BibTex RIS Kaynak Göster

AN INVESTIGATION OF LAY PEOPLE’S EXPERIENCES AND VIEW POINTS ON THE PRACTICES OF THE TRANSITION BETWEEN SCHOOLING LEVELS

Yıl 2014, , 397 - 423, 01.08.2014
https://doi.org/10.14520/adyusbd.761

Öz

Since the foundation of the Republic, the Turkish Education System has been hierarchically structured. The hierarchical steps vary amongst pre-school education to postgraduate levels. The transition amongst those educational stages has mostly been depended on various kinds of nation-wide exams. In order to investigate the effectiveness of those practices and to assess how those practices have influenced individuals in the near past, it is necessary to reach the view points and experiences of individuals from various age groups and educational backgrounds. This study aims to reveal the effectiveness of those educational transition practices and their influences on individuals by means of examining the view points and experiences of people who were attended different schooling stages in the last 50 years. This study was designed as a qualitative phenomenological research. Its data was collected through semi-structured interviews carried out with individuals from three age groups residing in the provinces of Balıkesir and Uşak. The analysis of the data reveals that the participants of this study think that the administration of the transition between various educational levels through some nation-wide exams is inevitable, but those examinations are not authentically assessing students’ abilities or skills. Besides, the exams have not only been negatively influencing the formal educational activities in schools but also bringing lots of burdens for students and parents. The participants also emphasised on the neccesity of putting new transition systems into practice that incorporating various options.

Kaynakça

  • Alkan, C. (2011). Eğitim teknolojisi, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Argon, T. Soysal, A. (2012). “Teacher and student views regarding the placement test.” International Journal of Human Sciences (9)2: 446-474. www.j-humansciences.com/ojs/index.php/IJHS/article/download/.../932 adlı siteden 06.08.2014 tarihinde temin edilmiştir.
  • Büyüköztürk, Ş. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Dönmez, B. (2009). “Ortaöğretim kurumlarına geçiş sistemine ilişkin bir değerlendirme.” Eğitime Bakış Dergisi 5(15).
  • Gündoğdu, K., Kızıltaş, E. ve Çimen, N. (2010). “Seviye belirleme sınavına (SBS) ilişkin öğrenci ve öğretmen görüşleri (Erzurum il örneği).” İlköğretim Online, 9(1): 316-3 http://ilkogretimonline.org.tr/vol9say1/v9s1m24.pdf adlı siteden 06.08.2014 tarihinde temin edilmiştir.
  • İpek, C. (2011). “Velilerin okul tutumu ve eğitime katılım düzeyleri ile aileye bağlı bazı faktörlerin ilköğretim öğrencilerinin seviye belirleme sınavları (SBS) üzerindeki etkisi.” Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 1(2): 69-79.
  • Fındıkçı, İ. (1998). “Bilgi toplumunda eğitim ve öğretmen.” Bilgi ve Toplum Dergisi, S. 1.
  • Kavuran, T. (2003). “Resim-iş öğretmenliği anabilim dallarına özel yetenek sınavları ile öğrenci alınırken karşılaşılan sorunlar.” Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 3(1): 159-180.
  • Kelecioğlu, H. (2002). “Ortaöğretim öğrencilerinin üniversiteye giriş sınavları ve sınavın öğrenimleri etkisi hakkında görüşleri.” Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 23: 135-144.
  • Kılcı, E. (2003). “Üniversiteye giriş sınavı ve etkileri.” Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 33: 108-131.
  • MEB, (2012) Milli eğitim istatistikleri, Örgün eğitim 2012-2013. http://sgb.meb.gov.tr/istatistik/meb_istatistikleri_orgun_egitim_2012_2 0pdf adlı siteden 13.12.2013 tarihinde temin edilmiştir.
  • MEB, (2013). Millî eğitim bakanlığı ortaöğretim kurumlarına geçiş yönergesi. http://mevzuat.meb.gov.tr/html/ortaogryonerge%5Cortogryon_1.html adlı siteden 14.12.2013 tarihinde temin edilmiştir.
  • MEB (2013a). Milli eğitim temel kanunu. Ankara: MEB.
  • ÖSYM, (2013). Tarihsel gelişim. http://www.osym.gov.tr/belge/1-2706/tarihselgelisme.html adlı siteden 15.12.2013 tarihinde temin edilmiştir.
  • Resmi Gazete (1974). Üniversitelere Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi Yönetmeliği. S. 15067. 19 Kasım 1974.
  • Resmi Gazete (1981). Yükseköğretim Kanunu. 6 Kasım 1981.
  • Sönmez, V. ve Alacapınar, F. (2011). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Sabah Gazetesi, (2013). SBS Yerine getirilen ilk merkezi sınav 28 Kasım’da yapılacak. http://www.sabah.com.tr/Egitim/2013/10/23/sbs-yerinegetirilen-ilk-merkezi-sinav-28-kasimda-yapilacak adlı siteden 13.12.2013 tarihinde temin edilmiştir.
  • Sarıer, Y. (2010). Ortaöğretime giriş sınavları (OKS-SBS) ve PISA sonuçları ışığında eğitimde fırsat eşitliğinin değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3): 107-129.
  • Şahin, S., Baş, U. A., Sucuoğlu, H. ve Fırat Ş. N. (2012). “İlköğretim okulu öğrenci ile öğretmenlerinin ortaöğretime geçiş sistemine ilişkin görüşleri.” International Journal of Human Sciences [Online], (9)2: 847-878. http://www.humansciences.com/ojs/index.php/IJHS/article/viewFile/19 57/958 adlı siteden 06.08.2014 tarihinde temin edilmiştir.
  • TED, (2010). Ortaöğretime geçiş sistemi

KADEMELER ARASI GEÇİŞ UYGULAMALARINA YÖNELİK GÖRÜŞLER VE DENEYİMLER

Yıl 2014, , 397 - 423, 01.08.2014
https://doi.org/10.14520/adyusbd.761

Öz

Türk Eğitim Sistemi, okul öncesinden başlayarak lisanüstü eğitimi de içeren ve bir alt kademeden bir üst kademeye geçişin ağırlıklı olarak çeşitli sınavlar baz alınarak yapıldığı hiyerarşik bir yapıya sahiptir. Kademeler arası geçişle ilgili uygulamaların etkililiğini ve bireyler üzerindeki etkisini anlayabilmek için çeşitli yaş gruplarından farklı eğitim geçmişlerine sahip bireylerin deneyim ve görüşlerine başvurmak önem kazanmaktadır. Bu çalışmanın amacı; son 50 yıllık dönemde Türk Eğitim Sistemi içinde öğrenim görmüş çeşitli yaş gruplarındann bireylerin kademeler geçişle ilgili deneyim ve görüşlerini inceleyerek gerçekleştirilen uygulamaların etkililiğini ve bireyler üzerindeki etkisini ortaya çıkarmaktır. Nitel araştırma desenlerinden olgubilim araştırma modeline göre tasarlanan bu çalışmanın verileri Balıkesir ve Uşak illerinde ikamet eden, en az iki kademe arasında geçiş yapmış, 3 farklı yaş grubunda yer alan toplam 9 kişi ile gerçekleştirilen yarı yapılandırılmış görüşmeler aracılığı ile toplanmıştır. Elde edilen verilerin analizi katılımcıların kademeler arası geçişte uygulanan sınavların kaçınılmaz olduğunu ancak bireylerin ilgi ve yetenekleri ölçmediğini, öğrenci ve veliler için özel ders, kurs ya da dershane gibi ek külfetler getirdiğini ve okulda gerçekleştirilen eğitim faaliyetlerine olumsuz yansıdığını düşündüklerine işaret etmektedir. Katılımcılar, seçeneklerin daha fazla olduğu sistemlerin uygulanmasının önemine vurgu yapmışlardır.

Kaynakça

  • Alkan, C. (2011). Eğitim teknolojisi, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Argon, T. Soysal, A. (2012). “Teacher and student views regarding the placement test.” International Journal of Human Sciences (9)2: 446-474. www.j-humansciences.com/ojs/index.php/IJHS/article/download/.../932 adlı siteden 06.08.2014 tarihinde temin edilmiştir.
  • Büyüköztürk, Ş. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Dönmez, B. (2009). “Ortaöğretim kurumlarına geçiş sistemine ilişkin bir değerlendirme.” Eğitime Bakış Dergisi 5(15).
  • Gündoğdu, K., Kızıltaş, E. ve Çimen, N. (2010). “Seviye belirleme sınavına (SBS) ilişkin öğrenci ve öğretmen görüşleri (Erzurum il örneği).” İlköğretim Online, 9(1): 316-3 http://ilkogretimonline.org.tr/vol9say1/v9s1m24.pdf adlı siteden 06.08.2014 tarihinde temin edilmiştir.
  • İpek, C. (2011). “Velilerin okul tutumu ve eğitime katılım düzeyleri ile aileye bağlı bazı faktörlerin ilköğretim öğrencilerinin seviye belirleme sınavları (SBS) üzerindeki etkisi.” Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 1(2): 69-79.
  • Fındıkçı, İ. (1998). “Bilgi toplumunda eğitim ve öğretmen.” Bilgi ve Toplum Dergisi, S. 1.
  • Kavuran, T. (2003). “Resim-iş öğretmenliği anabilim dallarına özel yetenek sınavları ile öğrenci alınırken karşılaşılan sorunlar.” Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 3(1): 159-180.
  • Kelecioğlu, H. (2002). “Ortaöğretim öğrencilerinin üniversiteye giriş sınavları ve sınavın öğrenimleri etkisi hakkında görüşleri.” Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 23: 135-144.
  • Kılcı, E. (2003). “Üniversiteye giriş sınavı ve etkileri.” Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 33: 108-131.
  • MEB, (2012) Milli eğitim istatistikleri, Örgün eğitim 2012-2013. http://sgb.meb.gov.tr/istatistik/meb_istatistikleri_orgun_egitim_2012_2 0pdf adlı siteden 13.12.2013 tarihinde temin edilmiştir.
  • MEB, (2013). Millî eğitim bakanlığı ortaöğretim kurumlarına geçiş yönergesi. http://mevzuat.meb.gov.tr/html/ortaogryonerge%5Cortogryon_1.html adlı siteden 14.12.2013 tarihinde temin edilmiştir.
  • MEB (2013a). Milli eğitim temel kanunu. Ankara: MEB.
  • ÖSYM, (2013). Tarihsel gelişim. http://www.osym.gov.tr/belge/1-2706/tarihselgelisme.html adlı siteden 15.12.2013 tarihinde temin edilmiştir.
  • Resmi Gazete (1974). Üniversitelere Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi Yönetmeliği. S. 15067. 19 Kasım 1974.
  • Resmi Gazete (1981). Yükseköğretim Kanunu. 6 Kasım 1981.
  • Sönmez, V. ve Alacapınar, F. (2011). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Sabah Gazetesi, (2013). SBS Yerine getirilen ilk merkezi sınav 28 Kasım’da yapılacak. http://www.sabah.com.tr/Egitim/2013/10/23/sbs-yerinegetirilen-ilk-merkezi-sinav-28-kasimda-yapilacak adlı siteden 13.12.2013 tarihinde temin edilmiştir.
  • Sarıer, Y. (2010). Ortaöğretime giriş sınavları (OKS-SBS) ve PISA sonuçları ışığında eğitimde fırsat eşitliğinin değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3): 107-129.
  • Şahin, S., Baş, U. A., Sucuoğlu, H. ve Fırat Ş. N. (2012). “İlköğretim okulu öğrenci ile öğretmenlerinin ortaöğretime geçiş sistemine ilişkin görüşleri.” International Journal of Human Sciences [Online], (9)2: 847-878. http://www.humansciences.com/ojs/index.php/IJHS/article/viewFile/19 57/958 adlı siteden 06.08.2014 tarihinde temin edilmiştir.
  • TED, (2010). Ortaöğretime geçiş sistemi
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İlker Dere

Erkan Dinç Bu kişi benim

Serkan Koluman Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014

Kaynak Göster

APA Dere, İ., Dinç, E., & Koluman, S. (2014). KADEMELER ARASI GEÇİŞ UYGULAMALARINA YÖNELİK GÖRÜŞLER VE DENEYİMLER. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(17), 397-423. https://doi.org/10.14520/adyusbd.761