BibTex RIS Kaynak Göster

DETERMINATION OF SCIENCE STUDENT TEACHERS’ MISCONCEPTIONS

Yıl 2011, , 11 - 20, 01.06.2011
https://doi.org/10.14520/adyusbd.122

Öz

The aim of this study is to determine science student teachers’ misconceptions and lack of knowledge on the occurrence of natural electrification such as lightning, thunderbolt and thunder in order to provide suggestions for conceptual development. For this study data was collected from 127 science student teachers’ attending undergraduate and graduate program at Faculty of Education in Adıyaman University during spring semester in 2009-2010 academic year. In order to determine students’ misconceptions and lack of knowledge a questionnaire involving 3 open ended question was used. The students’ answers to the questionnaire were assessed by grouping their similarities. According to assessment results, it has been found that students’ have misconceptions and lack of knowledge on the occurrence of natural electricity in the atmosphere. The results of this study was also supported by the studies have been done on this subject.

Kaynakça

  • Akgün, A. (2009). “The Relation between Science Student Teachers’ Misconceptions About Solution, Dissolution, Diffusion and Their Attitudes toward Science with their Achievement”. Education Science, 34, 26 – 36.
  • Akgün, A., Gönen, S. ve Yılmaz, A. (2005). “Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Karışımların Yapısı ve İletkenliği Konusundaki Kavram Yanılgıları”. H.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 1 – 8.
  • Akgün, A. ve Aydın, M. (2009). “Erime ve çözünme Konusundaki Kavram Yanılgılarının ve Bilgi Eksikliklerinin Giderilmesinde Yapılandırmacı Öğrenme Yaklaşımına Dayalı Grup Çalışmalarının Kullanılması”. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 8(27), 190 – 201.
  • Aydoğan, S., Güneş, B. ve Gülçiçek, Ç. (2003). “Isı ve Sıcaklık Konusunda Kavram Yanılgıları.” G.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(2), 111 – 124.
  • Ayvacı, H.Ş., Özsevgeç, T. ve Cerrah, L. (2004). “Yıldırım Kavramının Farklı Yaş Grubundaki Öğrencilerde Gelişimi”. Kastamonu Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2), 351 – 360.
  • Bauner, M. and Schoon, I. (1993). “Mapping Variety in Public Understanding of Science”. Public Understanding of Science, 2(2), 141 – 155.
  • Bradley, J. D. and Mosimege, M. D. (1998). “Misconceptions in Acids and Bases: A Comparative Study of Student Teachers with Different Chemistry Backgrounds.” South African Journal of Chemistry, 51(3), 137 –150.
  • Büyükkasap, E. ve Samancı, O. (1998). “İlköğretim Öğrencilerinin Işık Hakkindaki Yanlış Kavramları”. Kastamonu Eğitim Dergisi, 4(5), 109 – 120.
  • Büyükkasap, E., Samancı, O. ve Dilek, S. (2002). “Farklı Öğretim Düzeyinde Okuyan Öğrencilerin Basit Elektrik Devresi ile İlgili Düşünceleri”. Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(4), 27 – 34.
  • Christian, H. J. and McCook, M. A. (2009). A lightning Primer- Characteristics of a Strom. USA, NASA.
  • Clement, J. (1982). “Students’ Preconceptions in İntroductory Mechanics”. American Journal of Physics, 50, 66 – 71.
  • Coştu, B., Ünal, S. ve Ayas, A. (2007). “Günlük Yaşamdaki Olayların Fen Bilimleri Öğretiminde Kullanılması”. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 197 – 207.
  • Çepni, S., Özsevgeç, T. ve Gökdere, M. (2003). “Bilişsel Gelişim ve Formal Operasyon Dönemlerinin Özelliklerine Göre Öss Fizik ve Lise Fizik Sorularının İncelenmesi”. Milli Eğitim Dergisi, Sayı : 157, 30 – 39.
  • Demircioğlu, H. (2002). Sınıf Öğretmen Adaylarının Bazı Temel Kimya Kavramlarını Anlama Düzeyleri ve Karşılaşılan Yanılgılar. Yüksek Lisans Tezi, KTÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Driver, R. (1989). “Students’ Conceptions andThe Learning of Science”. International Journal of Science Education, 11(5), 481 – 490.
  • Gilbert, J.K. and Watts, D.M. (1983). “Concepts, Misconceptions and Alternative Conceptions : Changing Perspectives in Science Education”. Studies in Science Education, 10, 61 – 98.
  • Ginns, I.S. and Watters, J.J. (1995). “An Analysis of Scientific Understandings of Preservice Elementary Teacher Education Students”. Journal of Research in Science Teaching, 32(2), 205 – 222.
  • Gürel, Z. ve Özen, U. (2003). “Üniversite Öğrencilerinin Akım ve Elektromagnetik Dalga Oluşumu İle İlgili Kavram Yanılgıları”. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 177 – 186.
  • Kabapınar, F. (2001). “Orta Öğretim Öğrencilerinin Çözünürlük Kavramına İlişkin Yanılgılarını Besleyen Düşünce Biçimleri”. Yeni Bin Yılın Başında Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu, 7 – 8 Eylül, Maltepe üniversitesi, İstanbul.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara : Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kırbaşlar, F. G., Çıngıl Barış, Ç. ve Ünal, M. (2009). “Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Fermantasyon Konusundaki Yanlış Öğrenmelerinin Araştırılmasına Yönelik Bir Çalışma”. H.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 36, 158 – 168.
  • Koray, Ö., Akyaz, N. ve Köksal, M.S. (2007). “Lise Öğrencilerinin “ Çözünürlük” Konusunda Günlük Yaşamla İlgili Olaylarda Gözlenen Kavram Yanılgıları”. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(1), 241 – 250.
  • Küçüközer, H. (2003). “lise 1 Öğrencilerinin Basit Elektrik Devreleri Konusuyla İlgili Kavram Yanılgıları”. H.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 142 – 148.
  • Marin, N., Benarroch, A. and Jimenez, E.G. (2000). “What is the Relationship Between Social Constructivism and Piagetian Constructivism? An Analysis of the Characteristics of the İdeas Within Both Theories”. International Journal of Science Education, 22(3), 225 – 238.
  • Marioni, C. (1989). “Aspects of Students’ Understanding in Classroom Settings: Case Studies on Motion and İntertia”. Physics Education, 24, 273 – 277.
  • McDermott, L. C. and Shaffer, D. S. (1992). “Research as a Guide for Curriculum Development: An Example from Introductory Electricity, Part I: Investigation of Student Understanding”. American Journal of Physics, 60, 1003 - 1013.
  • MEB (2005). İlköğretim Fen ve Teknoloji Öğretim Programı. TTKB, Ankara.
  • Nakhleh, M.B. (1992). “Why Some Students Don’t Learn Chemistry”. Journal of Chemical Education, 69(3), 191 – 196.
  • Pines, A.L. and West, L.H.T. (1986). “Conceptual Understanding and Science Learning on İnterpretation of Research Within a sources – of – knowledge framework”. Science Education, 70(5), 583 – 604.
  • Posner, G., Strike, K., Hewson, P. and Gertzog, W. (1982). “Accommodation of a Scientific Conception : Towards a Theory of Conceptual Change”. Science Education, 66(2), 211 – 227.
  • Rowell, A.J., Dawson, C.J and Harry, L. (1990). “Changing Misconceptions : A Challenge to Science Education”. International Journal of Science Education, 12(2), 167 – 175.
  • Taşdemir, A. ve Demirbaş, M. (2010). “İlköğretim Öğrencilerinin Fen ve Teknoloji Dersinde Gördükleri Konulardaki Kavramları Günlük Yaşamla İlişkilendirebilme Düzeyleri”. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1), 124 – 148.
  • Tery, C., Jones, G. and Hurford, W. (1985). “Children’s Conceptual Understanding of Forces and Equilibrium”. Physics Education, 20, 162 – 165.
  • Tezcan, R. ve Şimşek, C. (2008). “Çocukların Fen Kavramlarıyla İlgili Düşüncelerinin Gelişimini Etkileyen Faktörler”. İlköğretim Online, 7(3), 509 – 577.
  • Treagust, D.F. (1988). “Development and Use of Diagnostic Test to Evaluate Students’ Misconceptions in Science”. International Journal of Science Education, 10, 159 – 169.
  • Vidyapati, T. J. and Seetharamappa, J. (1995). “Higher Secondary School Students’ Concepts of Acids and Bases”. School Science Review, 11, 82 – 84.
  • Yağbasan, R. ve Gülçiçek, Ç. (2003). “Fen Öğretiminde Kavram Yanılgılarının Karakteristiklerinin Tanımlanması”. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 110 – 128.
  • Yağbasan, R., Güneş, B., Özdemir, İ. E., Temiz, B. K., Gülçiçek, Ç., Kanlı, U., Ünsal, Y. ve Tunç, T. (2005). Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu-Fizik, Gazi Kitabevi, Ankara.
  • Yeşilyurt, M. (2006). İlköğretim ve Lise Öğrencilerinin Elektrik Kavramı İle İlgili Düşünceleri”. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 5(17), 41 – 59.
  • Yıldırım, H.İ. (2001). İlköğretim 6., 7. ve 8. Sınıf Öğrencilerinin Elektrik Konusunda Sahip Oldukları Yanlış Kavramların Tespiti Üzerine Bir Araştırma. Yüksek Lisans Tezi, G.Ü. Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yiğit, N., Devecioğlu, Y. ve Ayvacı, H.Ş. (2002), “İlköğretim Fen Bilgisi Öğrencilerinin Fen Kavramlarını Günlük Yaşamdaki Olgu ve Olaylarla İlişkilendirme Düzeyleri”, 5. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 16 – 18 Eylül, Ankara.

FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ ÖĞRENCİLERİNİN ATMOSFERDE MEYDANA GELEN DOĞAL ELEKTRİKLENME KONUSUNDAKİ KAVRAM YANILGILARI VE BİLGİ EKSİKLİKLERİN BELİRLENMESİ

Yıl 2011, , 11 - 20, 01.06.2011
https://doi.org/10.14520/adyusbd.122

Öz

Bu çalışmanın amacı fen bilgisi öğretmenliği öğrencilerinin atmosferdeki doğal elektriklenme olaylarından şimşek, yıldırım ve gök gürültüsü kavramları ile ilgili kavram yanılgılarını ve bilgi eksikliklerini belirleyerek, öğrencilerde kavramsal gelişimi sağlamak için önerilerde bulunmaktır. Araştırma 2009 – 2010 öğretim yılı bahar yarıyılında Adıyaman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Fen Bilgisi Öğretmenliği lisans ve yüksek lisansta öğrenim gören toplam 127 öğrenci üzerinde yapılmıştır. Öğrencilerin kavram yanılgılarını ve bilgi eksikliklerini belirlemek için üç açık uçlu sorudan oluşan bir test kullanıldı. Testteki sorulara verilen yanıtlar benzerliklerine göre gruplandırılarak değerlendirildi. Değerlendirme sonucunda, öğrencilerin atmosferdeki doğal elektriklenme konusunda kavram yanılgıları ve bilgi eksikliklerinin olduğu belirlendi. Konu ile ilgili daha önce yapılmış olan çalışmalarda elde edilen bulgular ile uyumlu olduğu görüldü.

Kaynakça

  • Akgün, A. (2009). “The Relation between Science Student Teachers’ Misconceptions About Solution, Dissolution, Diffusion and Their Attitudes toward Science with their Achievement”. Education Science, 34, 26 – 36.
  • Akgün, A., Gönen, S. ve Yılmaz, A. (2005). “Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Karışımların Yapısı ve İletkenliği Konusundaki Kavram Yanılgıları”. H.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 1 – 8.
  • Akgün, A. ve Aydın, M. (2009). “Erime ve çözünme Konusundaki Kavram Yanılgılarının ve Bilgi Eksikliklerinin Giderilmesinde Yapılandırmacı Öğrenme Yaklaşımına Dayalı Grup Çalışmalarının Kullanılması”. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 8(27), 190 – 201.
  • Aydoğan, S., Güneş, B. ve Gülçiçek, Ç. (2003). “Isı ve Sıcaklık Konusunda Kavram Yanılgıları.” G.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(2), 111 – 124.
  • Ayvacı, H.Ş., Özsevgeç, T. ve Cerrah, L. (2004). “Yıldırım Kavramının Farklı Yaş Grubundaki Öğrencilerde Gelişimi”. Kastamonu Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2), 351 – 360.
  • Bauner, M. and Schoon, I. (1993). “Mapping Variety in Public Understanding of Science”. Public Understanding of Science, 2(2), 141 – 155.
  • Bradley, J. D. and Mosimege, M. D. (1998). “Misconceptions in Acids and Bases: A Comparative Study of Student Teachers with Different Chemistry Backgrounds.” South African Journal of Chemistry, 51(3), 137 –150.
  • Büyükkasap, E. ve Samancı, O. (1998). “İlköğretim Öğrencilerinin Işık Hakkindaki Yanlış Kavramları”. Kastamonu Eğitim Dergisi, 4(5), 109 – 120.
  • Büyükkasap, E., Samancı, O. ve Dilek, S. (2002). “Farklı Öğretim Düzeyinde Okuyan Öğrencilerin Basit Elektrik Devresi ile İlgili Düşünceleri”. Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(4), 27 – 34.
  • Christian, H. J. and McCook, M. A. (2009). A lightning Primer- Characteristics of a Strom. USA, NASA.
  • Clement, J. (1982). “Students’ Preconceptions in İntroductory Mechanics”. American Journal of Physics, 50, 66 – 71.
  • Coştu, B., Ünal, S. ve Ayas, A. (2007). “Günlük Yaşamdaki Olayların Fen Bilimleri Öğretiminde Kullanılması”. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 197 – 207.
  • Çepni, S., Özsevgeç, T. ve Gökdere, M. (2003). “Bilişsel Gelişim ve Formal Operasyon Dönemlerinin Özelliklerine Göre Öss Fizik ve Lise Fizik Sorularının İncelenmesi”. Milli Eğitim Dergisi, Sayı : 157, 30 – 39.
  • Demircioğlu, H. (2002). Sınıf Öğretmen Adaylarının Bazı Temel Kimya Kavramlarını Anlama Düzeyleri ve Karşılaşılan Yanılgılar. Yüksek Lisans Tezi, KTÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Driver, R. (1989). “Students’ Conceptions andThe Learning of Science”. International Journal of Science Education, 11(5), 481 – 490.
  • Gilbert, J.K. and Watts, D.M. (1983). “Concepts, Misconceptions and Alternative Conceptions : Changing Perspectives in Science Education”. Studies in Science Education, 10, 61 – 98.
  • Ginns, I.S. and Watters, J.J. (1995). “An Analysis of Scientific Understandings of Preservice Elementary Teacher Education Students”. Journal of Research in Science Teaching, 32(2), 205 – 222.
  • Gürel, Z. ve Özen, U. (2003). “Üniversite Öğrencilerinin Akım ve Elektromagnetik Dalga Oluşumu İle İlgili Kavram Yanılgıları”. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 177 – 186.
  • Kabapınar, F. (2001). “Orta Öğretim Öğrencilerinin Çözünürlük Kavramına İlişkin Yanılgılarını Besleyen Düşünce Biçimleri”. Yeni Bin Yılın Başında Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu, 7 – 8 Eylül, Maltepe üniversitesi, İstanbul.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara : Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kırbaşlar, F. G., Çıngıl Barış, Ç. ve Ünal, M. (2009). “Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Fermantasyon Konusundaki Yanlış Öğrenmelerinin Araştırılmasına Yönelik Bir Çalışma”. H.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 36, 158 – 168.
  • Koray, Ö., Akyaz, N. ve Köksal, M.S. (2007). “Lise Öğrencilerinin “ Çözünürlük” Konusunda Günlük Yaşamla İlgili Olaylarda Gözlenen Kavram Yanılgıları”. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(1), 241 – 250.
  • Küçüközer, H. (2003). “lise 1 Öğrencilerinin Basit Elektrik Devreleri Konusuyla İlgili Kavram Yanılgıları”. H.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 142 – 148.
  • Marin, N., Benarroch, A. and Jimenez, E.G. (2000). “What is the Relationship Between Social Constructivism and Piagetian Constructivism? An Analysis of the Characteristics of the İdeas Within Both Theories”. International Journal of Science Education, 22(3), 225 – 238.
  • Marioni, C. (1989). “Aspects of Students’ Understanding in Classroom Settings: Case Studies on Motion and İntertia”. Physics Education, 24, 273 – 277.
  • McDermott, L. C. and Shaffer, D. S. (1992). “Research as a Guide for Curriculum Development: An Example from Introductory Electricity, Part I: Investigation of Student Understanding”. American Journal of Physics, 60, 1003 - 1013.
  • MEB (2005). İlköğretim Fen ve Teknoloji Öğretim Programı. TTKB, Ankara.
  • Nakhleh, M.B. (1992). “Why Some Students Don’t Learn Chemistry”. Journal of Chemical Education, 69(3), 191 – 196.
  • Pines, A.L. and West, L.H.T. (1986). “Conceptual Understanding and Science Learning on İnterpretation of Research Within a sources – of – knowledge framework”. Science Education, 70(5), 583 – 604.
  • Posner, G., Strike, K., Hewson, P. and Gertzog, W. (1982). “Accommodation of a Scientific Conception : Towards a Theory of Conceptual Change”. Science Education, 66(2), 211 – 227.
  • Rowell, A.J., Dawson, C.J and Harry, L. (1990). “Changing Misconceptions : A Challenge to Science Education”. International Journal of Science Education, 12(2), 167 – 175.
  • Taşdemir, A. ve Demirbaş, M. (2010). “İlköğretim Öğrencilerinin Fen ve Teknoloji Dersinde Gördükleri Konulardaki Kavramları Günlük Yaşamla İlişkilendirebilme Düzeyleri”. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1), 124 – 148.
  • Tery, C., Jones, G. and Hurford, W. (1985). “Children’s Conceptual Understanding of Forces and Equilibrium”. Physics Education, 20, 162 – 165.
  • Tezcan, R. ve Şimşek, C. (2008). “Çocukların Fen Kavramlarıyla İlgili Düşüncelerinin Gelişimini Etkileyen Faktörler”. İlköğretim Online, 7(3), 509 – 577.
  • Treagust, D.F. (1988). “Development and Use of Diagnostic Test to Evaluate Students’ Misconceptions in Science”. International Journal of Science Education, 10, 159 – 169.
  • Vidyapati, T. J. and Seetharamappa, J. (1995). “Higher Secondary School Students’ Concepts of Acids and Bases”. School Science Review, 11, 82 – 84.
  • Yağbasan, R. ve Gülçiçek, Ç. (2003). “Fen Öğretiminde Kavram Yanılgılarının Karakteristiklerinin Tanımlanması”. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 110 – 128.
  • Yağbasan, R., Güneş, B., Özdemir, İ. E., Temiz, B. K., Gülçiçek, Ç., Kanlı, U., Ünsal, Y. ve Tunç, T. (2005). Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu-Fizik, Gazi Kitabevi, Ankara.
  • Yeşilyurt, M. (2006). İlköğretim ve Lise Öğrencilerinin Elektrik Kavramı İle İlgili Düşünceleri”. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 5(17), 41 – 59.
  • Yıldırım, H.İ. (2001). İlköğretim 6., 7. ve 8. Sınıf Öğrencilerinin Elektrik Konusunda Sahip Oldukları Yanlış Kavramların Tespiti Üzerine Bir Araştırma. Yüksek Lisans Tezi, G.Ü. Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yiğit, N., Devecioğlu, Y. ve Ayvacı, H.Ş. (2002), “İlköğretim Fen Bilgisi Öğrencilerinin Fen Kavramlarını Günlük Yaşamdaki Olgu ve Olaylarla İlişkilendirme Düzeyleri”, 5. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 16 – 18 Eylül, Ankara.
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Murat Aydın Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2011
Yayımlandığı Sayı Yıl 2011

Kaynak Göster

APA Aydın, M. (2011). FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ ÖĞRENCİLERİNİN ATMOSFERDE MEYDANA GELEN DOĞAL ELEKTRİKLENME KONUSUNDAKİ KAVRAM YANILGILARI VE BİLGİ EKSİKLİKLERİN BELİRLENMESİ. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(6), 11-20. https://doi.org/10.14520/adyusbd.122