Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Turizm Sektöründeki Nitelikli Çalışan Eksikliğinde Turizm İşletmelerinin Payı: İş İlanları Üzerinden Bir İnceleme

Yıl 2018, , 1143 - 1172, 30.12.2018
https://doi.org/10.14520/adyusbd.437688

Öz

Turizmin gelişimi için en önemli faktörlerden biri nitelikli çalışanlardır.
Ancak özellikle Türkiye’deki turizm işletmelerinin nitelikli çalışan istihdam
ettirmesi ile ilgili ciddi sıkıntılar söz konusudur. Turizm işletmelerinin bu
sorunda payı var mıdır? Bu soru, bu araştırmanın çıkış noktasını
oluşturmaktadır. Bu konuda turizm sektörüne dönük iş ilanlarını incelemek
önemlidir. Çünkü iş ilanları, işletmelerin adaylarda aradıkları niteliklerde
neyi önemsediği konusunda ilk adımdır. Bu amaçla bu çalışmada Türkiye’deki
turizm sektörüne dönük iş ilanlarının verildiği turizmgazetesi.com uzantılı
internet sitesindeki ilanlar incelenmiştir. Bu araştırmanın temel amacı,
Türkiye’deki turizm işletmelerinin vermiş oldukları iş ilanlarını inceleyerek,
sektördeki nitelikli personel eksikliğinde turizm işletmelerinin rolü hakkında
çıkarımlarda bulunmaktır. Araştırma verisi, ilgili internet sitesinde 17 Mart
2018 ile 21 Haziran 2018 tarihleri arasında verilen iş ilanlarından
oluşmaktadır. Yapılan inceleme sonucunda, toplam 1927 ilan değerlendirmeye
alınmıştır. Veri analizinde, frekans analizi kullanılmıştır. Yapılan analiz
sonucunda, turizm işletmelerinin önemli bir kısmının çalışanların niteliğini
pek önemsemediği çıkarımında bulunulmuştur. Bu araştırmanın konuyla ilgili öncü
çalışmalardan biri olmasından dolayı, araştırma bulgularının turizm yazınına
katkı sunması beklenmektedir.

Kaynakça

  • Akoğlan, M. (1998). “Turizm Sektöründe İnsan Kaynakları Seçim Yöntemleri.” Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 9: 26-30.
  • Akova, O., Sarıışık, M. ve Akbaba, A. (2007). “Seyahat Acentalarında İşgören Bulma ve İşgören Seçme Yöntemlerine Yönelik Bir Araştırma.” Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 13: 275-296.
  • Basım, H. N., Şeşen, H. ve Şeşen, E. (2008). “Personel Temin Sürecinde Gazete İlanları Üzerine Karşılaştırmalı Bir Çalışma.” Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 1: 35-44.
  • Batman, O. (1999). Otel işletmelerinin yönetimi. Adapazarı: Değişim Yayınları.
  • Baum, T. (2007). “Human Resources in Tourism: Still Waiting for Change.” Tourism Management, 28: 1383-1399.
  • Cankül, D., Erbaş, A. ve Temizkan, R. (2017). “Turizm Sektöründe Nitelikli İşgücüne Doğru: Turizm Diplomalıların Sektöre Kazandırılması.” Social Science Studies Journal, 3 (8): 1815-1833.
  • Demir, M. (2011). “İşyaşamında Ayrımcılık: Turizm Sektörü Örneği.” Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8 (1): 760-784.
  • Erdem, B. (2007). İşletmelerde Bir Performans Yönetimi Aracı Olarak Kıyaslama Tekniğinden Yararlanma: Konaklama İşletmelerinde Kat Hizmetleri Yönetimine Yönelik Bir Araştırma. Yayınlanmamış doktora tezi, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Erdem, B. (2010). “Lisans Düzeyinde Turizm Eğitimi Alan Öğrencilerin Otel İşletmelerinin Animasyon Bölümüne Yönelik Tutumları: Ampirik Bir Araştırma.” Ege Akademik Bakış, 10 (3): 1085-1113.
  • Erdem, B. ve Gezen, T. (2014). “Turizm İşletmelerine Yönelik İş İlanlarının İçerik Analizi Yöntemiyle İncelenmesi.” Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 10 (1): 19-42.
  • Güzel, N. G. (2006). Yüksek Öğretimde Turizm Eğitimi ve Hizmet Kalitesi. Yayınlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Haven-Tang, C. ve Jones, E. (2008). “Labour Market and Skills Needs of the Tourism and Related Sectors in Wales.” International Journal of Tourism Research, 10: 353-363.
  • Hayes, K. D. ve Ninemier, D. J. (2009). Human resources management in the hospitality industry. New Jersey: John Wiley & Sons.Işık, C., Keskin, G. ve Serçeoğlu, N. (2015). “Turizm Sektöründe Nitelikli İşgücü Açığına Yenilikçi Yaklaşım: Kapadokya Örneği.” Girişicilik ve İnovasyon Yönetimi Dergisi, 4 (2): 27-48.
  • Jackson, M., Goldthorpe, J. H. ve Mills, C. (2005). “Education, Employers and Class Mobility.” Research in Social Stratification and Mobility, 23: 3-33.
  • Kozak, M. ve Özdemir, C. (2013). “Yetenek Kavramının Otel İşletmelerinde Operasyonel Personel Bağlamında Değerlendirilmesi.” Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 10 (1): 6-19.
  • Larisa, D. ve Denisa, C. (2011). “The Influence of Brain Drain Phenomenon on Tourism Sector.” International Journal of Economic Practices and Theories, 1 (1): 20-27.
  • Lee-Ross, D. ve Pryce, J. (2010). Human resources and tourism (skills, culture and industry). UK: Channel View Publications.
  • Özdemir, S. S., Polat, E. ve Met, Ö. L. (2015). “Bodrum’da Faaliyet Gösteren Konaklama İşletmelerince Verilen İş İlanlarındaki İşgören Niteliklerinin Analizi.” Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi, 34: 121-138.
  • Pelit, E. ve Kılıç, İ. (2012). “Mobbing ile Örgütsel Bağlılık İlişkisi: Şehir ve Sayfiye Otellerinde Bir Uygulama.” İşletme Araştırmaları Dergisi, 4 (2): 122-140.
  • Solnet, D. (2007). “Employee-Customer Linkages: A Social Identification Perspective in A Hotel Industry Context.” Journal of Hospitality and Tourism Management, 14 (2): 129-143.
  • Stone, D. L., Stone-Romero, E. F. ve Lukaszewski, K. (2006). “Factors Affecting the Acceptance and Effectiveness of Electronic Human Reource Systems.” Human Resource Management Review, 16: 229-244.
  • Szivas, E., Riley, M. ve Airey, D. (2003). “Labor Mobility into Tourism Attraction and Satisfaction.” Annals of Tourism Research, 30 (1): 64-76.
  • Timur, A. (1992), “Türkiye'de Turizm Eğitiminin Yapısı, Uygulanan Politikalar ve Sonuçları”, Turizm Eğitimi Konferansı, 9-11 Aralık, Ankara.
  • Tütüncü, Ö., Tarlan, D. ve Mamyrkulov, N. (2003). “Seyahat Acentalarında Çalışanların İşe Alma Sürecini Algılamaları ve İzmir İli Örneği.” Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5 (1): 113-140.
  • Ünlüönen, K. ve Şahin, Z. (2011). “Turizmde İstihdam.” Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 10 (37): 1-25.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

The Role of Tourism Businesses in The Lack of Qualified Workforce in The Tourism Industry: A Review of Job Advertisements

Yıl 2018, , 1143 - 1172, 30.12.2018
https://doi.org/10.14520/adyusbd.437688

Öz

One of the most
important factors for tourism development is qualified workforce. However,
serious problems especially related to the qualifications of employees in the
tourism business in Turkey is concerned. Does tourism businesses have a share
in this lack? This question is the starting point of this research. In this
regard it is important to examine job advertisements for the tourism sector.
Because job advertisements are the first step in what kind of qualities have
been seek by businesses. For this purpose, in this study job advertisements of
tourism in turizmgazetesi.com were examined. The main purpose of this research
is to make inferences about the role of tourism businesses in the lack of
qualified workforce, by examining the job advertisements in Turkey. The
research data consists of job advertisements declared on the relevant website
between March 17, 2018 and June 21, 2018. As a result of the review, a total of
1927 advertisements were evaluated. In data analysis, frequency analysis was
used. As a result of the analysis, it was deduced that a significant part of
the tourism businesses do not care about the quality of the employees. Since
this research is one of the pioneering studies on the subject, it is expected
that the findings of research will contribute to tourism literature.

Kaynakça

  • Akoğlan, M. (1998). “Turizm Sektöründe İnsan Kaynakları Seçim Yöntemleri.” Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 9: 26-30.
  • Akova, O., Sarıışık, M. ve Akbaba, A. (2007). “Seyahat Acentalarında İşgören Bulma ve İşgören Seçme Yöntemlerine Yönelik Bir Araştırma.” Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 13: 275-296.
  • Basım, H. N., Şeşen, H. ve Şeşen, E. (2008). “Personel Temin Sürecinde Gazete İlanları Üzerine Karşılaştırmalı Bir Çalışma.” Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 1: 35-44.
  • Batman, O. (1999). Otel işletmelerinin yönetimi. Adapazarı: Değişim Yayınları.
  • Baum, T. (2007). “Human Resources in Tourism: Still Waiting for Change.” Tourism Management, 28: 1383-1399.
  • Cankül, D., Erbaş, A. ve Temizkan, R. (2017). “Turizm Sektöründe Nitelikli İşgücüne Doğru: Turizm Diplomalıların Sektöre Kazandırılması.” Social Science Studies Journal, 3 (8): 1815-1833.
  • Demir, M. (2011). “İşyaşamında Ayrımcılık: Turizm Sektörü Örneği.” Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8 (1): 760-784.
  • Erdem, B. (2007). İşletmelerde Bir Performans Yönetimi Aracı Olarak Kıyaslama Tekniğinden Yararlanma: Konaklama İşletmelerinde Kat Hizmetleri Yönetimine Yönelik Bir Araştırma. Yayınlanmamış doktora tezi, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Erdem, B. (2010). “Lisans Düzeyinde Turizm Eğitimi Alan Öğrencilerin Otel İşletmelerinin Animasyon Bölümüne Yönelik Tutumları: Ampirik Bir Araştırma.” Ege Akademik Bakış, 10 (3): 1085-1113.
  • Erdem, B. ve Gezen, T. (2014). “Turizm İşletmelerine Yönelik İş İlanlarının İçerik Analizi Yöntemiyle İncelenmesi.” Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 10 (1): 19-42.
  • Güzel, N. G. (2006). Yüksek Öğretimde Turizm Eğitimi ve Hizmet Kalitesi. Yayınlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Haven-Tang, C. ve Jones, E. (2008). “Labour Market and Skills Needs of the Tourism and Related Sectors in Wales.” International Journal of Tourism Research, 10: 353-363.
  • Hayes, K. D. ve Ninemier, D. J. (2009). Human resources management in the hospitality industry. New Jersey: John Wiley & Sons.Işık, C., Keskin, G. ve Serçeoğlu, N. (2015). “Turizm Sektöründe Nitelikli İşgücü Açığına Yenilikçi Yaklaşım: Kapadokya Örneği.” Girişicilik ve İnovasyon Yönetimi Dergisi, 4 (2): 27-48.
  • Jackson, M., Goldthorpe, J. H. ve Mills, C. (2005). “Education, Employers and Class Mobility.” Research in Social Stratification and Mobility, 23: 3-33.
  • Kozak, M. ve Özdemir, C. (2013). “Yetenek Kavramının Otel İşletmelerinde Operasyonel Personel Bağlamında Değerlendirilmesi.” Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 10 (1): 6-19.
  • Larisa, D. ve Denisa, C. (2011). “The Influence of Brain Drain Phenomenon on Tourism Sector.” International Journal of Economic Practices and Theories, 1 (1): 20-27.
  • Lee-Ross, D. ve Pryce, J. (2010). Human resources and tourism (skills, culture and industry). UK: Channel View Publications.
  • Özdemir, S. S., Polat, E. ve Met, Ö. L. (2015). “Bodrum’da Faaliyet Gösteren Konaklama İşletmelerince Verilen İş İlanlarındaki İşgören Niteliklerinin Analizi.” Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi, 34: 121-138.
  • Pelit, E. ve Kılıç, İ. (2012). “Mobbing ile Örgütsel Bağlılık İlişkisi: Şehir ve Sayfiye Otellerinde Bir Uygulama.” İşletme Araştırmaları Dergisi, 4 (2): 122-140.
  • Solnet, D. (2007). “Employee-Customer Linkages: A Social Identification Perspective in A Hotel Industry Context.” Journal of Hospitality and Tourism Management, 14 (2): 129-143.
  • Stone, D. L., Stone-Romero, E. F. ve Lukaszewski, K. (2006). “Factors Affecting the Acceptance and Effectiveness of Electronic Human Reource Systems.” Human Resource Management Review, 16: 229-244.
  • Szivas, E., Riley, M. ve Airey, D. (2003). “Labor Mobility into Tourism Attraction and Satisfaction.” Annals of Tourism Research, 30 (1): 64-76.
  • Timur, A. (1992), “Türkiye'de Turizm Eğitiminin Yapısı, Uygulanan Politikalar ve Sonuçları”, Turizm Eğitimi Konferansı, 9-11 Aralık, Ankara.
  • Tütüncü, Ö., Tarlan, D. ve Mamyrkulov, N. (2003). “Seyahat Acentalarında Çalışanların İşe Alma Sürecini Algılamaları ve İzmir İli Örneği.” Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5 (1): 113-140.
  • Ünlüönen, K. ve Şahin, Z. (2011). “Turizmde İstihdam.” Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 10 (37): 1-25.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Çağdaş Ertaş 0000-0001-9641-8054

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

APA Ertaş, Ç. (2018). Turizm Sektöründeki Nitelikli Çalışan Eksikliğinde Turizm İşletmelerinin Payı: İş İlanları Üzerinden Bir İnceleme. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(30), 1143-1172. https://doi.org/10.14520/adyusbd.437688