KADIN ÖĞRENCİLERİN BOŞ ZAMAN YÖNETİMLERİNİN İNCELENMESİ
Yıl 2023,
, 683 - 702, 31.12.2023
Oğuzhan Altungul
,
Mesut Bulut
,
Didem Yavuz Söyler
Öz
Çalışmamız Spor bilimleri fakültesi kadın öğrencilerinin boş zaman yönetimlerini bazı değişkenler açısından incelemeyi amaçlamaktadır.
Çalışmamızın evrenini Fırat Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesinde öğrenim gören 420 kadın öğrenci oluştururken, örneklemi ise 182 kadın öğrencilerden oluşmaktadır.
Araştırmamıza katılan bireylerin demografik bilgilerini belirlemek için kişisel bilgi formu ve “Boş Zaman Yönetimi Ölçeği” inden yararlanılmıştır. Ölçeğimiz 15 soru 5’li likert tipinden oluşmaktadır. Değişkenlerin çarpıklık ve basıklık dağılımları hesaplanmış verilerin parametrik olduğu tespit edilmiştir. İkili gruplarda t testi çoklu gruplarda ise ANOVA testi kullanılmıştır, gruplar arası farklılıkların belirlenmesinde ise TUKEY testinden yararlanılmıştır.
Sonuç olarak; araştırmaya katılan kadın öğrencilerin branş ve yaş değişkenlerinin boş zaman yönetimlerine bir etkisinin olmadığı görülmüştür, yine kadın öğrencilerin okudukları bölüm değişkenine göre öğretmenlik bölümünde okuyan öğrencilerin boş zaman yönetimlerinde amaç belirleme ve yöntem ile boş zamanlarını değerlendirme durumlarında fakültenin diğer bölümlerinde öğrenim gören öğrencilere göre daha fazla olduğu görülmüştür. Kadın öğrencilerin öğrenim gördükleri sınıf değişkenine göre 1. ve 2. sınıfta öğrenim gören öğrenciler boş zaman yönetimlerinde amaç belirleme ve yöntem ile boş zamanlarını değerlendirme durumlarında fakültenin diğer sınıflarında öğrenim gören öğrencilere oranla daha fazla olduğu, genel toplamında ise 1. sınıf öğrencilerinin diğer öğrencilere göre boş zamanlarını yönetmeleri noktasında daha etkin oldukları tespit edilmiştir.
Kaynakça
- Adair, J. (Çev. Ö. Çolakoğlu) . (2006). Etkili zaman yönetimi. İstanbul: Babıali Kültür.
- Akgül, B. M. (2015). Boş zaman yönetimi ölçeği: Geçerlik güvenirlik çalışması. . International Journal of Human Sciences, 12(2),, 1867-1880.
- Aydın, R. (2023). Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Boş Zaman Yönetimi İle Akademik Erteleme Düzeylerinin İncelenmesi. Konya: Yüksek Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Rekreasyon Anabilim Dalı,.
- Başak, T., Uzun Ş. & Arslan, F. (2008). Hemşirelik yüksekokulu öğrencilerinin zaman yönetimi becerileri. TAF Preventive Medicine Bulletin, 7(5), 429-434.
- Çağlayan, V. &. (2009). Zaman yönetimi becerileri: Meslek yüksekokulu öğrencileri üzerine bir değerlendirme. . KMU İİBF Dergisi, 17., 174-189.
- Çuhadar, A. (2020). Sosyal Medya Kullanımı Ve Boş Zaman Yönetimi İlişkisinin İncelenmesi: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Sosyal Medya Kullanımı Ve Boş Zaman Yönetimi İlişkisinin İncelenmesi: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Karaman: Yüksek Lisans Tezi.
Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Rekreasyon Yönetimi Ana Bilim Dalı.
- Demir, G. & Alpullu, A. ( (2020). ). Üniversite Öğrencilerinin Boş Zaman Yönetiminin Değerlendirilmesi. Eurasian Research in Sport Science • Avrasya Spor Bilimleri Araştırmaları • ERISS • Cilt 5, Sayı 1 • ISSN 2636-8269,DOI: 10.35333/ERISS. 172., 94-102.
- Eranıl, A. &. (2018). Lise Öğrencilerinin Boş Zaman Yönetimi Becerisinin İncelenmesi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(6) , 779–785.
- Karaca, M. (2007). İnternet Gençliği: Yeni Bir Gençlik Tiplemesi Denemesi. E-journal of World Sciences Academy, 419-438.
- Karaküçük, S. (2008). “Rekreasyon” boş zamanları değerlendirme. Ankara: Gazi Kitabevi.
Köknel, Ö. (1997). İnsanı Anlamak (6. Basım). İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi.
- Küçükeşmen, E., Şimşek, A. & Türkoğlu M. E. (2020). Önlisans öğrencilerinin sosyo-demografik özelliklerine göre boş zaman yönetimi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Sayı:38, 202-231.
- Odabaşı, H. (2002). İnternet ve Çocuk. İstanbul: Kapital Medya Yayınları.
- Ögel, K. (2012). İnternet Bağımlılığı: İnternetin Psikolojisini Anlamak ve Bağımlılıkla Başa Çıkmak . İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları.
- Sabuncuoğlu, Z., Paşa, M. & Kaymaz, K. (2010). Zaman Yönetimi. istanbul: beta.
- Tabachnick, B. G. & Fidell, L. S. . ((2007)). Using multivariate statistics. Pearson Education.
- Yağar, G., Cerit, E. ve Ünlü, Ç. (2023). Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin boş zaman yönetimi ve sıkılma algılarının incelenmesi. Hitit Sosyal Bilimler Dergisi, 16(1), doi:10.17218/hititsbd.1274311., 255-266.
- Yaşartürk, F., Akyüz, H., ve Karataş, İ. . (2018). Rekreasyon bölümü öğrencilerinin boş zaman yönetimi ile akademik başarılarını etkileyen örgütsel faktörler arasındaki ilişkinin incelenmesi. . Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 3(2), 2, 33-243.
INVESTIGATION OF THE LEISURE TIME MANAGEMENT OF FEMALE STUDENTS
Yıl 2023,
, 683 - 702, 31.12.2023
Oğuzhan Altungul
,
Mesut Bulut
,
Didem Yavuz Söyler
Öz
Our study aims to examine the leisure time management of female students of the Faculty of Sports Sciences in terms of some variables. While the population of our study consists of 420 female students studying at Fırat University Faculty of Sports Sciences, the sample consists of 182 female students.
Personal information form and "Leisure Time Management Scale" were used to determine the demographic information of the individuals participating in our research. Skewness and kurtosis distributions of the variables were calculated and it was determined that the data was parametric. The t test was used in paired groups and the ANOVA test was used in multiple groups, and the TUKEY test was used to determine differences between groups.
In conclusion; It was observed that the branch and age variables of the female students participating in the research did not have an effect on their leisure time management. Again, according to the department variable of the female students, it was observed that the students studying in the teaching department were more likely to determine goals in their leisure time management and evaluate their free time with methods than the students studying in other departments of the faculty.
Key words: Student, Woman, Leisure, Attitude
Kaynakça
- Adair, J. (Çev. Ö. Çolakoğlu) . (2006). Etkili zaman yönetimi. İstanbul: Babıali Kültür.
- Akgül, B. M. (2015). Boş zaman yönetimi ölçeği: Geçerlik güvenirlik çalışması. . International Journal of Human Sciences, 12(2),, 1867-1880.
- Aydın, R. (2023). Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Boş Zaman Yönetimi İle Akademik Erteleme Düzeylerinin İncelenmesi. Konya: Yüksek Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Rekreasyon Anabilim Dalı,.
- Başak, T., Uzun Ş. & Arslan, F. (2008). Hemşirelik yüksekokulu öğrencilerinin zaman yönetimi becerileri. TAF Preventive Medicine Bulletin, 7(5), 429-434.
- Çağlayan, V. &. (2009). Zaman yönetimi becerileri: Meslek yüksekokulu öğrencileri üzerine bir değerlendirme. . KMU İİBF Dergisi, 17., 174-189.
- Çuhadar, A. (2020). Sosyal Medya Kullanımı Ve Boş Zaman Yönetimi İlişkisinin İncelenmesi: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Sosyal Medya Kullanımı Ve Boş Zaman Yönetimi İlişkisinin İncelenmesi: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Karaman: Yüksek Lisans Tezi.
Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Rekreasyon Yönetimi Ana Bilim Dalı.
- Demir, G. & Alpullu, A. ( (2020). ). Üniversite Öğrencilerinin Boş Zaman Yönetiminin Değerlendirilmesi. Eurasian Research in Sport Science • Avrasya Spor Bilimleri Araştırmaları • ERISS • Cilt 5, Sayı 1 • ISSN 2636-8269,DOI: 10.35333/ERISS. 172., 94-102.
- Eranıl, A. &. (2018). Lise Öğrencilerinin Boş Zaman Yönetimi Becerisinin İncelenmesi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(6) , 779–785.
- Karaca, M. (2007). İnternet Gençliği: Yeni Bir Gençlik Tiplemesi Denemesi. E-journal of World Sciences Academy, 419-438.
- Karaküçük, S. (2008). “Rekreasyon” boş zamanları değerlendirme. Ankara: Gazi Kitabevi.
Köknel, Ö. (1997). İnsanı Anlamak (6. Basım). İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi.
- Küçükeşmen, E., Şimşek, A. & Türkoğlu M. E. (2020). Önlisans öğrencilerinin sosyo-demografik özelliklerine göre boş zaman yönetimi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Sayı:38, 202-231.
- Odabaşı, H. (2002). İnternet ve Çocuk. İstanbul: Kapital Medya Yayınları.
- Ögel, K. (2012). İnternet Bağımlılığı: İnternetin Psikolojisini Anlamak ve Bağımlılıkla Başa Çıkmak . İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları.
- Sabuncuoğlu, Z., Paşa, M. & Kaymaz, K. (2010). Zaman Yönetimi. istanbul: beta.
- Tabachnick, B. G. & Fidell, L. S. . ((2007)). Using multivariate statistics. Pearson Education.
- Yağar, G., Cerit, E. ve Ünlü, Ç. (2023). Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin boş zaman yönetimi ve sıkılma algılarının incelenmesi. Hitit Sosyal Bilimler Dergisi, 16(1), doi:10.17218/hititsbd.1274311., 255-266.
- Yaşartürk, F., Akyüz, H., ve Karataş, İ. . (2018). Rekreasyon bölümü öğrencilerinin boş zaman yönetimi ile akademik başarılarını etkileyen örgütsel faktörler arasındaki ilişkinin incelenmesi. . Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 3(2), 2, 33-243.