The present research aims at eliciting teachers’ thoughts of drawing the science curriculum of primary schools to 3rd class, which was first applied in 2014-2015 of school year. This qualitative research was conducted with a semi-structured interview form including 9 items. The participants of the research were20 3rd grade teachers at primary schools in Adiyaman, chosen ramdomly on volunteer basis, of whom 11 were male and 9 were female.Data was recorded during interviews concurrently. The forms were coded as T1, T2.. Tn each representing a participant. The replies of the participants to 9 questions in the form were classified under 5 headings in accordance of the objective of the research. Following the descriptive analyses of each clustered data, teachers’ views were summarizedquasi-statistically. The present autonomous application of science course was concluded to be plausible despite lacking a pilot scheme. Certain suggestions were made for stakeholders
Primary science curriculum primary science teaching curriculum design
Bu araştırma 2014-2015 eğitim-öğretim yılında ilk defa ilkokul 3.sınıflarda
uygulamaya konulan fen bilimleri dersine ilişkin, öğretmenlerin görüşlerini
ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Araştırma yarı yapılandırılmış, 9
maddeden oluşan görüşme formuyla yürütülmüş nitel bir çalışmadır.
Araştırmanın katılımcılarını Adıyaman ilinde 2014-2015 eğitim-öğretim
yılında ilkokul 3.sınıflarda eğitim hizmeti veren öğretmenlerden tesadüfi
örnekleme yöntemi ile seçilmiş 11’i erkek, 9’u kadın toplam 20 öğretmen
oluşturmaktadır. Araştırmada kullanılacak veriler her katılımcı için
görüşmeler esnasında eş zamanlı olarak formlara işlenmiş, katılımcı
beyanı ile görüşmeci kayıtları arasında birlik sağlanmıştır. Her form bir
öğretmeni temsil edecek şekilde kodlanmıştır. Araştırma verileri betimsel
analiz tekniği ile çözümlenmiştir. Başlıklar altında öğretmen görüşleri
yorumlanmış, benzer görüşler yarı-istatistiksel olarak özetlenmiş ve yer
yer doğrudan katılımcı görüşlerine yer verilmiştir. Katılımcıların fen
bilimleri eğitiminin ilkokul 3. Sınıfa alınması ve otonom bir ders olarak
verilmesi uygulamasını benimsedikleri, pilot uygulama yapılmadan
uygulanmasına rağmen başarılı buldukları sonucuna ulaşılmıştır.
İlkokul fen bilimleri programı ilkokul fen bilimleri öğretimi program tasarımı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 |