BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2015, Sayı: 19, 343 - 382, 29.04.2015
https://doi.org/10.14520/adyusbd.50937

Öz

The objective of this research is to compare 1-13th Classes Norwegian Cubject Curriculum (2010) in Norway and 1-5th Classes (2009) and 6-8thClasses (2006) Turkish Lesson Teaching Curriculums in Turkey under headings of “objectives/general purposes”, “overall approach”, “basic subject targets/achievements” and “assessment and evaluation”. Research has been designed according to case study format among qualitative research formats. 1-13th Classes Norwegian Subject Curriculum (2010) and 1-5thClasses (2009) and 6-8th Classes (2006) Turkish Lesson Teaching Curriculums constituted the population of the research. Because all currently used mother tongue teaching curriculums have been examined in this research, no sampling is performed, study is executed over population. Data of the research is collected and analyzed by content analysis type among documentary scanning methods. In consequence of the research, similar and different aspects of 1-13th Classes Norwegian Subject Curriculum (2010) and 1-5th Classes (2009) and 6-8th Classes (2006) Turkish Lesson Teaching Curriculums have been set forth, evaluated and points to be utilized in terms of mother tongue teaching curriculums, in Turkey, are tried to arouse attention

Kaynakça

  • KAYNAKLAR
  • Achmet, İ. K. (2005). Yunanistan’da (Batı Trakya’da) İkidilli Eğitim Veren
  • Azınlık Okullarında Türkçe ve Yunanca Öğrenim Gören Öğrencilerin
  • Okuduğunu Anlama ve Yazılı Anlatım Becerilerinin Değerlendirilmesi.
  • Yayımlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler
  • Enstitüsü, Ankara.
  • Akıncı, M. A. (2007). “Fransa’da Türkçe Ana Dili Eğitimi ve İki Dilli Türk
  • Çocuklarının Dil Becerileri”, II. Avrupa Türk Dili Bilgi Şöleni, 5-6 Mayıs,
  • TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi, Söğütözü, Ankara.
  • Aksan, D. (1975). “Ana Dili”. Türk Dili ve Edebiyat Dergisi, 285, 423-434.
  • Brauer, J. (2014). “The Brain and Language: How Our Brains Communicate”.
  • Front. Young Minds., 2(14). doi: 10.3389/frym.2014.00014
  • Butzkamm, W. (2003). “We Only Learn Language Once. The Role of the
  • Mother Tongue in FL Classrooms: Death of a Dogma”. Language
  • Learning Journal, 28, 29-39.
  • http://www.fremdsprachendidaktik.rwthaachen.de/Ww/programmati
  • sces/pachl.html, 09.01.2015 tarihinde adresinden alınmıştır.
  • Croosley, M. (2012). “Comparative Education and Research Capacity Building:
  • Reflections on International Transfer and the Significance of Context”.
  • Journal of International and Comparative Education, 1(1), 4-12.
  • Çelebi, M. D. (2006). “Türkiye’de Anadili Eğitimi ve Yabancı Dil Öğretimi”.
  • Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(21), 285-307.
  • Demir, C. ve Yapıcı, M. (2007). “Ana Dili Olarak Türkçenin Öğretimi ve
  • Sorunları”. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2),
  • -192.
  • Epstein, E. H. (2008). “Setting the Normative Boundaries: Crucial
  • Epistemological Benchmarks in Comparative Education”. Comparative
  • Education, 44(4), 373-386. DOI: 10.1080/03050060802481405
  • Erdem, A. (2007). İlköğretim Türkçe Programı’nın Önceki Program ve
  • İrlanda’nın Ana Dili Öğretim Programı ile Karşılaştırılması.
  • Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal
  • Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Erdoğan, T. ve Gök, B. (2011). “Türkiye, Finlandiya ve İrlanda Ana Dili
  • Öğretim Programlarının Karşılaştırılması”. Buca Eğitim Fakültesi
  • Dergisi, 29, 1-19.
  • Göğüş, B. (1971). “Ana Dili Olarak Türkçenin Öğretimine Tarihsel Bir Bakış”.
  • Türk Dili Araştırmaları Yıllığı Belleten, 123-154.
  • Göğüş, B. (1983). “Türkçe Öğretimi: Anadili Eğitim Programlarının Niteliği”.
  • Dil Öğretimi Özel Sayısı, 379-380(XLVII).
  • Güneş, F. (2007). Türkçe Öğretimi ve Zihinsel Yapılandırma. Ankara: Nobel
  • Yayın Dağıtım.
  • Handel, G. (2006). Socialization and the Social Self. In Childhood Socialization.
  • (Second edition). G. Handel (Ed.). pp. 11-19. New Jersey: Aldine.
  • Hartmann, W. (1995). Different Approaches to Comparative Mother-Tongue
  • Education (CME). In Reflections on Educational Achievement. W. Bos
  • and R. Lehmann (Eds). pp. 119-136. Münster, New York: Waxmann.
  • He, A. E. (2012). “Systematic Use of Mother Tongue as Learning/Teaching
  • Resources in Target Language Instructions”. Multilingual Education,
  • (1), 1-15.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemi. (23. baskı). Ankara: Nobel
  • Akademi Yayıncılık.
  • Karmiloff K. and Karmiloff-Smith A. (2001). Pathways to Language: From Fetus
  • to Adolescent. Harvard University Press.
  • Mampe, B., Friederici, A., D., Christophe, A. and Wermke, K. (2009). “Newborns’
  • Cry Melody is Shaped by Their Native Language”. Current Biology,
  • (23). DOI 10.1016/j.cub.2009.09.064
  • Milli Eğitim Bakanlığı, (MEB). (2006). Türkçe Öğretim Programı ve Kılavuzu.
  • Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı, (MEB). (2009). Türkçe Öğretim Programı ve Kılavuzu.
  • Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Nóvoa, A. and Yariv-Mashal, T. (2003). “Comparative Research in Education: A
  • Mode Of Governance Or A Historical Journey?”. Comparative
  • Education, 39(4),
  • http://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/680/1/21185_0305-
  • _423-438.pdf, 11.01.2015 tarihinde adresinden alınmıştır.
  • Norveççe Ders Programı. (2010).
  • http://www.udir.no/Stottemeny/English/Curriculum-in-
  • English/_english/Curricula-in-English/ 01.10.2013 tarihinde adresinden
  • alınmıştır.
  • Norveç Eğitim ve Öğretim Müdürlüğü (Norwegian Directorate for Education
  • and Training). (2012). The Education Mirror: Analysis of Primary and
  • Secondary Education and Training in Norway. Norway: Wittusen &
  • Jensen.
  • http://www.udir.no/Upload/Rapporter/2012/US2012_ENG_nettversjo
  • n.pdf, 13.10.2013 tarihinde adresinden alınmıştır.
  • Norveç Eğitim ve Araştırma Bakanlığı (Norwegian Ministry of Education and
  • Research). (2007). Education– from Kindergarten to Adult Education.
  • Oslo: Ministry of Education and Research.
  • http://www.regjeringen.no/upload/KD/Vedlegg/Veiledninger%20og%2
  • brosjyrer/Education_in_Norway_f-4133e.pdf, 03.10.2013 tarihinde
  • adresinden alınmıştır.
  • Özbay, M. (2011). Türkçe Özel Öğretim Yöntemleri I. (4. baskı). Ankara: Anı
  • Yayıncılık.
  • Özdemir, E. (1983). “Anadili Öğretimi”. Türk Dili, 379-380, 18-30.
  • Thomas, R. M. (1998). Conducting Educational Research: A Comparative View.
  • USA, Wesport CT: Bergin and Garvey.
  • Rust, V. D. (2002). “The Meanings of Term Comparative in Comparative
  • Education”. World Studies in Education, 3(1), 53-68.
  • UNESCO Uluslararası Eğitim Masası (UNESCO International Bureau of
  • Education). (2010/2011). World Data Education.
  • http://www.ibe.unesco.org/fileadmin/user_upload/Publications/WDE/
  • /pdf-versions/Norway.pdf, 18.10.2013 tarihinde adresinden
  • alınmıştır.
  • URL1: http://tr.wikipedia.org/wiki/Norve%C3%A7#Y.C3.B6netim, 10.10.2013
  • tarihinde adresinden alınmıştır.
  • URL2:http://www.udir.no/upload/larerplaner/generell_del/Core_Curriculum
  • _English.pdf, 13.10.2013 tarihinde adresinden alınmıştır.
  • URL3:http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:http://www.lo
  • vdata.no/for/sf/kd/xd-20060623-0724.html, 11.10.2013 tarihinde
  • adresinden alınmıştır.
  • URL4: http://www.karmoyped.no/sail/products/Assessment%20in%20Norway.
  • pdf, 14.10.2013 tarihinde adresinden alınmıştır.
  • Ülkelerin Eğitimde Bilgi ve İletişim Teknolojilerini Kullanma Raporu (Country
  • Report on ICT on Education). (2013).
  • http://cms.eun.org/shared/data/pdf/country_report_2013__norway.p
  • df, 16.10.2013 tarihinde adresinden alınmıştır.
  • Yağcıoğlu, S. (2005). “Dil Asla Masum Değildir”. Dokuz Eylül Üniversitesi
  • Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(2), 136-143.
  • Yaman, H. ve Demirtaş, T. (2013). Ana Dili Öğretim Programlarının Temel
  • Özellikleri. Dünyada Ana Dili Öğretimi-Program İncelemeleri-. H.
  • Yaman (Editör). s. 1-22. Ankara: Pegem Akademi.
  • Yaman, H. ve Göçen, G. (2014). “Türkiye ve Singapur Ana Dili Öğretim
  • Programları Üzerine Karşılaştırmalı Bir Araştırma”. Eğitimde Kuram ve
  • Uygulama Dergisi, 10(4), 783-806.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma
  • Yöntemleri. (8. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zhao, Y., Zhang, G., Yang, W. (E)., Kirkland, D., Han, X. And Zhang, J. (2008).
  • “A Comparative Study of Educational Research in China and United
  • States”. Asia Pasific Journal of Education. 28(1), 1-17. DOI:
  • 1080/02188790701849826
  • Wiseman, A. W., Astiz, M. F. And Baker, D. P. (2013). “Globalization and
  • Comparative Education Research: Misconceptions and Applications of
  • Neo-institutional Theory”. Journal of Supranational Policies of
  • Education, 1, 31-52.

NORVEÇ VE TÜRKİYE’DEKİ ANA DİLİ ÖĞRETİM PROGRAMLARININ KARŞILAŞTIRMALI OLARAK ANALİZ EDİLMESİ

Yıl 2015, Sayı: 19, 343 - 382, 29.04.2015
https://doi.org/10.14520/adyusbd.50937

Öz

Bu araştırmanın amacı, Norveç’teki 1-13. Sınıflar Norveççe Ders Programı
(2010) ile Türkiye’deki 1-5. Sınıflar (2009) ve 6-8. Sınıflar (2006) Türkçe
Dersi Öğretim Programlarını, “hedefler/genel amaçlar”, “genel yaklaşım”,
temel konu alanları/öğrenme alanları”, “temel beceriler”, “yeterlilik
hedefleri/kazanımlar” ile “ölçme ve değerlendirme” başlıkları altında
karşılaştırmaktır. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden durum
çalışması desenine göre tasarlanmıştır. Araştırmanın evrenini 1-13.
Sınıflar Norveççe Ders Programı (2010) ile 1-5. Sınıflar (2009) ve 6-8.
Sınıflar (2006) Türkçe Dersi Öğretim Programları oluşturmaktadır.
Araştırmada, hâlihazırda kullanılmakta olan ana dili öğretim
programlarının tümü incelendiğinden örneklem alınmamış, evren
üzerinden çalışılmıştır. Araştırmanın verileri, belgesel tarama yönteminin
içerik çözümlemesi türüyle toplanmış ve analiz edilmiştir. Araştırma
sonucunda 1-10. Sınıflar Norveççe Ders Programı (2010) ile 1-5. Sınıflar
(2009) ve 6-8. Sınıflar (2006) Türkçe Dersi Öğretim Programlarının benzer
ve farklı yanlarının neler olduğu ortaya koyulmuş, bunlar değerlendirilmiş
ve Türkiye’deki ana dili öğretim programları açısından faydalı olabilecek
noktalara dikkat çekilmeye çalışılmıştır.

Kaynakça

  • KAYNAKLAR
  • Achmet, İ. K. (2005). Yunanistan’da (Batı Trakya’da) İkidilli Eğitim Veren
  • Azınlık Okullarında Türkçe ve Yunanca Öğrenim Gören Öğrencilerin
  • Okuduğunu Anlama ve Yazılı Anlatım Becerilerinin Değerlendirilmesi.
  • Yayımlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler
  • Enstitüsü, Ankara.
  • Akıncı, M. A. (2007). “Fransa’da Türkçe Ana Dili Eğitimi ve İki Dilli Türk
  • Çocuklarının Dil Becerileri”, II. Avrupa Türk Dili Bilgi Şöleni, 5-6 Mayıs,
  • TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi, Söğütözü, Ankara.
  • Aksan, D. (1975). “Ana Dili”. Türk Dili ve Edebiyat Dergisi, 285, 423-434.
  • Brauer, J. (2014). “The Brain and Language: How Our Brains Communicate”.
  • Front. Young Minds., 2(14). doi: 10.3389/frym.2014.00014
  • Butzkamm, W. (2003). “We Only Learn Language Once. The Role of the
  • Mother Tongue in FL Classrooms: Death of a Dogma”. Language
  • Learning Journal, 28, 29-39.
  • http://www.fremdsprachendidaktik.rwthaachen.de/Ww/programmati
  • sces/pachl.html, 09.01.2015 tarihinde adresinden alınmıştır.
  • Croosley, M. (2012). “Comparative Education and Research Capacity Building:
  • Reflections on International Transfer and the Significance of Context”.
  • Journal of International and Comparative Education, 1(1), 4-12.
  • Çelebi, M. D. (2006). “Türkiye’de Anadili Eğitimi ve Yabancı Dil Öğretimi”.
  • Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(21), 285-307.
  • Demir, C. ve Yapıcı, M. (2007). “Ana Dili Olarak Türkçenin Öğretimi ve
  • Sorunları”. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2),
  • -192.
  • Epstein, E. H. (2008). “Setting the Normative Boundaries: Crucial
  • Epistemological Benchmarks in Comparative Education”. Comparative
  • Education, 44(4), 373-386. DOI: 10.1080/03050060802481405
  • Erdem, A. (2007). İlköğretim Türkçe Programı’nın Önceki Program ve
  • İrlanda’nın Ana Dili Öğretim Programı ile Karşılaştırılması.
  • Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal
  • Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Erdoğan, T. ve Gök, B. (2011). “Türkiye, Finlandiya ve İrlanda Ana Dili
  • Öğretim Programlarının Karşılaştırılması”. Buca Eğitim Fakültesi
  • Dergisi, 29, 1-19.
  • Göğüş, B. (1971). “Ana Dili Olarak Türkçenin Öğretimine Tarihsel Bir Bakış”.
  • Türk Dili Araştırmaları Yıllığı Belleten, 123-154.
  • Göğüş, B. (1983). “Türkçe Öğretimi: Anadili Eğitim Programlarının Niteliği”.
  • Dil Öğretimi Özel Sayısı, 379-380(XLVII).
  • Güneş, F. (2007). Türkçe Öğretimi ve Zihinsel Yapılandırma. Ankara: Nobel
  • Yayın Dağıtım.
  • Handel, G. (2006). Socialization and the Social Self. In Childhood Socialization.
  • (Second edition). G. Handel (Ed.). pp. 11-19. New Jersey: Aldine.
  • Hartmann, W. (1995). Different Approaches to Comparative Mother-Tongue
  • Education (CME). In Reflections on Educational Achievement. W. Bos
  • and R. Lehmann (Eds). pp. 119-136. Münster, New York: Waxmann.
  • He, A. E. (2012). “Systematic Use of Mother Tongue as Learning/Teaching
  • Resources in Target Language Instructions”. Multilingual Education,
  • (1), 1-15.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemi. (23. baskı). Ankara: Nobel
  • Akademi Yayıncılık.
  • Karmiloff K. and Karmiloff-Smith A. (2001). Pathways to Language: From Fetus
  • to Adolescent. Harvard University Press.
  • Mampe, B., Friederici, A., D., Christophe, A. and Wermke, K. (2009). “Newborns’
  • Cry Melody is Shaped by Their Native Language”. Current Biology,
  • (23). DOI 10.1016/j.cub.2009.09.064
  • Milli Eğitim Bakanlığı, (MEB). (2006). Türkçe Öğretim Programı ve Kılavuzu.
  • Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı, (MEB). (2009). Türkçe Öğretim Programı ve Kılavuzu.
  • Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Nóvoa, A. and Yariv-Mashal, T. (2003). “Comparative Research in Education: A
  • Mode Of Governance Or A Historical Journey?”. Comparative
  • Education, 39(4),
  • http://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/680/1/21185_0305-
  • _423-438.pdf, 11.01.2015 tarihinde adresinden alınmıştır.
  • Norveççe Ders Programı. (2010).
  • http://www.udir.no/Stottemeny/English/Curriculum-in-
  • English/_english/Curricula-in-English/ 01.10.2013 tarihinde adresinden
  • alınmıştır.
  • Norveç Eğitim ve Öğretim Müdürlüğü (Norwegian Directorate for Education
  • and Training). (2012). The Education Mirror: Analysis of Primary and
  • Secondary Education and Training in Norway. Norway: Wittusen &
  • Jensen.
  • http://www.udir.no/Upload/Rapporter/2012/US2012_ENG_nettversjo
  • n.pdf, 13.10.2013 tarihinde adresinden alınmıştır.
  • Norveç Eğitim ve Araştırma Bakanlığı (Norwegian Ministry of Education and
  • Research). (2007). Education– from Kindergarten to Adult Education.
  • Oslo: Ministry of Education and Research.
  • http://www.regjeringen.no/upload/KD/Vedlegg/Veiledninger%20og%2
  • brosjyrer/Education_in_Norway_f-4133e.pdf, 03.10.2013 tarihinde
  • adresinden alınmıştır.
  • Özbay, M. (2011). Türkçe Özel Öğretim Yöntemleri I. (4. baskı). Ankara: Anı
  • Yayıncılık.
  • Özdemir, E. (1983). “Anadili Öğretimi”. Türk Dili, 379-380, 18-30.
  • Thomas, R. M. (1998). Conducting Educational Research: A Comparative View.
  • USA, Wesport CT: Bergin and Garvey.
  • Rust, V. D. (2002). “The Meanings of Term Comparative in Comparative
  • Education”. World Studies in Education, 3(1), 53-68.
  • UNESCO Uluslararası Eğitim Masası (UNESCO International Bureau of
  • Education). (2010/2011). World Data Education.
  • http://www.ibe.unesco.org/fileadmin/user_upload/Publications/WDE/
  • /pdf-versions/Norway.pdf, 18.10.2013 tarihinde adresinden
  • alınmıştır.
  • URL1: http://tr.wikipedia.org/wiki/Norve%C3%A7#Y.C3.B6netim, 10.10.2013
  • tarihinde adresinden alınmıştır.
  • URL2:http://www.udir.no/upload/larerplaner/generell_del/Core_Curriculum
  • _English.pdf, 13.10.2013 tarihinde adresinden alınmıştır.
  • URL3:http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:http://www.lo
  • vdata.no/for/sf/kd/xd-20060623-0724.html, 11.10.2013 tarihinde
  • adresinden alınmıştır.
  • URL4: http://www.karmoyped.no/sail/products/Assessment%20in%20Norway.
  • pdf, 14.10.2013 tarihinde adresinden alınmıştır.
  • Ülkelerin Eğitimde Bilgi ve İletişim Teknolojilerini Kullanma Raporu (Country
  • Report on ICT on Education). (2013).
  • http://cms.eun.org/shared/data/pdf/country_report_2013__norway.p
  • df, 16.10.2013 tarihinde adresinden alınmıştır.
  • Yağcıoğlu, S. (2005). “Dil Asla Masum Değildir”. Dokuz Eylül Üniversitesi
  • Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(2), 136-143.
  • Yaman, H. ve Demirtaş, T. (2013). Ana Dili Öğretim Programlarının Temel
  • Özellikleri. Dünyada Ana Dili Öğretimi-Program İncelemeleri-. H.
  • Yaman (Editör). s. 1-22. Ankara: Pegem Akademi.
  • Yaman, H. ve Göçen, G. (2014). “Türkiye ve Singapur Ana Dili Öğretim
  • Programları Üzerine Karşılaştırmalı Bir Araştırma”. Eğitimde Kuram ve
  • Uygulama Dergisi, 10(4), 783-806.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma
  • Yöntemleri. (8. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zhao, Y., Zhang, G., Yang, W. (E)., Kirkland, D., Han, X. And Zhang, J. (2008).
  • “A Comparative Study of Educational Research in China and United
  • States”. Asia Pasific Journal of Education. 28(1), 1-17. DOI:
  • 1080/02188790701849826
  • Wiseman, A. W., Astiz, M. F. And Baker, D. P. (2013). “Globalization and
  • Comparative Education Research: Misconceptions and Applications of
  • Neo-institutional Theory”. Journal of Supranational Policies of
  • Education, 1, 31-52.
Toplam 124 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Havva Yaman

Abdullah Dağtaş

Yayımlanma Tarihi 29 Nisan 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Sayı: 19

Kaynak Göster

APA Yaman, H., & Dağtaş, A. (2015). NORVEÇ VE TÜRKİYE’DEKİ ANA DİLİ ÖĞRETİM PROGRAMLARININ KARŞILAŞTIRMALI OLARAK ANALİZ EDİLMESİ. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(19), 343-382. https://doi.org/10.14520/adyusbd.50937