BibTex RIS Kaynak Göster

TEACHERS' VIEWS ON THE NECESSARY QUALITIES THAT SHOULD BE POSSESSED BY PRE SCHOOL ADMINISTRATORS

Yıl 2013, , 205 - 226, 31.08.2013
https://doi.org/10.14520/adyusbd.436

Öz

The purpose of this study was to examine the views of preschool teachers about the qualities that a preschool administrator should possess. The study was conducted using quantitative and qualitative research methods (Instrument and focus group discussions). 62 teachers responded the survey and 20 teachers participated in the focus group discussions. Therefore a total of 82 teachers constituted the study group. Mixed method was used in the study. Scale developed by Ergin (1996) was used for quantitative data collection. Analysis and comparisons were based on aritmethic means. The qualitative data was analyzed using content analysis.“Team spirit” and “attaching importance on the human” were rated as the most desired qualities that an administrator should have while “leading” and “appearance” were rated as the lowest.

Kaynakça

  • Aksoy, A. (1995). Okulöncesi eğitim kurumlarında yönetim. Ankara (Bizim Büro Basımevi).
  • Arizona School Readiness Task Force (2002). Growing Arizona Report. 05 Ocak 2013 tarihinde http://ebscohost.com veritabanından alınmıştır.
  • Bice, W. H. (1988). Superintendents’ and High School Principials’ Perceptions of the Importance of Selected Competencies of School Principals. Yayımlanmamış doktora tezi, University of Georgia, Georgia. Dissertation Abstract Internatioal 50 (2) 312A.
  • Büte, M. ve Balcı, A. (2010). “Bağımsız Anaokulu Yöneticilerinin Bakış Açısından Okul Yönetimi Süreçlerinin İşleyişi ve Sorunlar.” Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 16 (4): 485-50.
  • Büyüköztürk, Ş. Çakmak, E. K., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem: Ankara.
  • Ergin, D. (1996). İnsan kaynakları yönetimi, İ. Ü. Ders Notları, İstanbul.
  • İş, E. (2002). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Görev Yapan Yöneticilerin Kurumsal Amaçları Gerçekleştirmedeki Yeterliklerinin İncelenmesi. Yayımlanmamış yüksek tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gaziantep.
  • Kelly, E. & Fraser, J. (2007). School readiness: Definition of best practices, assessment and cost. In K. Groark, R. Mehaffie, R. B. McCall & M. Greenberg (Eds.). Evidence-Based practices and programs for early childhood care and education. (pp. 3-20). Corwin Press: California. , Kocabıyık, F. (2012). Okul Öncesi Eğitiminin Güçlendirilmesi Projesi, 16 Mart 2013 tarihinde www.milliyet.com.tr veritabanından alınmıştır.
  • Maxwell, J. (1996). Qualitative research design. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • MEB (2012a). Okul Öncesi Eğitimini Güçlendirme Projesi. 06 Mart 2012 tarihinde www.tegm.meb.gov.tr veritabanından alınmıştır.
  • MEB (2012b). Okul Öncesi Veli Çocuk Eğitimi Projesi. 21 Şubat 2012 tarihinde www.tegm.meb.gov.tr veritabanından alınmıştır.
  • MEB (2013). Okul Öncesi Sosyal Beceri Destek Projesi. 25 Mayıs 2013 tarihinde www.tegm.meb.gov.tr veritabanından alınmıştır.
  • Minnesota State Dept. of Education (2006). Minnesota School Readiness Report. 16 Mart 2013 tarihinde http://www.education.state.mn.us/mde veritabanından alınmıştır.
  • Mothershed, B. L. J. (1984). A descriptive Profile of Mississippi Special Education Administrators and Competencies Desirable for the Position. The University of Mississippi, Mississippi. 20 Mart 2013 tarihinde http://proquest.umi.com veritabanından alınmıştır.
  • Oktay, A. (1999). Yaşamın sihirli yılları: Okul öncesi dönem. Epsilon Yayıncılık: İstanbul. Oktay Gürocak, E. ve Hacıfazlıoğlu, Ö. (2012). “Okul Öncesi Eğitim Kurumları Yöneticilerinin Öğretim Liderliği Davranışlarına İlişkin Öğretmen Algıları.” Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi. 9 (2): 319-338.
  • Rouss, E. G. (1992). Essential Competencies for İndependent School Leaders. Yayımlanmamış doktora tezi, University of Virginia, Virginia. http://proquest.umi.com.
  • Spielberger, J. & Goyette, P. (2008). The Early Childhood Cluster Initiative of Palm Beach County, Florida 31 Mayıs 2013 tarihinde www.chapinhall.org/article_abstract.aspx?ar=1451 veritabanından alınmıştır.
  • Tanrıöğen, A. (1988). Okul Müdürlerinin Etkililiği İle Öğretmen Morali Arasındaki İlişkiler. Yayımlanmamış doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Tateronis, E. G. (1992). Identifying Effective Leadership Qualities Of School Administrators. Boston College. Yayımlanmamış doktora tezi, Boston College, Boston. http://proquest.umi.com.
  • Tok, E. (2002). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Yönetim Sorunları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli. Ünal, S. (2000). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Yöneticilerin Kişilik Özellikleri İle Toplam Kalite Yönetimi İlişkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Yalçınkaya, M. (1988). Bünyesinde Anasınıfı Bulunan İlkokullardaki Müdürlerin Okul Yönetimine İlişkin Rolleri. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2000). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zembat, R. (1992). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Yönetim ve Yönetici Özellikleri. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.

ÖĞRETMEN BAKIŞ AÇILARINA GÖRE OKUL ÖNCESİ YÖNETİCİLERİNİN SAHİP OLMASI GEREKEN ÖZELLİKLER

Yıl 2013, , 205 - 226, 31.08.2013
https://doi.org/10.14520/adyusbd.436

Öz

Bu araştırma, öğretmen bakış açılarına göre okul öncesi yöneticilerinin sahip olması gereken özellikleri ortaya koymayı amaçlamıştır. Araştırmanın veri toplama aşamasında ölçme aracının uygulanması ve odak grup görüşmesi yöntemlerinden yararlanılmıştır. Araştırmanın katılımcı grubunu, ölçme aracına cevap veren 62 öğretmen ve odak grup tartışmalarına katılan 20 öğretmen olmak üzere, toplam 82 okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada nicel veri toplama aracı olarak, Ergin (1996) tarafından geliştirilmiş ölçek kullanılmıştır. Önem verilen özelliklerin karşılaştırılmasında aritmetik ortalama değerleri hesaplanmıştır. Nitel verilerin analizinde ise içerik analizi kullanılmıştır. Gerek ölçme aracına verilen cevaplarda gerekse odak grup görüşmelerinde, “takım ruhu” ve “insana değer verme” okul öncesi eğitim kurumlarının yöneticilerinde bulunması istenilen özellikler olarak belirlenmiştir. “Öncülük ve “Dış görünüş” en düşük değerleri alan boyutlar olarak belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Aksoy, A. (1995). Okulöncesi eğitim kurumlarında yönetim. Ankara (Bizim Büro Basımevi).
  • Arizona School Readiness Task Force (2002). Growing Arizona Report. 05 Ocak 2013 tarihinde http://ebscohost.com veritabanından alınmıştır.
  • Bice, W. H. (1988). Superintendents’ and High School Principials’ Perceptions of the Importance of Selected Competencies of School Principals. Yayımlanmamış doktora tezi, University of Georgia, Georgia. Dissertation Abstract Internatioal 50 (2) 312A.
  • Büte, M. ve Balcı, A. (2010). “Bağımsız Anaokulu Yöneticilerinin Bakış Açısından Okul Yönetimi Süreçlerinin İşleyişi ve Sorunlar.” Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 16 (4): 485-50.
  • Büyüköztürk, Ş. Çakmak, E. K., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem: Ankara.
  • Ergin, D. (1996). İnsan kaynakları yönetimi, İ. Ü. Ders Notları, İstanbul.
  • İş, E. (2002). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Görev Yapan Yöneticilerin Kurumsal Amaçları Gerçekleştirmedeki Yeterliklerinin İncelenmesi. Yayımlanmamış yüksek tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gaziantep.
  • Kelly, E. & Fraser, J. (2007). School readiness: Definition of best practices, assessment and cost. In K. Groark, R. Mehaffie, R. B. McCall & M. Greenberg (Eds.). Evidence-Based practices and programs for early childhood care and education. (pp. 3-20). Corwin Press: California. , Kocabıyık, F. (2012). Okul Öncesi Eğitiminin Güçlendirilmesi Projesi, 16 Mart 2013 tarihinde www.milliyet.com.tr veritabanından alınmıştır.
  • Maxwell, J. (1996). Qualitative research design. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • MEB (2012a). Okul Öncesi Eğitimini Güçlendirme Projesi. 06 Mart 2012 tarihinde www.tegm.meb.gov.tr veritabanından alınmıştır.
  • MEB (2012b). Okul Öncesi Veli Çocuk Eğitimi Projesi. 21 Şubat 2012 tarihinde www.tegm.meb.gov.tr veritabanından alınmıştır.
  • MEB (2013). Okul Öncesi Sosyal Beceri Destek Projesi. 25 Mayıs 2013 tarihinde www.tegm.meb.gov.tr veritabanından alınmıştır.
  • Minnesota State Dept. of Education (2006). Minnesota School Readiness Report. 16 Mart 2013 tarihinde http://www.education.state.mn.us/mde veritabanından alınmıştır.
  • Mothershed, B. L. J. (1984). A descriptive Profile of Mississippi Special Education Administrators and Competencies Desirable for the Position. The University of Mississippi, Mississippi. 20 Mart 2013 tarihinde http://proquest.umi.com veritabanından alınmıştır.
  • Oktay, A. (1999). Yaşamın sihirli yılları: Okul öncesi dönem. Epsilon Yayıncılık: İstanbul. Oktay Gürocak, E. ve Hacıfazlıoğlu, Ö. (2012). “Okul Öncesi Eğitim Kurumları Yöneticilerinin Öğretim Liderliği Davranışlarına İlişkin Öğretmen Algıları.” Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi. 9 (2): 319-338.
  • Rouss, E. G. (1992). Essential Competencies for İndependent School Leaders. Yayımlanmamış doktora tezi, University of Virginia, Virginia. http://proquest.umi.com.
  • Spielberger, J. & Goyette, P. (2008). The Early Childhood Cluster Initiative of Palm Beach County, Florida 31 Mayıs 2013 tarihinde www.chapinhall.org/article_abstract.aspx?ar=1451 veritabanından alınmıştır.
  • Tanrıöğen, A. (1988). Okul Müdürlerinin Etkililiği İle Öğretmen Morali Arasındaki İlişkiler. Yayımlanmamış doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Tateronis, E. G. (1992). Identifying Effective Leadership Qualities Of School Administrators. Boston College. Yayımlanmamış doktora tezi, Boston College, Boston. http://proquest.umi.com.
  • Tok, E. (2002). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Yönetim Sorunları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli. Ünal, S. (2000). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Yöneticilerin Kişilik Özellikleri İle Toplam Kalite Yönetimi İlişkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Yalçınkaya, M. (1988). Bünyesinde Anasınıfı Bulunan İlkokullardaki Müdürlerin Okul Yönetimine İlişkin Rolleri. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2000). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zembat, R. (1992). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Yönetim ve Yönetici Özellikleri. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Özge Hacıfazlıoğlu Bu kişi benim

Mery Susmak Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013

Kaynak Göster

APA Hacıfazlıoğlu, Ö., & Susmak, M. (2013). ÖĞRETMEN BAKIŞ AÇILARINA GÖRE OKUL ÖNCESİ YÖNETİCİLERİNİN SAHİP OLMASI GEREKEN ÖZELLİKLER. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(13), 205-226. https://doi.org/10.14520/adyusbd.436