BibTex RIS Kaynak Göster

THE EFFICIENCY OF VOCABULARY TEACHING METHODS IN TURKİSH LANGUAGE TEACHING

Yıl 2014, , 233 - 258, 01.08.2014
https://doi.org/10.14520/adyusbd.771

Öz

Realising communication requires senders’ vocabulary knowledge to use correct words to transfer their ideas to receivers. The more vocabulary one has the more capable one is to express oneself and to comprehend messages. A little vocabulary is enough for daily affairs, but people need to get vocabulary education officially to improve their cognivite development, and intellectual thinking. This education is limited to the vocabulary in Turkish coursebooks. Therefore, the vocabulary in coursebooks ought to be taught via the methods which enable ones to store it in long term memory and retrieve when needed. This study aims to evaluate Turkish coursebooks in the context of vocabulary teaching methods and to propose activities in the light of findings to contribute to the field. Firstly, the vocabulary teaching methods in the 6th grade Turkish coursebook taken as sample have been classified in a descriptive manner. After that, these methods have been evaluated in the context of retrival levels of students applying a vocabulary test prepared with the words chosen randomly from the 6th level Turkish coursebook to 180 7th grade students from all over Turkey who studied the same book in the previous year to determine the effiency of the methods used.

Kaynakça

  • Acat, B. (2008). “Effectiveness of Concept Maps in vocabulary Instruction”. Eurasian Journal of Educational Research, 33: 1-16.
  • Aksan, D. (1997). Anlambilim (2. Baskı). Ankara: Engin Yayınevi.
  • Aksan, D. (2000). Her yönüyle dil, ana çizgileriyle dilbilim (3. Baskı). Ankara: TDK Yayınları.
  • Aksan Y. ve Uçar, A. (2012). Türkçe Sözvarlığının Öğretiminde Derlem Kullanımı: Türkçe Ulusal Derlemi Örneği. (Haz.) Mustafa Aksan ve Yeşim Aksan, Türkçe Öğretiminde Güncel Tartışmalar (101-112). Mersin: Mersin Üniversitesi, TÜBİTAK.
  • Apaydın, D. (2007). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Sözcük Öğretimi Üzerine Bir Yöntem Denemesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi Dilbilim Ana Bilim Dalı, Ankara.
  • Arıca Akkök, E. (2011). The Role of Context in Teaching Idıoms. (Eds.) Leyla Uzun ve Ümit Bozkurt, Therotical and Applied Researches on Turkish Language Teaching (505-518). Essen: Die Blaue Eule.
  • Benzer, A. (2013). “Kelime Dağarcığını Geliştirmede 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabının Etkisi”. İlköğretim Online, 12 (2): 425-435. http://ilköğretim-online.org.tr
  • Bıyıklı, H. ve Öztaş, Y. (2012). İlköğretim Türkçe 6 Öğretmen Kılavuz Kitabı. Ankara: Doku Yayıncılık San. ve Tic. AŞ.
  • Çetinkaya, Z. (2012). İlköğretim İkinci Kademe Altıncı Sınıfta Ana Diline Ait Sözcüklerin Öğrenilmesi ve Kavranılmasına İlişkin Bir Araştırma. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • Dilidüzgün, Ş. (2012). Ana dili Öğretiminde Görsellerin İşlevi Ve Niteliği: Türkiye ve İngiltere Örneği. (Haz.) Mustafa Aksan, Yeşim Aksan, Türkçe Öğretiminde Güncel Tartışmalar (141-150). Mersin. Ankara: Mersin Üniversitesi, TÜBİTAK. Dilidüzgün, Ş. (2013). The Efficiency Of Secondary School Turkish Students In Using Cohesive Devices. 13. Uluslararası Dil, Yazın ve Deyişbilim Sempozyumu: Basit Üslup (1169-1182).
  • Günay, D. (2007). Sözcükbilime giriş. İstanbul: Multilingual.
  • Harmer, J. (1997). The Practice of English Language Teaching. New Edition. Harlow: London.
  • Hashemzadeh, M. (2012). “The Effect of Exercise Types on EFL Learners’ Vocabulary Retention”. Theory and Practice in Language Studies, Vol. 2 (8): 1716-1727. doi:4304/tpls.2.8.1716-1727.
  • MEB (2005). İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu (6, 7, 8. Sınıflar). Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi.
  • Mert Lüle, E. (2012). Etkinliklerle Türkçe Öğretimi. (Ed.) Engin Yılmaz vd., Türkçenin Eğitimi-Öğretimi Üzerine Çalışmalar (20-30). Ankara: Pegem Akademi.
  • Nation, I. S. P. (2001). Learning vocabulary in another language. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Özbay, M. ve Meylanlıoğlu, D. (2008). “Türkçe Eğitiminde Kelime Hazinesinin Önemi”. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi. V (1): 30-45.
  • Özdemir, E. (2011). Yüzler ve sözcükler. Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Schmitt, N. (2007). Current Perspectives on Vocabulary Teaching and Learning. Handbook of English Language Teaching. Erişim http://download.springer.com/static/pdf/199.
  • Senemoğlu, N. (2013). Gelişim, öğrenme ve öğretim-kuramdan uygulamaya (23. Baskı). Ankara: Yargı Yayınevi.
  • Sever, S. (2000). Türkçe öğretimi ve tam öğrenme. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ülper, H. ve Karagül, S. (2012). Sözcük Öğretimi Yaklaşımları Açısından Türkçe ve Ders Kitaplarının Değerlendirilmesi. (Ed.) Engin Yılmaz vd., Türkçenin EğitimiÖğretimi Üzerine Çalışmalar (262-272). Ankara: Pegem Akademi.
  • Ülper, H. (2010). Okuma ve anlamlandırma becerilerinin kazandırılması. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Yıldız, C. ve Okur, A. (2010). “İlköğretim Okullarındaki Okuma Etkinliklerinde Göz ardı Edilen Bir Konu: Sözcük Öğretimi”. Türklük Bilimi Araştırmaları, 27: 7537

TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE SÖZCÜK ÖĞRETME YÖNTEMLERİNİN YETERLİLİĞİ

Yıl 2014, , 233 - 258, 01.08.2014
https://doi.org/10.14520/adyusbd.771

Öz

İletişimin tam olarak gerçekleşebilmesi göndericinin düşüncelerini alıcıya tam olarak aktarabileceği sözcükleri bilme/kullanma yeterliliğini gerektirir. Sözcük dağarcığı ne kadar genişse insanın kendini anlatma ve iletileri anlayabilme yetisi o kadar gelişmiştir. Günlük yaşamda hayatı devam ettirebilecek sayıda sözcük kullanılır. İnsanlar; bilişsel gelişimleri ve entelektüel düşünebilmeleri için kurumsal boyutta, kavram alanlarını genişletici bir eğitime gereksinim duyarlar. Dil derslerinde ders kitaplarındaki sözcükler ve sözcük öğretim yöntemleriyle sınırlı kalınmaktadır. Bu nedenle, ders kitaplarında sözcüklerin, uzun süreli bellekte depolanıp istendiğinde geri çağrılmasını sağlayacak yöntemler olmalıdır. Araştırmanın amacı, Türkçe ders kitaplarındaki sözcük öğretim yöntemlerinin yeterliliğini sorgulamak ve bulgular ışığında önerilecek çalışmalarla alana katkı sağlamaktır. Önce, örneklem olarak alınan 6. Sınıf Türkçe ders kitabındaki sözcük öğretim yöntemleri betimsel olarak sınıflandırılmıştır. Daha sonra, bu kitabı bir sene önce okuyan, Türkiye’nin farklı bölgelerinden örneklem olarak alınan 180 7. Sınıf öğrencisine, bu kitaptan seçkisiz yöntemle belirlenen sözcüklerin anlamlarının irdeleneceği sözcük testi uygulanarak öğrencilerin sözcükleri hatırlama düzeyleri saptanıp bu yöntemlerin etkililiği sorgulanmıştır.

Kaynakça

  • Acat, B. (2008). “Effectiveness of Concept Maps in vocabulary Instruction”. Eurasian Journal of Educational Research, 33: 1-16.
  • Aksan, D. (1997). Anlambilim (2. Baskı). Ankara: Engin Yayınevi.
  • Aksan, D. (2000). Her yönüyle dil, ana çizgileriyle dilbilim (3. Baskı). Ankara: TDK Yayınları.
  • Aksan Y. ve Uçar, A. (2012). Türkçe Sözvarlığının Öğretiminde Derlem Kullanımı: Türkçe Ulusal Derlemi Örneği. (Haz.) Mustafa Aksan ve Yeşim Aksan, Türkçe Öğretiminde Güncel Tartışmalar (101-112). Mersin: Mersin Üniversitesi, TÜBİTAK.
  • Apaydın, D. (2007). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Sözcük Öğretimi Üzerine Bir Yöntem Denemesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi Dilbilim Ana Bilim Dalı, Ankara.
  • Arıca Akkök, E. (2011). The Role of Context in Teaching Idıoms. (Eds.) Leyla Uzun ve Ümit Bozkurt, Therotical and Applied Researches on Turkish Language Teaching (505-518). Essen: Die Blaue Eule.
  • Benzer, A. (2013). “Kelime Dağarcığını Geliştirmede 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabının Etkisi”. İlköğretim Online, 12 (2): 425-435. http://ilköğretim-online.org.tr
  • Bıyıklı, H. ve Öztaş, Y. (2012). İlköğretim Türkçe 6 Öğretmen Kılavuz Kitabı. Ankara: Doku Yayıncılık San. ve Tic. AŞ.
  • Çetinkaya, Z. (2012). İlköğretim İkinci Kademe Altıncı Sınıfta Ana Diline Ait Sözcüklerin Öğrenilmesi ve Kavranılmasına İlişkin Bir Araştırma. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • Dilidüzgün, Ş. (2012). Ana dili Öğretiminde Görsellerin İşlevi Ve Niteliği: Türkiye ve İngiltere Örneği. (Haz.) Mustafa Aksan, Yeşim Aksan, Türkçe Öğretiminde Güncel Tartışmalar (141-150). Mersin. Ankara: Mersin Üniversitesi, TÜBİTAK. Dilidüzgün, Ş. (2013). The Efficiency Of Secondary School Turkish Students In Using Cohesive Devices. 13. Uluslararası Dil, Yazın ve Deyişbilim Sempozyumu: Basit Üslup (1169-1182).
  • Günay, D. (2007). Sözcükbilime giriş. İstanbul: Multilingual.
  • Harmer, J. (1997). The Practice of English Language Teaching. New Edition. Harlow: London.
  • Hashemzadeh, M. (2012). “The Effect of Exercise Types on EFL Learners’ Vocabulary Retention”. Theory and Practice in Language Studies, Vol. 2 (8): 1716-1727. doi:4304/tpls.2.8.1716-1727.
  • MEB (2005). İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu (6, 7, 8. Sınıflar). Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi.
  • Mert Lüle, E. (2012). Etkinliklerle Türkçe Öğretimi. (Ed.) Engin Yılmaz vd., Türkçenin Eğitimi-Öğretimi Üzerine Çalışmalar (20-30). Ankara: Pegem Akademi.
  • Nation, I. S. P. (2001). Learning vocabulary in another language. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Özbay, M. ve Meylanlıoğlu, D. (2008). “Türkçe Eğitiminde Kelime Hazinesinin Önemi”. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi. V (1): 30-45.
  • Özdemir, E. (2011). Yüzler ve sözcükler. Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Schmitt, N. (2007). Current Perspectives on Vocabulary Teaching and Learning. Handbook of English Language Teaching. Erişim http://download.springer.com/static/pdf/199.
  • Senemoğlu, N. (2013). Gelişim, öğrenme ve öğretim-kuramdan uygulamaya (23. Baskı). Ankara: Yargı Yayınevi.
  • Sever, S. (2000). Türkçe öğretimi ve tam öğrenme. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ülper, H. ve Karagül, S. (2012). Sözcük Öğretimi Yaklaşımları Açısından Türkçe ve Ders Kitaplarının Değerlendirilmesi. (Ed.) Engin Yılmaz vd., Türkçenin EğitimiÖğretimi Üzerine Çalışmalar (262-272). Ankara: Pegem Akademi.
  • Ülper, H. (2010). Okuma ve anlamlandırma becerilerinin kazandırılması. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Yıldız, C. ve Okur, A. (2010). “İlköğretim Okullarındaki Okuma Etkinliklerinde Göz ardı Edilen Bir Konu: Sözcük Öğretimi”. Türklük Bilimi Araştırmaları, 27: 7537
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Şükran Dilidüzgün Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014

Kaynak Göster

APA Dilidüzgün, Ş. (2014). TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE SÖZCÜK ÖĞRETME YÖNTEMLERİNİN YETERLİLİĞİ. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(17), 233-258. https://doi.org/10.14520/adyusbd.771

Cited By