Çocukların katılım hakkı (ÇKH) ile ilgili bilgi ve beceri kazandırmaya
yönelik düzenlemeler yapılan öğretim programlarından biri de ilkokul hayat bilgisi
dersi öğretim programıdır. Bu araştırmada da Türkiye’de BM çocuk hakları
sözleşmesi yürürlüğe girdiği tarihten itibaren günümüze kadar hazırlanan hayat
bilgisi dersi öğretim programlarında ÇKH için yapılan düzenlemelerin karşılaştırmalı
olarak incelenmesi amaçlanmıştır. Nitel bir araştırma olan çalışmada doküman
analizi yöntemi kullanılmıştır. 1968, 1998, 2005 ve 2015 programlarına ilişkin
yazılı veriler içerik analiz yapılarak çözümlenmiştir. Analiz sonucunda, hayat
bilgisi dersi öğretim programlarında ÇKH ile ilgili 11 kategoriye ulaşılmıştır.
Araştırma sonuçları, Türkiye’de BM çocuk hakları sözleşmesi yürürlüğe
girdiğinde uygulamada olan 1968 programında da ÇKH bağlamında
değerlendirilebilecek çeşitli düzenlemelere vurguda bulunulduğunu göstermiştir.
Ancak, çocukların görüşlerini ifade etmelerine ilk kez 1998 programında yani BM
çocuk hakları sözleşmesi yürürlüğe girdikten sonra yer verildiğini ortaya
koymuştur. Araştırma, Türkiye’de BM çocuk hakları sözleşmesi yürürlüğe
girdikten sonra hayat bilgisi dersi öğretim programlarında gerçekleştirilen
değişim ve gelişim hareketleriyle ÇKH ilgili nelerin nasıl değiştiği ya da
değişmeden kaldığı ile ilgili bilgi sağlaması açısından önem taşımaktadır.
Çocukların katılım hakkı çocuk hakları eğitimi hayat bilgisi dersi öğretim programı
The life sciences curriculum is one of the
curricula in which some arrangements can be made with regard to the cultivation
of knowledge and skills pertaining to Children’s participation rights (CPR). In
this research, it was aimed at investigating the arrangements made concerning CPR
in the life sciences curricula starting from the date that the UNConvention on the Rights of the Child was put into effect
in Turkey until now from a comparative perspective. The document analysis
method was employed in this qualitative research. The written data regarding the 1968, 1998, 2005 and 2015 curricula were
analyzed through content analysis. As a result of the analysis, a total of 11
categories about CPR emerged in the life sciences curricula. The results of the
research revealed that various arrangements which can be considered within the
framework of CPR in the 1968 curriculum being implemented when the UN
Convention on the Rights of the Child was put into effect in Turkey were
emphasized. However, it was found out that children’s expression of their thoughts
was involved in the 1998 curriculum for the first time after the UN Convention
on the Rights of the Child was put into effect. The research is significant in
that it provides information about what has changed or remained the same about
CPR with the change and development movements implemented in the life sciences
curriculum after the enactment of the UN Convention on the Rights of the Child
in Turkey.
Children’s participation rights children’s rights education life sciences curriculum
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Sayı: 27 |