BibTex RIS Kaynak Göster

T.C İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK DERSİNDE HAZIRLANAN YARATICI YAZMA ÇALIŞMALARININ İNCELENMESİ

Yıl 2015, , 821 - 845, 31.12.2015
https://doi.org/10.14520/adyusbd.25280

Öz

Araştırmanın amacı, öğrencilerin görsel materyal destekli yaratıcı yazma çalışmalarını incelemektedir. Bu amaç doğrultusunda 8. Sınıf T.C.  İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersinde ‘‘Ya İstiklal Ya Ölüm’’ ünitesinde Kurtuluş Savaşından bir kesit sunan belgesel öğrencilere izletilmiş ve onlardan ‘‘M. Kemal Atatürk’ün yerinde olsaydınız siz neler yapardınız?’’ve ‘‘M. Kemal Atatürk bugün yaşasaydı neler düşünür ve yapardı?’’sorularına yanıt veren yaratıcı yazma metinleri oluşturmaları istenmiştir. Böylece görsel malzeme kapsamında belgesel kullanılmış, yaratıcı yazma çalışmaları mekanı, zamanı ve kişileri değiştirme boyutunda yürütülmüştür. Nitel araştırma yöntemlerinden doküman inceleme tekniği kullanılarak yapılan bu araştırmada amaçlı örnekleme türlerinden tipik durum örneklemesi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu orta sosyo-ekonomik düzeydeki bir ortaokulun 8. Sınıfında öğrenim gören öğrencilerin yaptıkları yaratıcı yazma çalışmaları oluşturmaktadır. Yaratıcı yazma çalışmalarının ürünü olan metinler dokümanlar olarak ele alınmış ve araştırmanın veri setini oluşturmuştur. Araştırmada veriler doküman analizi tekniği kullanılarak analiz edilmiştir. ‘‘Ben Lider Olsaydım’’ başlığı altında öğrencilerin Atatürk’le birlikte gelen yeniliklere ve değerlere vurgu yaptıkları, ikinci başlık olan ‘‘Atam var olsaydı’’ da ise liderin mesleki özelliklerine odaklandıkları dikkat çekmektedir.

Kaynakça

  • Ak, E. (2011). Yaratıcı Yazma Tekniklerinin İlköğretim 5.sınıf Öğrencilerinin Türkçe Dersindeki Yazılı Anlatım Becerileri Üzerindeki Etkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Akkaya, N. (2011). İlköğretim 6. Sınıf Türkçe Dersinde Yaratıcı Yazma Yaklaşımının Türkçe Dersine Yönelik Tutumuna Etkisi. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi. 30, 311-319.
  • Altıkulaç, A., Akhan, N.E. (2010). 8. Sınıf İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük Dersinde Yaratıcı Drama Yöntemi ve Altı Şapkalı Düşünme Tekniğinin Kullanılmasının Öğrenci Başarı ve Tutumlarına Etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 11( 3), 225-247.
  • Beydemir, A. (2010). İlköğretim 5. Sınıf Türkçe Dersinde Yaratıcı Yazma Yaklaşımının Yazmaya Yönelik Tutumlara, Yaratıcı Yazma ve Yazma Endişesine Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Calp, M. (2013). Serbest ve Yaratıcı Yazma Tekniğine Göre Oluşturulan Kompozisyonların Yazılı Anlatımın Niteliği ve Tekniği Açısından Karşılaştırılması. International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(9), 879-898.
  • Cassens, T. (2013). Creative Writing in the Social Studies. Research Paper. http://tcassens.wmwikis.net/file/view/Research%20Paper.pdf/506403858/Research%20Paper.pdf
  • Chappell, D. (2010). Training Americans: Ideology, Performance, and Social Studies Textbooks, Theory & Research in Social Education, 38: 2, 248-269.
  • Beydemir, A. ( 2010 ). İlköğretim 5. Sınıf Türkçe Dersinde Yaratıcı Yazma Yaklaşımının Yazmaya Yönelik Tutumlara, Yaratıcı Yazma ve Yazma Endişesine Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Pamukkale Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Demir, T. (2011). İlköğretim Öğrencilerinin Yaratıcı Yazma Becerileri ile Yazma Öz Yeterlilik Algısı ve Başarı Amaç Yönelimi Türleri İlişkisinin Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Demir, T. (2012). Türkçe Dersinde Yaratıcı Yazma Becerisini Geliştirme ve Küçürek Öykü. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 9(19), 343-357.
  • Demir, T. (2013). İlköğretim Öğrencilerinin Yaratıcı Yazma Becerileri ile Yazma Öz Yeterlilik Algısı Üzerine Bir Çalışma. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi. 2(1) , 84-114.
  • Duran, S. (2010). Yaratıcı Yazma Yaklaşımının Yazılı Anlatım Becerisinin Gelişimine Etkisi. Trakya Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı. Sınıf Öğretmenliği Bilim Dalı. Yüksek Lisans Tezi.
  • Duru, A. (2014). 6. Sınıf Öğrencilerinin Yaratıcı Yazma Becerilerini Geliştirmeye Yönelik Stajyerlerin Etkililiğinin Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Niğde Üniversitesi.
  • Karadağ, R. (2013). Müze Temelli Yaratıcı Yazma Etkinliği: Bir Durum Çalışması. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 12(3): 507-526.
  • Kaya, B.(2013). Yaratıcı Yazma Becerisinin Geliştirilmesine Yönelik Yapılan Çalışmalardan Bir Derleme. Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları, 1 (2), 89-101.
  • Kuvanç, Kapar, B. , E. (2008). Yaratıcı Yazma Tekniklerinin Öğrencilerin Türkçe Dersine İlişkin Tutumlarına ve Türkçe Dersindeki Başarılarına Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Küçükali, S. (2011). Creative Writing and Foreign Language Development. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Maltepe, S. (2006). Yaratıcı Yazma Yaklaşımı Açısından Türkçe Dersindeki Yazma Süreçlerinin ve Ürünlerinin Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel Araştırma. Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber. (S. Turan, Çev. Ed.). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Miles, M. B. ve Hubermann, A. M. (1994). Qualitative data analysis. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Öztürk, E. (2007). Yaratıcı Yazı Yazmanın Gelişim Süreci ve İlköğretimde Yaratıcı Yazı Yazma Öğretimi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.
  • Slovan,P. J. (2005). Writing in the Social Studies Classroom and Across the Curriculum. A Master’s Project for ED 7999.
  • Susar Kırmızı, F. (2011). Yaratıcı Yazma Ürünlerinin Bazı Ölçütler Açısından Değerlendirilmesine İlişkin Nitel Bir Çalışma. Dil Dergisi. 151.
  • Susar Kırmızı, F. ve Beydemir, A. (2012). İlköğretim 5. Sınıf Türkçe Dersinde Yaratıcı Yazma Yaklaşımının Yazmaya Yönelik Tutumlara Etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 13(3), 319-337
  • Tonyalı, E. (2011). Yaratıcı Yazma Uygulamalarının İlköğretim Altıncı Sınıf Öğrencilerinin Yazma Becerilerine Etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

NİL Yıldız Duban

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015

Kaynak Göster

APA Yıldız Duban, N. (2015). T.C İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK DERSİNDE HAZIRLANAN YARATICI YAZMA ÇALIŞMALARININ İNCELENMESİ. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(21), 821-845. https://doi.org/10.14520/adyusbd.25280