Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A RESEARCH OF COMPARISON THEATRE TEXTS AND THEIR ORIGINALS EXISTING IN COURSE BOOKS OF 6, 7 AND 8TH GRADE STUDENTS

Yıl 2013, Sayı: 11, 821 - 849, 31.01.2013
https://doi.org/10.14520/adyusbd.478

Öz

As a literary genre, theatre have to exist in 6th and 7th class course books which has a different place when compare the other genres. Since it has rich components and suitable to teach linguistic skills. The six course books which are accepted by MEB and still being used in schools are studied in this research. Theatre texts in this six books were invastigated. Original versions of this texts gathered. After the analyis of headlines of “Theatre Concept” and “Literary Kinds In Course Books” the method of study was mentioned. Than the original texts were compared to course book versions. The differences are questioned according to various aspects. As aresult it is found that theatre texts in course books are disqualified. Another finding is simple and short texts exist in course books.

Kaynakça

  • Aksal, S. K. (1991). Bay Hiç-Sonsuzluk Kitabevi. İstanbul: Cem Yayınevi.
  • Aytaş, G. (2006). Edebi Türlerden Yararlanma. Milli Eğitim, 169.
  • Coşkun, E. (2007). Geçmişten Günümüze Türkçe Öğretimi. (Ed. Kırkkılıç, A. ve Akyol, H.) İlköğretimde Türkçe Öğretimi. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Çeçen, M. A. ve Çiftçi, Ö. (2007). İlköğretim 6. Sınıf Türkçe Ders Kitaplarında Yer Alan Metinlerin Tür ve Tema Açısından İncelenmesi. Milli Eğitim, 173, 39-49.
  • Çiftçi, M. (2006). Türkçe Öğretiminin Sorunları, Türkçenin Çağdaş Sorunları (Ed. Gürer Gülsevin-Erdoğan Boz) Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Enginün, İ. (1993). Tiyatroda Dil. Türk Dili, 1993/I (493), 11-14.
  • Gözaydın, N. (2012). Devlet Tiyatroları Perdelerini Açtı. Türk Dili, 731, 94-96.
  • Kara, Ö. T. (2010). Dramanın İlk Uygulayıcıları: Türk Şamanları. Turkish Studies. Volume /2, 1180-1191. http://www.turkishstudies.net/Makaleler/1683661727_kara_% C3%B6mer_tu%C4%9Frul.pdf (Erişim Tarihi: 27.08.2012)
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kavcar, C. (1994). Edebiyat ve Eğitim. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yay.
  • Miroğlu, C. (2007). Yolcu Konmaz Oteli, Piyesler. İstanbul: Erdem Yayınları.
  • Nutku, Ö. (2006). Oyun, Çocuk, Tiyatro. İstanbul: Özgür Yay.
  • Oral, Ü. (2002). Günümüzden Karagöz-Hacivat Söyleşmeleri. İstanbul: Kitabevi Yay.
  • Özbay, M. (2011). Türkçe Özel Öğretim Yöntemleri I. Ankara: Öncü Kitap.
  • Özdemir, E. (1983). Anadili Öğretimi. Türk Dili Dil Öğretim Özel Sayısı, 379-380, 18-30. Pitoȅff, G. (1964). Bizim Tiyatro. Çev., Mualla Genez. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Sever, S. (2004). Türkçe Öğretimi ve Tam Öğrenme. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Solak, M. ve Yaylı, D. (2009). İlköğretim İkinci Kademe Türkçe Ders Kitaplarının Türler Açısından İncelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Volume: 2/9 Fall: 2009.
  • Strowsky, F. (1990). Tiyatro ve Bizler. Çev., Sabri Esat Siyavuşgil. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Yalçın, A. ve Aytaş, G. (2002). Çocuk Edebiyatı. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Yalçın, A. ve Aytaş, G. (2005). Tiyatro ve Canlandırma. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • İNCELENEN KİTAPLAR Altan, A. vd. (2011). İlköğretim Türkçe 7 Ders Kitabı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yay. Altan, A. vd. (2011). İlköğretim Türkçe 8 Ders Kitabı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yay. Kapulu A. ve Karaca, A. (2011). İlköğretim Türkçe Ders Kitabı 7. Ankara: Koza Yayın Dağıtım.
  • Kapulu A. ve Karaca, A. (2010). İlköğretim Türkçe Ders Kitabı 8. Ankara: Koza Yayın Dağıtım.
  • Karabıyık F. (2011). İlköğretim Türkçe Ders Kitabı 6. Ankara: Evren Yayıncılık.
  • Komisyon (2012). İlköğretim Türkçe 6 Ders Kitabı, Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yay.

6, 7 VE 8. SINIF TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDA YER ALAN TİYATRO METİNLERİ İLE BU METİNLERİN ORİJİNALLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI ÜZERİNE BİR İNCELEME

Yıl 2013, Sayı: 11, 821 - 849, 31.01.2013
https://doi.org/10.14520/adyusbd.478

Öz

İçerdiği zengin unsurlar ve dilsel becerilerin öğretilmesine uygunluğu ile diğer türlerden ayrılan tiyatro, Türkçe Programında geçtiği şekliyle 6. ve 7. sınıf Türkçe ders kitaplarında mutlaka yer alması gereken türler arasındadır. Bu çalışmada, MEB tarafından ders kitabı olarak kabul edilen ve halihazırda okullarda okutulan altı ders kitabındaki, tiyatro türüne giren metinler araştırma konusu yapılmıştır. Tespit edilen metinlerin orijinal hallerine ulaşılmıştır. Tiyatro kavramı ve ders kitaplarındaki türlerin dağılımı başlıklarından sonra çalışmanın yöntemine değinilmiş, ardından metinlerin orijinalleriyle karşılaştırmaları yapılmış ve görülen farklılıklar sorgulanmıştır. Daha sonra ise metinlerin dilsel yönden incelenmesine geçilmiştir. Sonuç olarak ders kitaplarındaki tiyatro metinlerinin istenilen nitelikte olmadığı, basit ve kısa oyunların kitaplara alındığı, bu oyunların dilsel beceri açısından fakir olduğu, kısaltılan ve sadeleştirilen eserlerde anlam akışını bozacak değişikliklere gidildiği tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Aksal, S. K. (1991). Bay Hiç-Sonsuzluk Kitabevi. İstanbul: Cem Yayınevi.
  • Aytaş, G. (2006). Edebi Türlerden Yararlanma. Milli Eğitim, 169.
  • Coşkun, E. (2007). Geçmişten Günümüze Türkçe Öğretimi. (Ed. Kırkkılıç, A. ve Akyol, H.) İlköğretimde Türkçe Öğretimi. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Çeçen, M. A. ve Çiftçi, Ö. (2007). İlköğretim 6. Sınıf Türkçe Ders Kitaplarında Yer Alan Metinlerin Tür ve Tema Açısından İncelenmesi. Milli Eğitim, 173, 39-49.
  • Çiftçi, M. (2006). Türkçe Öğretiminin Sorunları, Türkçenin Çağdaş Sorunları (Ed. Gürer Gülsevin-Erdoğan Boz) Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Enginün, İ. (1993). Tiyatroda Dil. Türk Dili, 1993/I (493), 11-14.
  • Gözaydın, N. (2012). Devlet Tiyatroları Perdelerini Açtı. Türk Dili, 731, 94-96.
  • Kara, Ö. T. (2010). Dramanın İlk Uygulayıcıları: Türk Şamanları. Turkish Studies. Volume /2, 1180-1191. http://www.turkishstudies.net/Makaleler/1683661727_kara_% C3%B6mer_tu%C4%9Frul.pdf (Erişim Tarihi: 27.08.2012)
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kavcar, C. (1994). Edebiyat ve Eğitim. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yay.
  • Miroğlu, C. (2007). Yolcu Konmaz Oteli, Piyesler. İstanbul: Erdem Yayınları.
  • Nutku, Ö. (2006). Oyun, Çocuk, Tiyatro. İstanbul: Özgür Yay.
  • Oral, Ü. (2002). Günümüzden Karagöz-Hacivat Söyleşmeleri. İstanbul: Kitabevi Yay.
  • Özbay, M. (2011). Türkçe Özel Öğretim Yöntemleri I. Ankara: Öncü Kitap.
  • Özdemir, E. (1983). Anadili Öğretimi. Türk Dili Dil Öğretim Özel Sayısı, 379-380, 18-30. Pitoȅff, G. (1964). Bizim Tiyatro. Çev., Mualla Genez. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Sever, S. (2004). Türkçe Öğretimi ve Tam Öğrenme. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Solak, M. ve Yaylı, D. (2009). İlköğretim İkinci Kademe Türkçe Ders Kitaplarının Türler Açısından İncelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Volume: 2/9 Fall: 2009.
  • Strowsky, F. (1990). Tiyatro ve Bizler. Çev., Sabri Esat Siyavuşgil. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Yalçın, A. ve Aytaş, G. (2002). Çocuk Edebiyatı. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Yalçın, A. ve Aytaş, G. (2005). Tiyatro ve Canlandırma. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • İNCELENEN KİTAPLAR Altan, A. vd. (2011). İlköğretim Türkçe 7 Ders Kitabı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yay. Altan, A. vd. (2011). İlköğretim Türkçe 8 Ders Kitabı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yay. Kapulu A. ve Karaca, A. (2011). İlköğretim Türkçe Ders Kitabı 7. Ankara: Koza Yayın Dağıtım.
  • Kapulu A. ve Karaca, A. (2010). İlköğretim Türkçe Ders Kitabı 8. Ankara: Koza Yayın Dağıtım.
  • Karabıyık F. (2011). İlköğretim Türkçe Ders Kitabı 6. Ankara: Evren Yayıncılık.
  • Komisyon (2012). İlköğretim Türkçe 6 Ders Kitabı, Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yay.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mustafa Said Kıymaz

Raşit Koç Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Sayı: 11

Kaynak Göster

APA Kıymaz, M. S., & Koç, R. (2013). 6, 7 VE 8. SINIF TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDA YER ALAN TİYATRO METİNLERİ İLE BU METİNLERİN ORİJİNALLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI ÜZERİNE BİR İNCELEME. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(11), 821-849. https://doi.org/10.14520/adyusbd.478