The aim of this study is to examine Turkey's position and role in international hen egg trade and, based on the findings, to help policy makers, industry stakeholders and researchers understand the dynamics of the global egg market and identify opportunities for market expansion and sustainable growth. Study is prepared using secondary data obtained from national and international online sources and previous academic studies on the subject. Despite the fluctuations experienced after 2018, Turkey, being the world's 4th largest egg exporter as of 2022 shows its place and importance in the global market. Furthermore, the increase in demand for high-quality table eggs from the Middle East and Arabian Peninsula countries after 2018 reveals the opportunity for Turkey to expand its market share and prove itself as a reliable supplier. In conclusion; Turkey's egg producing sector is a net exporter sector. Even considering the relatively small amount of import of eggs for incubation, it is understood that Turkey is a reliable supplier. In addition, it is known that the current import of eggs for incubation is mostly for the production of broiler chickens rather than table eggs. In order to ensure Turkey's sustainable egg exports; It is important that comprehensive studies be implemented jointly by the private sector and public stakeholders in order to increase the capacity of value-added egg products and to identify alternative target markets and ensure entry into these markets.
Bu çalışmanın amacı, Türkiye'nin uluslararası tavuk yumurtası ticaretindeki konumunu ve rolünü inceleyerek, elde edilen bulgulara dayanarak politika yapıcılara, sektör paydaşları ve araştırmacılar tarafından küresel yumurta pazarının dinamiklerini anlama ve pazar genişletme ve sürdürülebilir büyüme için fırsatların belirlemesine yardımcı olmaktır. Çalışma; ulusal ve uluslararası çevrimiçi kaynaklardan ve konu ile ilgili daha önce hazırlanmış olan akademik çalışmalardan elde edilen ikincil veriler kullanılarak hazırlanmıştır. Türkiye'nin 2018 sonrasında yaşanan dalgalanmalara rağmen 2022 yılı itibarıyla Dünya’nın en büyük 4. Yumurta ihracatçısı olması, küresel pazardaki yerini ve önemini göstermektedir. Yine 2018’den sonra Ortadoğu ve Arap Yarımadası ülkelerinden gelen yüksek kaliteli sofralık yumurta talebinin artması Türkiye’nin pazar payını genişletme ve güvenilir bir tedarikçi olarak kendini kanıtlama fırsatını ortaya koymaktadır. Sonuç olarak; Türkiye’nin yumurtacılık sektörü net ihracatçı bir sektördür. Gerçekleştirilen nispeten az miktardaki damızlık yumurta ithalatı göz önünde bulundurulduğunda dahi, Türkiye’nin güvenilir bir tedarikçi olduğu anlaşılmaktadır. Ek olarak mevcut damızlık yumurta ithalatının yumurtalıktan ziyade daha çok etlik tavuk üretimi için gerçekleştirildiği de bilinmektedir. Türkiye’nin sürdürülebilir yumurta ihracatını temin etmek adına; gerek katma değer yaratılmış yumurta ürünlerinin kapasitesinin artırılması, gerekse alternatif hedef pazarların tespit edilerek bu pazarlara girişin sağlanması amacıyla kapsamlı çalışmaların Türkiye yumurta özel sektörü ve kamu paydaşları tarafından müştereken hayata geçirilmesi önem arz etmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Tarım Ekonomisi (Diğer) |
Bölüm | Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 20 Sayı: 2 |