştırması. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (30):93-108.
  • De Magistris T, Gracia A (2008) The decision to buy organic food products in Southern Italy. British food journal, 110(9): 929-947.
  • Eti HS (2017) Organik Gıda Tüketicilerinin Belirlenmesi: Teşvik Unsurları, Güven Yönelimleri ve Satınalma Davranışı. Balkan ve Yakın Doğu Sosyal Bilimler Dergisi, 3:88-94.
  • First I, Brozina S (2009) Cultural influences on motives for organic food consumption. EuroMed Journal of Business, 4(2):185–199.
  • Goetzke B, Nitzko S, Spiller A (2014) Consumption of organic and functional food, A matter of well-being and health?, 77:96-105
  • Hakan İNCİ, Karakaya E, Şengül AY (2017) Organik ürün tüketimini etkileyen faktörler (Diyarbakır ili örneği). KSÜ Doğa Bilimleri Dergisi, 20(2):137-147.
  • Han G, Pu X, Fan B (2017) Sustainable governance of organic food production when market forecast is imprecise. Sustainability, 9(6):1020.
  • Huber M, Rembiałkowska E, Średnicka D, Bügel S, Van De Vijver LPL (2011) Organic food and impact on human health: Assessing the status quo and prospects of research. NJAS: Wageningen Journal of Life Sciences, 58(3-4):103-109.
  • İnan R, Bekar A, Urlu H (2021) Tüketicilerin organik gıda satın alma davranışları ve tutumlarına ilişkin bir değerlendirme. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 9(1):220-235.
  • Köse ŞG, Kırcova İ (2020) Organik Gıdalara Yönelik Tüketici Yaklaşımları ve Pazarlama İletişimi Önerileri. Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi, (35):338-367.
  • Kvatchadze S, Akıncı S (2018) Sağlık bilinci, çevre bilinci ve organik gıda bilgisinin satın alma niyetine organik gıdalara yönelik tutum aracılığıyla etkisi. Akdeniz İİBF Dergisi, 18(37):158-183.
  • LeaE, Worsley T (2005) Australians' organic food beliefs, demographics and values. British food journal. 107(11):855-869.
  • Makatouni A (2002) What motivates consumers to buy organic food in the UK? Results from a qualitative study. British Food Journal, 104(3/4/5):345-352.
  • Oğuz M C (2008) Söylem analizi. Sosyoloji Notları, 5:52-57.
  • Onat G, Keskin E (2019) Organik gıda kavramının kelime ilişkilendirme testi aracılığıyla analizi. 7(4):3275-3289.
  • Oral MA (2020) Tüketicilerin Organik Gıda Satın Alma Niyeti: Genç Tüketiciler ile Bir Araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi, 12(2):1207-1224.
  • Oraman Y, İnan İH (2007) Determination of consumer’s attitudes towards organic vegetables and fruits in Istanbul. Journal of Environmental Protection and Ecology, ISSN, 1311-5065.
  • Padel S, Foster C (2005) Exploring the gap between attitudes and behaviour: Understanding why consumers buy or do not buy organic food. British Food Journal, 107(8): 606–625.
  • Paul J, Rana J (2012) Consumer behavior and purchase intention for organic food. Journal of consumer Marketing, 29(6):412-422.
  • Pedersen S, Zhang T, Zhou Y, Aschemann-Witzel J, Thøgersen J (2022) Consumer Attitudes Towards Imported Organic Food in China and Germany: The Key Importance of Trust. Journal of Macromarketing, 02761467221077079.
  • arıkaya N (2007) Organik ürün tüketimini etkileyen faktörler ve tutumlar üzerine bir saha çalışması. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (14):110-125.
  • Şahin AN, Yercan M (2022) Organik Ürün Pazarındaki Tüketicilerde Organik Ürün Bilinci: İstanbul ve İzmir İlleri Örneği. Journal of the Institute of Science and Technology, 12(1):489-501.
  • Tarım ve Orman Bakanlığı (2023). Tüketicilerin bilmesi gerekenler.https://www.tarimorman.gov.tr/Konular/Bitkisel-Uretim/Organik-Tarim/Genel Bilgiler.https://www.tarimorman.gov.tr/Konular/Bitkisel-Uretim/Organik-Tarim/Genel-Bilgiler Erişim tarihi:20.01.2023
  • Tarkiainen A, Sundqvist S (2005) Subjective norms, attitudes and intentions of Finnish consumers in buying organic food. British Food Journal, 107(11): 808-822.
  • Tate WB (1994) The development of the organic industry and market: an international perspective. The economics of organic farming: an international perspective, 11:25.
  • The World of Organic Agriculture (2021) https://www.fibl.org/en/shopen/1150-organic-world-2021 Turan B, Demircan V (2021) Organik Ürün Tüketiminin Mevcut Durumu ve Tüketimi Etkileyen Faktörler: Isparta İli Örneği. Ziraat Fakültesi Dergisi, 16(2):154-168.
  • Wood LA, Kroger RO (2000) Doing discourse analysis: Methods for studying action in talk and text. Sage Publications, ISBN: 9780803973510.

Evaluation of the News in the Media on Organic Food in Turkey with Discourse Analysis from an Economic Perspective

Yıl 2023, Cilt: 20 Sayı: 2, 189 - 196, 30.12.2023
https://doi.org/10.25308/aduziraat.1258088

Öz

Today, organic food consumption is becoming increasingly important. Organic foods, which constitute an important area within organic agriculture, are integrated with organic agriculture and cyclically affect each other. Countries support the production of organic raw materials as the most cost-effective production strategy to solve many problems that come with climate change. It is becoming increasingly important for individuals to consume and produce such goods and services to ensure sustainability in today's world. The aim of this study is to make sense of the trends in organic food consumption and production by evaluating the news in the media in Turkey through discourse analysis and comparing them with other studies.

Kaynakça

  • Akter S, Ali S, Fekete-Farkas M, Fogarassy C, Lakner Z (2023) Why Organic Food? Factors Influence the Organic Food Purchase Intension in an Emerging Country (Study from Northern Part of Bangladesh). Resources, 12(1): 5.
  • Al-Taie WA, Rahal MK, AL-Sudani AS, AL-Farsi KA (2015) Exploring the consumption of organic foods in the United Arab Emirates. Sage Open, 5(2).
  • Ataseven Y, Güneş E (2008) Türkiye'de işlenmiş organik tarım ürünleri üretimi ve ticaretindeki gelişmeler. Uludağ Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 22(2):25-33.
  • Azak Ş, Miran B (2015) A comparative analysis of consumers’ current and future preferences toward organic products. Tarım Ekonomisi Araştırmaları Dergisi, 1(1):10-16.
  • Biondo AE (2014) Organic food and the double adverse selection: Ignorance and social welfare. Agroecology and sustainable food systems, 38(2):230-242.
  • Chen MF (2007) Consumer attitudes and purchase intentions in relation to organic foods in Taiwan: Moderating effects of food-related personality traits. Food Quality and preference, 18(7):1008-1021.
  • Chen SCI, Liu C, Wang Z, Arya F (2022) Innovative strategies to fuel organic food business growth: A qualitative research. International journal of environmental research and public health, 19(5):2941.
  • Çelik H, Halil E (2008) Söylem analizi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 27(27): 99-117.
  • Çelik S (2013) Kimler, neden organik gıda satın alıyor? Bir alan araştırması. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (30):93-108.
  • De Magistris T, Gracia A (2008) The decision to buy organic food products in Southern Italy. British food journal, 110(9): 929-947.
  • Eti HS (2017) Organik Gıda Tüketicilerinin Belirlenmesi: Teşvik Unsurları, Güven Yönelimleri ve Satınalma Davranışı. Balkan ve Yakın Doğu Sosyal Bilimler Dergisi, 3:88-94.
  • First I, Brozina S (2009) Cultural influences on motives for organic food consumption. EuroMed Journal of Business, 4(2):185–199.
  • Goetzke B, Nitzko S, Spiller A (2014) Consumption of organic and functional food, A matter of well-being and health?, 77:96-105
  • Hakan İNCİ, Karakaya E, Şengül AY (2017) Organik ürün tüketimini etkileyen faktörler (Diyarbakır ili örneği). KSÜ Doğa Bilimleri Dergisi, 20(2):137-147.
  • Han G, Pu X, Fan B (2017) Sustainable governance of organic food production when market forecast is imprecise. Sustainability, 9(6):1020.
  • Huber M, Rembiałkowska E, Średnicka D, Bügel S, Van De Vijver LPL (2011) Organic food and impact on human health: Assessing the status quo and prospects of research. NJAS: Wageningen Journal of Life Sciences, 58(3-4):103-109.
  • İnan R, Bekar A, Urlu H (2021) Tüketicilerin organik gıda satın alma davranışları ve tutumlarına ilişkin bir değerlendirme. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 9(1):220-235.
  • Köse ŞG, Kırcova İ (2020) Organik Gıdalara Yönelik Tüketici Yaklaşımları ve Pazarlama İletişimi Önerileri. Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi, (35):338-367.
  • Kvatchadze S, Akıncı S (2018) Sağlık bilinci, çevre bilinci ve organik gıda bilgisinin satın alma niyetine organik gıdalara yönelik tutum aracılığıyla etkisi. Akdeniz İİBF Dergisi, 18(37):158-183.
  • LeaE, Worsley T (2005) Australians' organic food beliefs, demographics and values. British food journal. 107(11):855-869.
  • Makatouni A (2002) What motivates consumers to buy organic food in the UK? Results from a qualitative study. British Food Journal, 104(3/4/5):345-352.
  • Oğuz M C (2008) Söylem analizi. Sosyoloji Notları, 5:52-57.
  • Onat G, Keskin E (2019) Organik gıda kavramının kelime ilişkilendirme testi aracılığıyla analizi. 7(4):3275-3289.
  • Oral MA (2020) Tüketicilerin Organik Gıda Satın Alma Niyeti: Genç Tüketiciler ile Bir Araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi, 12(2):1207-1224.
  • Oraman Y, İnan İH (2007) Determination of consumer’s attitudes towards organic vegetables and fruits in Istanbul. Journal of Environmental Protection and Ecology, ISSN, 1311-5065.
  • Padel S, Foster C (2005) Exploring the gap between attitudes and behaviour: Understanding why consumers buy or do not buy organic food. British Food Journal, 107(8): 606–625.
  • Paul J, Rana J (2012) Consumer behavior and purchase intention for organic food. Journal of consumer Marketing, 29(6):412-422.
  • Pedersen S, Zhang T, Zhou Y, Aschemann-Witzel J, Thøgersen J (2022) Consumer Attitudes Towards Imported Organic Food in China and Germany: The Key Importance of Trust. Journal of Macromarketing, 02761467221077079.
  • arıkaya N (2007) Organik ürün tüketimini etkileyen faktörler ve tutumlar üzerine bir saha çalışması. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (14):110-125.
  • Şahin AN, Yercan M (2022) Organik Ürün Pazarındaki Tüketicilerde Organik Ürün Bilinci: İstanbul ve İzmir İlleri Örneği. Journal of the Institute of Science and Technology, 12(1):489-501.
  • Tarım ve Orman Bakanlığı (2023). Tüketicilerin bilmesi gerekenler.https://www.tarimorman.gov.tr/Konular/Bitkisel-Uretim/Organik-Tarim/Genel Bilgiler.https://www.tarimorman.gov.tr/Konular/Bitkisel-Uretim/Organik-Tarim/Genel-Bilgiler Erişim tarihi:20.01.2023
  • Tarkiainen A, Sundqvist S (2005) Subjective norms, attitudes and intentions of Finnish consumers in buying organic food. British Food Journal, 107(11): 808-822.
  • Tate WB (1994) The development of the organic industry and market: an international perspective. The economics of organic farming: an international perspective, 11:25.
  • The World of Organic Agriculture (2021) https://www.fibl.org/en/shopen/1150-organic-world-2021 Turan B, Demircan V (2021) Organik Ürün Tüketiminin Mevcut Durumu ve Tüketimi Etkileyen Faktörler: Isparta İli Örneği. Ziraat Fakültesi Dergisi, 16(2):154-168.
  • Wood LA, Kroger RO (2000) Doing discourse analysis: Methods for studying action in talk and text. Sage Publications, ISBN: 9780803973510.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Tarım Politikaları
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Duygu Yücel 0000-0002-2665-6732

Cennet Arman Zengi 0000-0001-8693-3263

Emine Kılıçaslan 0000-0002-4226-9409

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 20 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yücel, D., Arman Zengi, C., & Kılıçaslan, E. (2023). Türkiye’de Organik Gıda Konusunda Medyada Çıkan Haberlerin İktisadi Açıdan Söylem Analizi ile Değerlendirilmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 20(2), 189-196. https://doi.org/10.25308/aduziraat.1258088
AMA Yücel D, Arman Zengi C, Kılıçaslan E. Türkiye’de Organik Gıda Konusunda Medyada Çıkan Haberlerin İktisadi Açıdan Söylem Analizi ile Değerlendirilmesi. ADÜ ZİRAAT DERG. Aralık 2023;20(2):189-196. doi:10.25308/aduziraat.1258088
Chicago Yücel, Duygu, Cennet Arman Zengi, ve Emine Kılıçaslan. “Türkiye’de Organik Gıda Konusunda Medyada Çıkan Haberlerin İktisadi Açıdan Söylem Analizi Ile Değerlendirilmesi”. Adnan Menderes Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi 20, sy. 2 (Aralık 2023): 189-96. https://doi.org/10.25308/aduziraat.1258088.
EndNote Yücel D, Arman Zengi C, Kılıçaslan E (01 Aralık 2023) Türkiye’de Organik Gıda Konusunda Medyada Çıkan Haberlerin İktisadi Açıdan Söylem Analizi ile Değerlendirilmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi 20 2 189–196.
IEEE D. Yücel, C. Arman Zengi, ve E. Kılıçaslan, “Türkiye’de Organik Gıda Konusunda Medyada Çıkan Haberlerin İktisadi Açıdan Söylem Analizi ile Değerlendirilmesi”, ADÜ ZİRAAT DERG, c. 20, sy. 2, ss. 189–196, 2023, doi: 10.25308/aduziraat.1258088.
ISNAD Yücel, Duygu vd. “Türkiye’de Organik Gıda Konusunda Medyada Çıkan Haberlerin İktisadi Açıdan Söylem Analizi Ile Değerlendirilmesi”. Adnan Menderes Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi 20/2 (Aralık 2023), 189-196. https://doi.org/10.25308/aduziraat.1258088.
JAMA Yücel D, Arman Zengi C, Kılıçaslan E. Türkiye’de Organik Gıda Konusunda Medyada Çıkan Haberlerin İktisadi Açıdan Söylem Analizi ile Değerlendirilmesi. ADÜ ZİRAAT DERG. 2023;20:189–196.
MLA Yücel, Duygu vd. “Türkiye’de Organik Gıda Konusunda Medyada Çıkan Haberlerin İktisadi Açıdan Söylem Analizi Ile Değerlendirilmesi”. Adnan Menderes Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, c. 20, sy. 2, 2023, ss. 189-96, doi:10.25308/aduziraat.1258088.
Vancouver Yücel D, Arman Zengi C, Kılıçaslan E. Türkiye’de Organik Gıda Konusunda Medyada Çıkan Haberlerin İktisadi Açıdan Söylem Analizi ile Değerlendirilmesi. ADÜ ZİRAAT DERG. 2023;20(2):189-96.