Eğitim
örgütleri olan okullarda bireysel ilgi ve ihtiyaçların farklılaştığı noktalarda
çatışma durumlarının oluşması doğaldır. Çatışma süreçlerinin örgütsel çıkarlar
doğrultusunda yönetilmesi örgütün yaşamını sağlıklı bir şekilde devam
ettirebilmesi için oldukça önemlidir. Bu düşünceden hareketle araştırma, okul
yöneticilerinin okullarda meydana gelen çatışmalarda kullandıkları çatışma
yönetim stilleri ile okulların örgütsel sağlığı arasındaki ilişkinin
belirlenmesi amacıyla, Uşak ilinde görev yapan 349 ilkokul, ortaokul ve lise
öğretmeni ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, öğretmenler
genel olarak, okulların yüksek düzeyde sağlıklı örgütler olduğunu
düşünmektedirler. Çatışma yönetim stilleri ile ilgili olarak öğretmenler genel
olarak yüksek düzeyde okul yöneticilerinin çatışma durumlarında ödün verme ve
uzlaşma stillerini kullandıklarını; tümleştirme ve kaçınma stillerini orta
düzeyde; hükmetme stilini ise düşük düzeyde kullandıklarını düşünmektedirler.
Ayrıca araştırmada okul yöneticilerinin okullarda meydana gelen çatışmalarda
kullandıkları çatışma yönetim stilleri ile okulların örgütsel sağlığı arasında
bir ilişki olup olmadığına yönelik ulaşılan sonuçlara göre, okul
yöneticilerinin çatışmaları yönetmek için tümleştirme ve uzlaşma stillerini
kullanması ile örgüt sağlığı arasında pozitif yönde yüksek derecede; ödün verme
stilini kullanması ile örgüt sağlığı arasında pozitif yönde orta düzeyde;
hükmetme stilini kullanması ile örgüt sağlığı arasında negatif yönde düşük
derecede bir ilişki olduğu tespit edilirken çatışma yönetim stillerinden
kaçınma stili ile ise örgüt sağlığı arasında anlamlı bir ilişki olmadığı
görülmüştür. Yine araştırma sonuçlarına göre çatışma yönetim stillerinde
tümleştirme, ödün verme ve uzlaşma stillerinin örgüt sağlığını anlamlı bir
şekilde yordadığı görülmüştür.
It is natural to appear conflict occasions in the
place where individual interests and needs differ from schools(educational
organizations). That conflict processes manage through organizational profits
is quite important for continuing organizational life in a healthy way. In this
way, the research has been implemented among 349 primary, secondary and high
school teachers in Uşak in view of the relationship between conflict management
strategies which are used by school managers
in conflicts apeearing in schools and organizational health in schools.
According to research results, teachers generally think that the schools are
highly healthy organizations. In a relationship with conflict management
strategies, teachers think that school managers have highly used obliging and
compromising strategies; moderately avoiding and integrating strategies; seldom
dominating styles. Besides according to the results whether there is a
relationship between conflict management strategies and organizational health
or not, in order to manage conflicts, the relationship between integrating and
compromising styles school managers have
used and organizational health are highly positive, relationship between
obliging styles and organizational health are medium level, the relationship
between dominating styles and organizational health negatively low. It is seen
there is no significant relationship between avoiding styles and organizational
health. According to research results, among conflict management styles,
integrating, obliging and compromising dimensions have significantly predicted in organizarional health.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2019 |
Kabul Tarihi | 10 Mayıs 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 9 Sayı: 1 |