Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Coğrafya ve Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi Özdeğerlendirme Düzeylerinin Farklı Değişkenlere Göre İncelenmesi

Yıl 2018, , 1 - 30, 20.04.2018
https://doi.org/10.14520/adyusbd.332816

Öz

Bu
çalışmanın amacı, cinsiyet, bölüm, mezun olunan lise türü, kişisel bilgisayara
sahip olup olmama ve bilgisayar kullanım düzeyine göre coğrafya ve sosyal
bilgiler öğretmen adaylarının TPAB öz değerlendirme düzeylerini incelemektir.
Bu araştırma ilişkisel tarama modeli ile yapılmış nicel bir çalışmadır. Araştırmanın
amacını gerçekleştirebilmek için gereksinim duyulan verilerin toplanmasına
yönelik “teknolojik pedagojik alan bilgisi öz değerlendirme ölçeği”
kullanılmıştır. Araştırmada istatistiksel analizler SPSS 17 programı
kullanılarak yapılmıştır. Teknolojik pedagojik alan bilgisi öz değerlendirme
düzeyini oluşturan bileşenler ile bağımsız değişkenler arasında ilişkisiz
örneklemler için normal dağılım gösteren verilerde t- Testi ve Tek Yönlü
Varyans Analizi (ANOVA), normal dağılım göstermeyen verilerde ise Kruskal
Wallis H testi yapılmıştır. Araştırmanın
sonucunda cinsiyete göre alan bilgi düzeyinde erkekler lehine; lise türünde düz
lise ile meslek lisesi arasında meslek lisesi lehine, meslek lisesi ile Anadolu
öğretmen lisesi arasında Anadolu öğretmen lisesi lehine, meslek lisesi ile
Anadolu lisesi arasında Anadolu lisesi lehine anlamlı farklılık bulunmuştur.
Ayrıca kişisel bilgisayara sahip olan öğretmen adaylarının olmayan
öğretmen adaylarına göre teknolojik pedagojik alan bilgisi düzeylerinin anlamlı
düzeyde yüksek olduğu ve bilgisayar kullanma becerilerinin de teknolojik
pedagojik alan bilgisi üzerinde anlamlı etkisinin olduğu belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Alazcıoğlu, H. (2016). Öğretmen Adaylarının TPAB Yeterlik Düzeyleri ile WEB 2.0 Araçlarını Kullanım durumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Mevlana Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Bal, M.S. & Karademir, N. (2013). “Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB) Konusunda Öz-Değerlendirme Seviyelerinin Belirlenmesi.” Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34, 15-32.
  • Baran, E. & Bilici, S. (2015). “Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB) Üzerine Alanyazın İncelemesi: Türkiye Örneği.” Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(1). 15-32.
  • Çifçi, T. & Dikmenli Y. (2015). “Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları ve Alan Bilgi Düzeyleri.” Journal of Educational Sciences, 4, 149-166.
  • Dikmenli Y. & Çifçi, T. (2015). “Pedagojik Formasyon Eğitimi Alan Coğrafya Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları ve Alan Bilgi Düzeyleri.” CÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 39(2),155-172.
  • Di̇kmenli̇, Y. (2015). “Öğretmen Adaylarının Coğrafya Okuryazarlığı Algı Düzeylerinin Farklı Değişkenlere Göre İncelenmesi.” Turkish Studies, 10(3), 353-368. Ekici, G. (2008). “Teknik Öğretmenlerin ve Teknik Öğretmen Adaylarının Teknolojiye Yönelik Tutumlarının Karşılaştırılması. “ Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 1, 42-55.
  • Gezer, B. & Sevim, Y. (2006). “Ortaöğretim Kurumlarında Çalışan Öğretmenlerin İnternet Kullanımlarının Meslekî Gelişimlerine Etkisi (Elazığİli Örneği). “ Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları, 5 (1),79-84.
  • Gençtürk, E. (2009). İlköğretim Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Coğrafya Okuryazarlık Düzeylerinin Belirlenmesi. Yayımlanmamış doktora tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Hacıömeroğlu, G., Şahin, Ç. & Arcagök, S. (2014). “Turkish Adaption of Preservice Teachers’ Technological Pedagocigal Content Knowledge Asessment Instrument.“ Eğitimde Kuram ve Uygulama, 10(2), 297-315.
  • Karademir, E. (2015). “Eğitsel İnternet Kullanımı ile Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi ve Eğitim Teknolojilerine Yönelik Tutum Arasındaki İlişki: Öğretmen Adayları Örneği.” Turkish Studies, 10(15). 519-534.
  • Karadeniz, Ş. & Vatanartıran, S. (2015). “Primary School Teachers’ Pedagogical Content Knowledge.” Elementary Education Online, 14(3), 1017-1028. Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri.(12. Baskı) Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kartal, T., Kartal, B., & Uluay, G. (2016). “Technological Pedagogical Content Knowledge Self Assessment Scale (TPACK-SAS) for Pre-Service Teachers: Development, Validity and Reliability.” International Journal of Eurasia Social Sciences, 7(23),1-36
  • Kılınç, E., Başer, E. H., Kılınç, S., Kaya, M.M., Türküresin, H. &Kesten, A. (2016). “Sosyal Bilgiler Öğretiminde Teknoloji Kullanımı Öz-Yeterlik Ölçeğinin Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması.” Turkish Studies, 11(14). 411-424.
  • Mishra, P. & Koehler, M. (2006). “Technological pedagogical content knowledge: A frame work for teacher knowledge.” The Teachers College Record, 108(6), 1017-1054.
  • Pamuk, S., Ülken, A. & Şener Dilek, N. (2012).” Öğretmen Adaylarının Öğretimde Teknoloji Kullanım Yeterliliklerinin Teknolojik Pedagojik İçerik Bilgisi Kuramsal Perspektifinden İncelenmesi.” Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(17). 415-438.
  • Öztürk, E. (2013). “Sınıf Öğretmeni Adaylarının Teknolojik Pedagojik Alan Bilgilerinin Bazı Değişkenler Açısından Değerlendirilmesi.” Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2). 223-228.
  • Timur, B. & Taşar, M. F. (2011). “Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi Öz Güven Ölçeğinin (TPABÖGÖ) Türkçe’ye Uyarlanması.” Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(2). 839-856.
  • Tokmak, S. H.,Konokman,Y, G.&Yanpar Yelken, T. (2013).” Mersin üniversitesi Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB) Özgüven Algılarının İncelenmesi.” Ahi Evran üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1). 35-51.
  • Yağcı, M. (2016). “Pedagojik Formasyon Eğitimi Alan Öğretmen Adaylarının Teknopedagojik Eğitim Yeterliliklerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(3). 1327-1342.

The Investigation of Geography and Social Science Student Teachers Technological Pedagogical Content Knowledge Self Assessment Level With Regard to Different Variables

Yıl 2018, , 1 - 30, 20.04.2018
https://doi.org/10.14520/adyusbd.332816

Öz

The aim of this study is to investigate
TPACK self-assessment level of Geography and Social Sciences student teachers
with regard to their gender, field, high schools they graduated, possession of
personal computers, and computer use level
. Baseline descriptive survey
followed with
causal comparative method
was used in this quantitative research. 130 senior student teachers were
included in the study from Gazi and Ataturk University Faculty of Education
Department of Geography Education, and Cumhuriyet University Faculty of
Education Department of Social Sciences. T-test and ANOVA were used for the
data showing normal distribution for the unrelated samples between the
components determining
technological
pedagogical content knowledge self-assessment level and independent variables;
Kruskal Wallis H test was used for the data not showing normal distribution. In
findings of this research, significant differences were found in favor of males
for the comparison of genders’ content knowledge, in favor of vocational high
schools for the comparison between general high schools and vocational high
schools, in favor of Anatolian teacher training high schools for the comparison
between vocational high schools and Anatolian teacher training high schools. In
addition, it is found that the student teachers possessing personal computers
significantly have better computer use level than the student teachers not
possessing personal.

Kaynakça

  • Alazcıoğlu, H. (2016). Öğretmen Adaylarının TPAB Yeterlik Düzeyleri ile WEB 2.0 Araçlarını Kullanım durumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Mevlana Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Bal, M.S. & Karademir, N. (2013). “Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB) Konusunda Öz-Değerlendirme Seviyelerinin Belirlenmesi.” Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34, 15-32.
  • Baran, E. & Bilici, S. (2015). “Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB) Üzerine Alanyazın İncelemesi: Türkiye Örneği.” Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(1). 15-32.
  • Çifçi, T. & Dikmenli Y. (2015). “Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları ve Alan Bilgi Düzeyleri.” Journal of Educational Sciences, 4, 149-166.
  • Dikmenli Y. & Çifçi, T. (2015). “Pedagojik Formasyon Eğitimi Alan Coğrafya Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları ve Alan Bilgi Düzeyleri.” CÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 39(2),155-172.
  • Di̇kmenli̇, Y. (2015). “Öğretmen Adaylarının Coğrafya Okuryazarlığı Algı Düzeylerinin Farklı Değişkenlere Göre İncelenmesi.” Turkish Studies, 10(3), 353-368. Ekici, G. (2008). “Teknik Öğretmenlerin ve Teknik Öğretmen Adaylarının Teknolojiye Yönelik Tutumlarının Karşılaştırılması. “ Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 1, 42-55.
  • Gezer, B. & Sevim, Y. (2006). “Ortaöğretim Kurumlarında Çalışan Öğretmenlerin İnternet Kullanımlarının Meslekî Gelişimlerine Etkisi (Elazığİli Örneği). “ Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları, 5 (1),79-84.
  • Gençtürk, E. (2009). İlköğretim Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Coğrafya Okuryazarlık Düzeylerinin Belirlenmesi. Yayımlanmamış doktora tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Hacıömeroğlu, G., Şahin, Ç. & Arcagök, S. (2014). “Turkish Adaption of Preservice Teachers’ Technological Pedagocigal Content Knowledge Asessment Instrument.“ Eğitimde Kuram ve Uygulama, 10(2), 297-315.
  • Karademir, E. (2015). “Eğitsel İnternet Kullanımı ile Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi ve Eğitim Teknolojilerine Yönelik Tutum Arasındaki İlişki: Öğretmen Adayları Örneği.” Turkish Studies, 10(15). 519-534.
  • Karadeniz, Ş. & Vatanartıran, S. (2015). “Primary School Teachers’ Pedagogical Content Knowledge.” Elementary Education Online, 14(3), 1017-1028. Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri.(12. Baskı) Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kartal, T., Kartal, B., & Uluay, G. (2016). “Technological Pedagogical Content Knowledge Self Assessment Scale (TPACK-SAS) for Pre-Service Teachers: Development, Validity and Reliability.” International Journal of Eurasia Social Sciences, 7(23),1-36
  • Kılınç, E., Başer, E. H., Kılınç, S., Kaya, M.M., Türküresin, H. &Kesten, A. (2016). “Sosyal Bilgiler Öğretiminde Teknoloji Kullanımı Öz-Yeterlik Ölçeğinin Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması.” Turkish Studies, 11(14). 411-424.
  • Mishra, P. & Koehler, M. (2006). “Technological pedagogical content knowledge: A frame work for teacher knowledge.” The Teachers College Record, 108(6), 1017-1054.
  • Pamuk, S., Ülken, A. & Şener Dilek, N. (2012).” Öğretmen Adaylarının Öğretimde Teknoloji Kullanım Yeterliliklerinin Teknolojik Pedagojik İçerik Bilgisi Kuramsal Perspektifinden İncelenmesi.” Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(17). 415-438.
  • Öztürk, E. (2013). “Sınıf Öğretmeni Adaylarının Teknolojik Pedagojik Alan Bilgilerinin Bazı Değişkenler Açısından Değerlendirilmesi.” Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2). 223-228.
  • Timur, B. & Taşar, M. F. (2011). “Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi Öz Güven Ölçeğinin (TPABÖGÖ) Türkçe’ye Uyarlanması.” Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(2). 839-856.
  • Tokmak, S. H.,Konokman,Y, G.&Yanpar Yelken, T. (2013).” Mersin üniversitesi Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB) Özgüven Algılarının İncelenmesi.” Ahi Evran üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1). 35-51.
  • Yağcı, M. (2016). “Pedagojik Formasyon Eğitimi Alan Öğretmen Adaylarının Teknopedagojik Eğitim Yeterliliklerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(3). 1327-1342.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Taner Çiftçi 0000-0002-2057-7136

Yurdal Dikmenli

Yayımlanma Tarihi 20 Nisan 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

APA Çiftçi, T., & Dikmenli, Y. (2018). Coğrafya ve Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi Özdeğerlendirme Düzeylerinin Farklı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(28), 1-30. https://doi.org/10.14520/adyusbd.332816