Bu araştırmanın amacı, biyolojide uygulanan dizgeli eğitimin
yaratıcı düşünce erişisine etkisini incelemektir. Deneysel modellerden “tek
grup öntest-sontest” deseni kullanılan araştırma Artvin ilçe merkezindeki bir
Anadolu lisesinde 9. sınıfa devam eden 30 öğrenciyle yürütülmüştür. Veri
toplama aracı olan Torrance Yaratıcı Düşünce Testleri [TYDT] sözel ve şekilsel
A formu öğretim süreci başında gruba öntest olarak uygulanmıştır. Biyolojideki
“Bilinçli Birey ve Yaşanabilir Çevre” ünitesi dizgeli eğitim modeline uygun
olarak işlenmiştir. TYDT sözel ve şekilsel B formu öğretim süreci sonunda
gruba sontest olarak uygulanmıştır. Grubun ön test-son testlerinin
karşılaştırılmasında; bağımlı gruplar t testi kullanılmıştır. Araştırma
bulgularına göre; TYDT sözel forma ait; akıcılık 1, esneklik 1 ve 3,
orijinallik 2 puan ortalamalarında son testler lehine anlamlı bir farklılık
varken, orijinallik 7 puan ortalamalarında anlamlı bir azalma vardır. TYDT
şekilsel forma ait; akıcılık, çizgilerin sentezi, sınırları uzatma veya geçme
ve fantazi puan ortalamalarında sontestler lehine anlamlı bir farklılık
vardır. Araştırma bulgularına göre; dizgeli eğitimin yaratıcı düşüncenin bazı
boyutlarını arttırmada etkili olduğu sonucuna varmak mümkündür. Benzer
araştırmalar için; verilerin okul dışı ortamlarda toplanması ve veri toplama
süreci sonunda ödüllendirmeye gidilmesi önerilir.
The purpose of this study is the effect of systematic
education applied in biology on the achievement of creative thinking. This
research uses “single group pretest-posttest” design among experimental
models, and has been conducted with 30 students continuing 9th grade in an
Anatolian high school in central town of Artvin. Verbal and figural A forms of
Torrance Tests of Creative Thinking [TTCT], the data collection tool, was
applied to the group as a pretest in the beginning of teaching process. The
unit “Conscious Individual and Habitable Environment” in the biology was
discussed in accordance with the systematic education model. Verbal and
figural B forms of TTCT was applied to the group as the posttest at the end of
teaching process. Dependent t-test was used in the comparison of pretest and
posttests of the group. According to the study findings, while there is a
significant difference in favor of posttests in the average scores of fluency
for 1 point, of flexibility for 1 and 3 points and of originality for 2 point
in the TTCT verbal form, there is a significant decrease in originality for 7
points. There is a significant difference in favor of posttests in the average
scores of fluency point, of synthesis of lines point, of extending or breaking
boundaries point and fantasy point in the TTCT figural form. According to
study findings, it is possible to conclude that systematic education is
effective to develop some aspects of creative thinking. For similar studies,
to collect data from out-of-school environments and to reward at the end of
data collection period.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2018 |
Kabul Tarihi | 27 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 8 Sayı: 1 |