Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretim Elemanlarının Etik Değerlerinin Belirlenmesine Yönelik Öğrenci Algısı

Yıl 2019, , 105 - 124, 29.12.2019
https://doi.org/10.14520/adyusbd.472204

Öz

Öğretim elemanları için etik değerler kavramı; öğretim elemanlarının yaşamlarını devam ettirebilmek için seçmiş oldukları bu mesleği yürütürlerken, belirlenen davranışlara uygun hareket edilmesi ve mesleklerini toplumlarda benimsenen mesleki ilkeleri en iyi ve en doğru bir biçimde icra edebilmeleridir. Öğretim elemanları tarafından benimsenmesi gereken; pedagojik yeterlilik, öğrencilere doğru ve güncel bilgileri aktarabilme, öğrencilerle ilgili konular ile ilgilenme, öğrenci geçerli olan ölçütlere göre değerlendirebilme ve onları geliştirme sorumlulukları şeklindeki davranışlar onların aynı zamanda etik sorumluluklarını ifade etmektedir. Çalışmanın amacı; meslek yüksekokulu öğrencilerinin algısına göre öğretim elemanlarının etik değerlerinin ölçülmesidir. Mevcut araştırmanın çalışma grubu 2017 yılında Doğu Anadolu ve Marmara Bölgesi’ndeki iki farklı devlet üniversitesinde bulunan 349 meslek yüksekokulu öğrencisinden oluşmaktadır. Çalışmada; öğretim elemanları ve öğrenciler arasındaki ilişkide öğretim elemanlarının etik sorumluluklarının öğrencilerin algılamalarına dayanarak belirlenmesi istenmiş ve sonuçlarına göre; kız öğrenciler erkek öğrencilere göre, yerleşim yeri olarak daha küçük yerlerde yaşayan öğrenciler il ve büyük şehir gibi daha gelişmiş yerlerde yaşayan öğrenciler, genel olarak Doğu Bölgeleri ve Karadeniz Bölgesi’nde ikamet eden öğrenciler öğretim elemanlarının etik değerlerinin daha yüksek olduğu görüşünü ifade etmişlerdir.

Kaynakça

  • Conaway, R.,Fernandez ,N. ve Thomas. L. (2000). Ethical preferences among business leaders: ımplication for business schools, Business communication quarterly, 63(1), 23–38.
  • Dawson, L. (2005). “Philosophy, work ethic and business ethics (reflections from Hegel and Nietzche)”, Journal of corporate citizenship, 19,fall.
  • Erdal Ö., Kök, D., Çelik, M. ve Gönen, S. (2005). Meslek etiği ve muhasebe meslek elemanlarının etik ilkelere duyarlılık düzeyinin araştırılması, Muhasebe ve denetime bakış dergisi, 5, 108-115.
  • Erdem, F., Ömüriş, E., Öz, Ö., Boz, H., Özmen, M. ve Kubat, U. (2014). Öğretim elemanlarının etik sorumlulukları üzerine üniversite öğrencilerinin algılamalar, Eğitimde nitel araştırmalar dergisi - journal of qualitative research in education, 2(1), 39-63.
  • Gerçek, H., Güven, M. H., Özdamar, Ş. O., Yanpar Yelken, T., ve Korkmaz, T. (2011). Yükseköğretim kurumlarında etik ilkeler, sorumluluklar ve davranış kuralları, Yükseköğretim ve bilim dergisi, 1(2), 80-88.
  • Gündüz, Y. ve Coşkun, Z. S. (2012). Öğrenci algısına göre öğretmen etik değerler ölçeğinin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir eğitim fakültesi dergisi, 13(1), 111-131.
  • Heller, A. (2006).Bir Ahlak Kuramı, Çevirenler: Abdullah Yılmaz, Koray Tütüncü, Ertürk Demirel, 1. Baskı, Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • Kırel, Ç. (2000). Örgütlerde etik davranışlar, yönetimi ve bir uygulama çalışması, Anadolu Üniversitesi yayınları, Eskişehir.
  • Kırkkılıç, H. A., Sevim, O. ve Söylemez, Y. (2015). Akademisyenlerin bilimsel araştırma tutumlarının akademik etik değerler açısından incelenmesi, Erzincan Üniversitesi sosyal bilimler enstitüsü dergisi, 9(2), 375-390.
  • Kuther, T. L. (2003). A profile of the ethical professor: Student views, College teaching, 51(4), 153-160.
  • Kutlu, H. A. (2008). Muhasebe meslek mensupları ve çalışanlarının etik ikilemleri: Kars ve Erzurum illerinde bir araştırma, Ankara Üniversitesi SBF dergisi, 63(02), 143-170.
  • Nwinyokpugi, N. P., Nwibere, B. M., Orodho, J. A., Okafor, G. O., Malizu, C. F., John, V. ve Barman, B. (2014). Managerial ethics and organizational effectiveness: the nigerian experience, Iosr journal of humanities and social science,19(1),1-10.
  • Özgener, Ş. (2004), İş ahlakının temelleri yönetsel bir yaklaşım, Nobel yayın dağıtım, Ankara.
  • Özkan, A. ve Hacıhasanoğlu, T. (2012). Muhasebe meslek mensuplarının kişilik özellikleri ve etik karar verme davranışları arasındaki ilişkiler, Niğde Üniversitesi İİBF dergisi, 5(2), 37–52.
  • Schulte, L. E., Thompson, F., Hayes, K., Noble, J. ve Jacobs, E. (2001). Undergraduate faculty and student perceptions of the ethical climate and its importance in retention, College student journal, 35(4), 565- 576.
  • Sevim, O. (2014). Akademik etik değerler ölçeğinin geliştirilmesi: güvenirlik ve geçerlilik çalışması, International periodical for the languages, Literature and history of turkishor turkic, 9(6), 943-957.
  • Türk, Z. (2004), Muhasebe meslek ahlakı, Nobel kitabevi, Adana.
  • Ülgen, Hayri, Mirze, S. K. (2004). İşletmelerde stratejik yönetim, Literatür yayınları No:113, İkinci Baskı, İstanbul.
  • Yıldırım, G. ve Kadıoğlu, S. (2007). Etik ve Tıp Etiği Temel Kavramları, CÜ tıp fakültesi dergisi, 29(2), 7-12.
  • Yüksel, C. (2006). Kamu yönetiminde etik ve Türk kamu yönetiminde etik hakkında yeni yasal düzenlemeler, İstanbul Üniversitesi hukuk fakültesi mecmuası, 64(2), 167-212.

STUDENT PERCEPTION FOR DETERMINING ETHICAL VALUES OF TEACHING STAFF

Yıl 2019, , 105 - 124, 29.12.2019
https://doi.org/10.14520/adyusbd.472204

Öz

The concept of ethical values for teaching staff; In order to sustain the lives of the instructors, they have chosen this profession, they act in accordance with the determined behaviors and the professional principles adopted in societies to perform the best and most accurate way. To be adopted by the teaching staff; their pedagogical competence, their ability to transfer accurate and current information to students, to deal with issues related to students, to evaluate and evaluate them according to current criteria, and to express their ethical responsibilities. Purpose of the study; is to measure the ethical values of instructors according to the perception of vocational high school students. The study group of the present study consisted of 349 vocational school students in two different state universities in Eastern Anatolia and Marmara Region in 2017. Study; The ethical responsibilities of the instructors were determined according to the students' perceptions. According to female students, students living in smaller places as settlements, students living in more developed areas such as provinces and big cities, students living in East Regions and Black Sea Region in general stated that ethics values of instructors are higher.

Kaynakça

  • Conaway, R.,Fernandez ,N. ve Thomas. L. (2000). Ethical preferences among business leaders: ımplication for business schools, Business communication quarterly, 63(1), 23–38.
  • Dawson, L. (2005). “Philosophy, work ethic and business ethics (reflections from Hegel and Nietzche)”, Journal of corporate citizenship, 19,fall.
  • Erdal Ö., Kök, D., Çelik, M. ve Gönen, S. (2005). Meslek etiği ve muhasebe meslek elemanlarının etik ilkelere duyarlılık düzeyinin araştırılması, Muhasebe ve denetime bakış dergisi, 5, 108-115.
  • Erdem, F., Ömüriş, E., Öz, Ö., Boz, H., Özmen, M. ve Kubat, U. (2014). Öğretim elemanlarının etik sorumlulukları üzerine üniversite öğrencilerinin algılamalar, Eğitimde nitel araştırmalar dergisi - journal of qualitative research in education, 2(1), 39-63.
  • Gerçek, H., Güven, M. H., Özdamar, Ş. O., Yanpar Yelken, T., ve Korkmaz, T. (2011). Yükseköğretim kurumlarında etik ilkeler, sorumluluklar ve davranış kuralları, Yükseköğretim ve bilim dergisi, 1(2), 80-88.
  • Gündüz, Y. ve Coşkun, Z. S. (2012). Öğrenci algısına göre öğretmen etik değerler ölçeğinin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir eğitim fakültesi dergisi, 13(1), 111-131.
  • Heller, A. (2006).Bir Ahlak Kuramı, Çevirenler: Abdullah Yılmaz, Koray Tütüncü, Ertürk Demirel, 1. Baskı, Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • Kırel, Ç. (2000). Örgütlerde etik davranışlar, yönetimi ve bir uygulama çalışması, Anadolu Üniversitesi yayınları, Eskişehir.
  • Kırkkılıç, H. A., Sevim, O. ve Söylemez, Y. (2015). Akademisyenlerin bilimsel araştırma tutumlarının akademik etik değerler açısından incelenmesi, Erzincan Üniversitesi sosyal bilimler enstitüsü dergisi, 9(2), 375-390.
  • Kuther, T. L. (2003). A profile of the ethical professor: Student views, College teaching, 51(4), 153-160.
  • Kutlu, H. A. (2008). Muhasebe meslek mensupları ve çalışanlarının etik ikilemleri: Kars ve Erzurum illerinde bir araştırma, Ankara Üniversitesi SBF dergisi, 63(02), 143-170.
  • Nwinyokpugi, N. P., Nwibere, B. M., Orodho, J. A., Okafor, G. O., Malizu, C. F., John, V. ve Barman, B. (2014). Managerial ethics and organizational effectiveness: the nigerian experience, Iosr journal of humanities and social science,19(1),1-10.
  • Özgener, Ş. (2004), İş ahlakının temelleri yönetsel bir yaklaşım, Nobel yayın dağıtım, Ankara.
  • Özkan, A. ve Hacıhasanoğlu, T. (2012). Muhasebe meslek mensuplarının kişilik özellikleri ve etik karar verme davranışları arasındaki ilişkiler, Niğde Üniversitesi İİBF dergisi, 5(2), 37–52.
  • Schulte, L. E., Thompson, F., Hayes, K., Noble, J. ve Jacobs, E. (2001). Undergraduate faculty and student perceptions of the ethical climate and its importance in retention, College student journal, 35(4), 565- 576.
  • Sevim, O. (2014). Akademik etik değerler ölçeğinin geliştirilmesi: güvenirlik ve geçerlilik çalışması, International periodical for the languages, Literature and history of turkishor turkic, 9(6), 943-957.
  • Türk, Z. (2004), Muhasebe meslek ahlakı, Nobel kitabevi, Adana.
  • Ülgen, Hayri, Mirze, S. K. (2004). İşletmelerde stratejik yönetim, Literatür yayınları No:113, İkinci Baskı, İstanbul.
  • Yıldırım, G. ve Kadıoğlu, S. (2007). Etik ve Tıp Etiği Temel Kavramları, CÜ tıp fakültesi dergisi, 29(2), 7-12.
  • Yüksel, C. (2006). Kamu yönetiminde etik ve Türk kamu yönetiminde etik hakkında yeni yasal düzenlemeler, İstanbul Üniversitesi hukuk fakültesi mecmuası, 64(2), 167-212.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fatma Yılmaz 0000-0001-8065-7245

Agah Sinan Ünsar

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Yılmaz, F., & Ünsar, A. S. (2019). Öğretim Elemanlarının Etik Değerlerinin Belirlenmesine Yönelik Öğrenci Algısı. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(33), 105-124. https://doi.org/10.14520/adyusbd.472204