BibTex RIS Kaynak Göster

THE EVALUATION OF OBJECTIVES AND ACTIVITIES IN THE PRIMARY EDUCATION 5TH GRADE SCIENCE AND TECHNOLOGY CURRICULUM IN TERMS OF MULTIPLE INTELLIGENCE THEORY

Yıl 2013, , 99 - 128, 31.08.2013
https://doi.org/10.14520/adyusbd.534

Öz

The purpose of this study is to know the teachers’ opinions in terms of multiple intelligence theory about the objectives and activities in the units of “Earth, Sun and Moon” and the “Electricity in Our Life” in the primary education 5th grade science and technology curriculum. The survey model was used in this study. The population of this study consists of 262 5th grade teachers working in the center of Malatya. The sample consists of 190 5th grade teachers who were selected randomly. Questionnaire was used to collect data that are consisted of 70 items. Teachers are asked to select one dominant intelligence type for 65 objectives and activities. To analyze the data, the background information of teachers like seniority, graduated faculty, whether or not they had in-service education were compared to teachers opinions about which intelligence area is suitable with these objectives and activities and these comparison information was given and commented with frequencies, percentages and cross tabs. Given the results of this study, about evaluating the objectives and activities in these units, taking all activities in the teaching-learning process into consideration, it is discovered that, teachers generally focus on visual, spatial, logical and mathematical intelligence areas and they think in the same way regardless of their seniority, graduated faculty, and whether or not they had in-service education about teaching-learning theories and models. Some advices are given based on the results of this study.

Kaynakça

  • Armstrong, T. (2000). Multiple intelligences in the classroom. Alexsandria, VA, USA: Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Atik, S. (2010). İlköğretimde Fen ve Teknoloji Dersinde, Çoklu Zekâ Kuramına Dayalı Öğretimin, Öğrencilerin derse Yönelik Tutumlarına ve Sınıf İçi Etkinliklere Katılım Algısına Etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muğla.
  • Bümen, T.N. (2004). Okulda çoklu zekâ kuramı. Ankara: Pegem A Yayıncılık. Campbell, L., Campbell, N. and Dickinson, D. (1996). Teaching and learning through multiple intelligences, Tucson Arizona: Zephyr Press.
  • Campbell, L. (1999). Multiple intelligences and student achievement: Success stories from six schools. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Çepni, S. (2005). Kuramdan uygulamaya fen ve teknoloji öğretimi. Ankara: Pegem A yayıncılık.
  • Emmer, E. T., & Stough, L. M. (2001). “Classroom Management: A Critical Part of Educational Psychology, With Implications For Teacher Education.” Educational Psychologist, 36 (2): 103-112.
  • Kalaycı, İ.Y. (2009). Fen ve Teknoloji Dersinde Çoklu Zekâ Kuramı Uygulamalarının Sınıf Öğretmeni Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın. Kılıç, M.S. (2012). İlköğretim 5. Sınıf Fen ve Teknoloji Ders Kitabının Çoklu Zekâ Kuramı Açısından İncelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Akdeniz Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Antalya.
  • Kucur, F. K. (2007). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersinde Çoklu Zekâ Uygulamaları ve Öğretmenlerin Karşılaştıkları Güçlükler. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Selçuk Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • MEB. (2005). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi (4-5.sınıf) Öğretim Programı ve Kılavuzu. 2 Mart 2011 tarihinde http://ttkb.meb.gov.tr/program.aspx?islem=1&kno=24 adresinden alınmıştır.
  • Özbay, S. D. (2008). İlköğretim II. Kademe (6. ve 7. sınıf) Fen Bilgisi Ders ve Çalışma Kitaplarında Yer Alan Etkinliklerin Çoklu Zekâ Yaklaşımı (kuramı) Açısından İncelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Öztürkmen, B. (2006). Ortaöğrenim Öğrencilerinin Çoklu Zekâ Kuramına Göre Zekâ Alanlarıyla Öğrenme Stratejileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gaziantep Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Gaziantep.
  • Saban, A. (2002). Çoklu zekâ teorisi ve eğitim. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Saban, A.İ. (2011). “İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersinde Gerçekleştirilen Etkinliklerin Zekâ Alanlarına Hitap etme Durumunun Değerlendirilmesi: Adana Örneği. “Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 11(3): 1625-1649.
  • Sayın, F.K. ve Afyon, A. (2011). “Sınıf Öğretmenlerinin Fen ve Teknoloji Dersinde Çoklu Zekâ Kuramı Kapsamında Tercih Ettikleri Yöntemler ve Etkinlik Düzenlerken Karşılaştıkları Güçlükler.” Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 11(2): 161- 182.
  • Sönmez, I. (2002). İlköğretim 4. ve 5. Sınıf Fen Bilgisi Öğretiminde Kullanılan Metotların Öğretmenler Açısından Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Konya.
  • Şenyüz, G. (2008). 2000 Yılı Fen Bilgisi ve 2005 Yılı Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programlarında Yer Alan Bilimsel Süreç Becerileri Kazanımlarının Tespiti ve Karşılaştırılması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yıldırım, S. (2010). İlköğretim 4.-5. Sınıf Öğretmenlerinin Fen ve Teknoloji Ders Kitabının Öğretim Boyutunu Yapılandırmacı Yaklaşıma Göre Değerlendirmeleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.

İLKÖĞRETİM 5.SINIF FEN VE TEKNOLOJİ DERSİ PROGRAMINDAKİ KAZANIM VE ETKİNLİKLERİN ÇOKLU ZEKÂ KURAMI AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2013, , 99 - 128, 31.08.2013
https://doi.org/10.14520/adyusbd.534

Öz

Bu araştırmanın amacı, ilköğretim 5.sınıf Fen ve Teknoloji dersi programında, “Dünya, Güneş ve Ay” ve “Yaşamımızdaki Elektrik” ünitelerindeki kazanım ve etkinliklerin Çoklu Zekâ Kuramı açısından değerlendirilmesine ilişkin öğretmen görüşlerini belirlemektir. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini, Malatya ili merkez ilçesi belediye sınırlarındaki ilköğretim okullarının 5. sınıflarında görev yapan 262 sınıf öğretmeni; örneklemini ise seçkisiz yolla alınan 190 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Veri toplamak amacı ile 70 maddelik anket kullanılmıştır. Verilerin istatistiksel analizinde, adı geçen ünitelerdeki kazanım ve etkinliklerin hangi zekâ alanına uygun olduğu ile ilgili olarak; mesleki kıdem, mezun olunan yükseköğretim kurumu, öğrenme-öğretme kuram ve yaklaşımlarıyla ilgili hizmet içi eğitim alınıp alınmadığına göre, öğretmen görüşlerinin dağılımı, frekans ve yüzdeleri ile çapraz tablolar şeklinde verilmiş ve yorumlanmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre öğretmenlerin; ilgili ünitelerdeki kazanım ve etkinliklerin, öğrenme-öğretme sürecinde yapılan tüm faaliyetler dikkate alındığında, hemen hemen tüm zekâ alanlarına dağılmasına rağmen, daha çok görsel-uzamsal, mantıksal-matematiksel ve sözel-dilsel zekâ alanlarında odaklandığı; ayrıca mesleki kıdemleri, mezun oldukları yükseköğretim kurumu ve öğrenme-öğretme kuram ve yaklaşımlarıyla ilgili hizmet içi eğitim alıp almamaları bakımından da benzer düşündükleri belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Armstrong, T. (2000). Multiple intelligences in the classroom. Alexsandria, VA, USA: Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Atik, S. (2010). İlköğretimde Fen ve Teknoloji Dersinde, Çoklu Zekâ Kuramına Dayalı Öğretimin, Öğrencilerin derse Yönelik Tutumlarına ve Sınıf İçi Etkinliklere Katılım Algısına Etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muğla.
  • Bümen, T.N. (2004). Okulda çoklu zekâ kuramı. Ankara: Pegem A Yayıncılık. Campbell, L., Campbell, N. and Dickinson, D. (1996). Teaching and learning through multiple intelligences, Tucson Arizona: Zephyr Press.
  • Campbell, L. (1999). Multiple intelligences and student achievement: Success stories from six schools. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Çepni, S. (2005). Kuramdan uygulamaya fen ve teknoloji öğretimi. Ankara: Pegem A yayıncılık.
  • Emmer, E. T., & Stough, L. M. (2001). “Classroom Management: A Critical Part of Educational Psychology, With Implications For Teacher Education.” Educational Psychologist, 36 (2): 103-112.
  • Kalaycı, İ.Y. (2009). Fen ve Teknoloji Dersinde Çoklu Zekâ Kuramı Uygulamalarının Sınıf Öğretmeni Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın. Kılıç, M.S. (2012). İlköğretim 5. Sınıf Fen ve Teknoloji Ders Kitabının Çoklu Zekâ Kuramı Açısından İncelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Akdeniz Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Antalya.
  • Kucur, F. K. (2007). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersinde Çoklu Zekâ Uygulamaları ve Öğretmenlerin Karşılaştıkları Güçlükler. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Selçuk Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • MEB. (2005). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi (4-5.sınıf) Öğretim Programı ve Kılavuzu. 2 Mart 2011 tarihinde http://ttkb.meb.gov.tr/program.aspx?islem=1&kno=24 adresinden alınmıştır.
  • Özbay, S. D. (2008). İlköğretim II. Kademe (6. ve 7. sınıf) Fen Bilgisi Ders ve Çalışma Kitaplarında Yer Alan Etkinliklerin Çoklu Zekâ Yaklaşımı (kuramı) Açısından İncelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Öztürkmen, B. (2006). Ortaöğrenim Öğrencilerinin Çoklu Zekâ Kuramına Göre Zekâ Alanlarıyla Öğrenme Stratejileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gaziantep Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Gaziantep.
  • Saban, A. (2002). Çoklu zekâ teorisi ve eğitim. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Saban, A.İ. (2011). “İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersinde Gerçekleştirilen Etkinliklerin Zekâ Alanlarına Hitap etme Durumunun Değerlendirilmesi: Adana Örneği. “Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 11(3): 1625-1649.
  • Sayın, F.K. ve Afyon, A. (2011). “Sınıf Öğretmenlerinin Fen ve Teknoloji Dersinde Çoklu Zekâ Kuramı Kapsamında Tercih Ettikleri Yöntemler ve Etkinlik Düzenlerken Karşılaştıkları Güçlükler.” Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 11(2): 161- 182.
  • Sönmez, I. (2002). İlköğretim 4. ve 5. Sınıf Fen Bilgisi Öğretiminde Kullanılan Metotların Öğretmenler Açısından Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Konya.
  • Şenyüz, G. (2008). 2000 Yılı Fen Bilgisi ve 2005 Yılı Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programlarında Yer Alan Bilimsel Süreç Becerileri Kazanımlarının Tespiti ve Karşılaştırılması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yıldırım, S. (2010). İlköğretim 4.-5. Sınıf Öğretmenlerinin Fen ve Teknoloji Ders Kitabının Öğretim Boyutunu Yapılandırmacı Yaklaşıma Göre Değerlendirmeleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Oğuz Gürbüztürk Bu kişi benim

Okay Demir Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013

Kaynak Göster

APA Gürbüztürk, O., & Demir, O. (2013). İLKÖĞRETİM 5.SINIF FEN VE TEKNOLOJİ DERSİ PROGRAMINDAKİ KAZANIM VE ETKİNLİKLERİN ÇOKLU ZEKÂ KURAMI AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(13), 99-128. https://doi.org/10.14520/adyusbd.534