Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2020, Cilt: 10 Sayı: 2, 87 - 104, 31.12.2020
https://doi.org/10.17984/adyuebd.600782

Öz

Kaynakça

  • Akcan, S. (2014). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde uygulamalı yaklaşımlar.
  • Anagün, Ş. S. (2008). İlköğretim beşinci sınıf öğrencilerinde yapılandırmacı öğrenme yoluyla fen okuryazarlığının geliştirilmesi: bir eylem araştırması. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Azizoğlu, N. İ. (2019). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde akademik yazma becerisi: karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri. Uluslararası Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Dergisi, 2(1), 7-22.
  • Biçer, N. (2017). Yabancılara Türkçe öğretimi tarihi. İstanbul: Kesit Yayınları
  • Biçer, N. ve Alan, Y. (2017). An action research investigating the needs of Syrian students learning Turkish as a foreign language. International Online Journal of Educational Sciences, 2017, 9(3), 862 -878
  • Biçer, N., Çoban, İ. ve Bakır, S. (2014). Türkçe öğrenen yabancı öğrencilerin karşılaştığı sorunlar: Atatürk Üniversitesi örneği. Journal Of International Social Research, 7(29), 125-135.
  • Creswell, J. W. (2016). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni (3. Baskı). Siyasal Kitabevi.
  • Demir, D. (2017). Uluslararası öğrencilerin akademik Türkçe ihtiyaçları (Yayımlanmamış doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi, Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü, Türkiyat Araştırmaları Anabilim Dalı, Ankara
  • Demirel, Ö. (2015). Yabancı dil olarak Türkçe öğretim programı: TÖMER örneği. Ankara Üniversitesi TÖMER Dil Dergisi, 166(1), 5-15.
  • Derman, S. (2010). Yabancı uyruklu öğrencilerin Türkiye Türkçesi öğreniminde karşılaştıkları sorunlar. Selçuk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 29, s. 227-247.
  • Dolmacı, M. (2015). Akademik Türkçe kelime bilgisi üzerine bir derlem çalışması: Yabancı dil olarak Türkçe öğretimine dair çıkarımlar. (Yayımlanmış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara
  • Durmuş, M. (2013). Yabacılara Türkçe öğretimi (2. baskı). Ankara: Grafiker Yayınları
  • Friedberg, C., Mitchell, A. ve Brooke, E. (2017). Understanding academic language and its connection to school success. The Education Digest, 82(6), 58.
  • Göçer, A. (2007). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde kullanılan ders kitaplarının ölçme ve değerlendirme açısından incelenmesi. Dil Dergisi, 137, 30-46.
  • Göçer, A. (2009). Türkiye’de Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen lise öğrencilerinin hedef dile karşı tutumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Turkish Studies, 4(8), 1298-1313.
  • Göçer, A. (2018) Yabancılara Türkçe öğretimi el kitabı (2. baskı). Mustafa Durmuş ve Alpaslan Okur (Ed.). Türkiye’de Yabancılara Türkçe öğretimi (s. 171-179) Ankara: Grafiker Yayınları
  • Güler, A., Halıcıoğlu, B. ve Taşğın, S. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Kaya, E. B. (2019) Suriyelilerin Türkçe öğrenirken yaşadıkları dil sorunları. Uluslararası Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Dergisi, 2(1), 73-92.
  • Maden, S., Dincel, Ö., ve Maden, A. (2015). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin yazma kaygıları. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 4(2), 748-769.
  • Özden Ekmekçi, F. (1983). Yabancı dil eğitimi kavram ve kapsamı. Türk Dili Dergisi Dil Öğretimi Özel Sayısı Sayı:379-380
  • Tiryaki, E. N. (2017) yabancılara Türkçe öğretiminde öğrencilerin metin oluşturma becerilerinin ve sorunlarının belirlenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 21-32.
  • Tok, M. (2013). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde akademik yazma ihtiyacı. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(23), 1-25
  • Tüfekçioğlu, B. (2018). Yabancı dil olarak akademik Türkçe: Sosyal bilimlerde akademik ve teknik söz varlığı. (Yayımlanmamış doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi, Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü, Türkiyat Araştırmaları Anabilim Dalı, Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Bilim Dalı, Ankara
  • Ungan, S. (2006). Avrupa Birliğinin dil öğretimine karşı tutumu ve Türkçenin yabancı dil olarak öğretilmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (15), s. 217-226.
  • Yahşi, C. Ö. ve Güngör, C. (2015). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde akademik Türkçenin önemine ilişkin uygulamalı bir araştırma: Türk dili öğretimi uygulama ve araştırma merkezi örneği. International Journal of Languages’ Education and Teaching. UDES 2015 p. 2267-2274
  • Yaylı, D. ve Bayyurt, Y.( Ed.), Yabancılara Türkçe öğretimi: politika yöntem ve beceriler içinde (s. 209-219) Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, F. ve Konyar, M. (2017). Turkish academic language needs analysis in teaching Turkish as a foreign language. International Journal of Language Academy Volume (5)4, p. 223/233

Academic Turkish Learning Objectives and Usage Proficiency of Syrian Students Learning Turkish as a Foreign Language

Yıl 2020, Cilt: 10 Sayı: 2, 87 - 104, 31.12.2020
https://doi.org/10.17984/adyuebd.600782

Öz

2011’de Suriye’de başlayan iç savaş
sonucunda ülkemize gelen Suriyelilerin sayısı 17 Ocak 2019 tarihi itibarıyla 3
milyon 632 bin 622’dir. Suriyelilerin yerli nüfusa oranla en
yoğun yaşadığı il %84,48 ile Kilis’tir. Suriyeli öğrencilerin,
Türkçe öğrenme sebepleri değişiklik gösterse de Türkiye’de lisans ve
lisansüstü kurumlarda akademik eğitime devam etmek istemeleri öne çıkmaktadır.
Öğrencilerin almış oldukları Türkçe dersleri, ağırlıklı olarak genel Türkçe
olup günlük ihtiyaçlarını karşılamaya yöneliktir. Çalışmanın amacı, Kilis 7
Aralık Üniversitesinde ön lisans ve lisans eğitimlerine devam eden Suriyeli
öğrencilerin akademik Türkçe öğrenim amaçları ve kullanım yeterliklerini
tespit etmektir. Nitel araştırma yönteminden faydalanılarak yapılan çalışmada
fenomenoloji deseni kullanılmıştır. Çalışmada veriler akademik eğitimlerine
devam eden Suriyeli öğrencilerle ve onların derslerini yürüten öğretim
elemanlarıyla yapılan görüşmelerle elde edilmiş, elde edilen veriler içerik
analizi tekniği ile incelenmiştir. Suriyeli öğrencilerin görüşlerinden
hareketle; Suriyeli öğrencilerin  çok azının akademik Türkçe dersleri
aldıkları, akademik Türkçe dersleri almaya ihtiyaç duydukları; öğretim
elemanlarının görüşlerinden de Suriyeli öğrencilerin çoğunun C1 düzeyi dil
yeterliklerine sahip olmadıkları, sertifika sınavlarında değişiklikler
yapılması gerektiği, öğrencilerin akademik Türkçe becerilerinin yetersiz
olduğu vb. tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Akcan, S. (2014). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde uygulamalı yaklaşımlar.
  • Anagün, Ş. S. (2008). İlköğretim beşinci sınıf öğrencilerinde yapılandırmacı öğrenme yoluyla fen okuryazarlığının geliştirilmesi: bir eylem araştırması. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Azizoğlu, N. İ. (2019). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde akademik yazma becerisi: karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri. Uluslararası Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Dergisi, 2(1), 7-22.
  • Biçer, N. (2017). Yabancılara Türkçe öğretimi tarihi. İstanbul: Kesit Yayınları
  • Biçer, N. ve Alan, Y. (2017). An action research investigating the needs of Syrian students learning Turkish as a foreign language. International Online Journal of Educational Sciences, 2017, 9(3), 862 -878
  • Biçer, N., Çoban, İ. ve Bakır, S. (2014). Türkçe öğrenen yabancı öğrencilerin karşılaştığı sorunlar: Atatürk Üniversitesi örneği. Journal Of International Social Research, 7(29), 125-135.
  • Creswell, J. W. (2016). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni (3. Baskı). Siyasal Kitabevi.
  • Demir, D. (2017). Uluslararası öğrencilerin akademik Türkçe ihtiyaçları (Yayımlanmamış doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi, Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü, Türkiyat Araştırmaları Anabilim Dalı, Ankara
  • Demirel, Ö. (2015). Yabancı dil olarak Türkçe öğretim programı: TÖMER örneği. Ankara Üniversitesi TÖMER Dil Dergisi, 166(1), 5-15.
  • Derman, S. (2010). Yabancı uyruklu öğrencilerin Türkiye Türkçesi öğreniminde karşılaştıkları sorunlar. Selçuk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 29, s. 227-247.
  • Dolmacı, M. (2015). Akademik Türkçe kelime bilgisi üzerine bir derlem çalışması: Yabancı dil olarak Türkçe öğretimine dair çıkarımlar. (Yayımlanmış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara
  • Durmuş, M. (2013). Yabacılara Türkçe öğretimi (2. baskı). Ankara: Grafiker Yayınları
  • Friedberg, C., Mitchell, A. ve Brooke, E. (2017). Understanding academic language and its connection to school success. The Education Digest, 82(6), 58.
  • Göçer, A. (2007). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde kullanılan ders kitaplarının ölçme ve değerlendirme açısından incelenmesi. Dil Dergisi, 137, 30-46.
  • Göçer, A. (2009). Türkiye’de Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen lise öğrencilerinin hedef dile karşı tutumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Turkish Studies, 4(8), 1298-1313.
  • Göçer, A. (2018) Yabancılara Türkçe öğretimi el kitabı (2. baskı). Mustafa Durmuş ve Alpaslan Okur (Ed.). Türkiye’de Yabancılara Türkçe öğretimi (s. 171-179) Ankara: Grafiker Yayınları
  • Güler, A., Halıcıoğlu, B. ve Taşğın, S. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Kaya, E. B. (2019) Suriyelilerin Türkçe öğrenirken yaşadıkları dil sorunları. Uluslararası Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Dergisi, 2(1), 73-92.
  • Maden, S., Dincel, Ö., ve Maden, A. (2015). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin yazma kaygıları. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 4(2), 748-769.
  • Özden Ekmekçi, F. (1983). Yabancı dil eğitimi kavram ve kapsamı. Türk Dili Dergisi Dil Öğretimi Özel Sayısı Sayı:379-380
  • Tiryaki, E. N. (2017) yabancılara Türkçe öğretiminde öğrencilerin metin oluşturma becerilerinin ve sorunlarının belirlenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 21-32.
  • Tok, M. (2013). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde akademik yazma ihtiyacı. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(23), 1-25
  • Tüfekçioğlu, B. (2018). Yabancı dil olarak akademik Türkçe: Sosyal bilimlerde akademik ve teknik söz varlığı. (Yayımlanmamış doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi, Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü, Türkiyat Araştırmaları Anabilim Dalı, Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Bilim Dalı, Ankara
  • Ungan, S. (2006). Avrupa Birliğinin dil öğretimine karşı tutumu ve Türkçenin yabancı dil olarak öğretilmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (15), s. 217-226.
  • Yahşi, C. Ö. ve Güngör, C. (2015). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde akademik Türkçenin önemine ilişkin uygulamalı bir araştırma: Türk dili öğretimi uygulama ve araştırma merkezi örneği. International Journal of Languages’ Education and Teaching. UDES 2015 p. 2267-2274
  • Yaylı, D. ve Bayyurt, Y.( Ed.), Yabancılara Türkçe öğretimi: politika yöntem ve beceriler içinde (s. 209-219) Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, F. ve Konyar, M. (2017). Turkish academic language needs analysis in teaching Turkish as a foreign language. International Journal of Language Academy Volume (5)4, p. 223/233
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Bekir Sıttık Kılıç 0000-0003-3959-1867

Ali Göçer 0000-0002-6880-2611

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2020
Kabul Tarihi 17 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 10 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kılıç, B. S., & Göçer, A. (2020). Academic Turkish Learning Objectives and Usage Proficiency of Syrian Students Learning Turkish as a Foreign Language. Adıyaman University Journal of Educational Sciences, 10(2), 87-104. https://doi.org/10.17984/adyuebd.600782

                                                                                             

by-nc-nd.png?resize=300%2C105&ssl=1 Bu eser CC BY-NC-ND Atıf-GayriTicari-Türetilemez ile lisanslanmıştır.