In this study, it is aimed to determine the attitudes
of tourism students to the elements of cultural heritage. In this context, the
Cultural Heritage Attitude Scale developed by Yeşilbursa (2011) was used to
measure the students' attitudes towards cultural heritage elements in Tourism
and Hotel Management Vocational School of Erzincan University in 2016-2017
academic year. The survey was conducted on 115 students. As a result of the
findings, the students who participated in the research showed higher
participation average for the interest and protection dimension of the cultural
heritage than the archaeological area and memory dimensions. In addition, it
can be said that the attitudes of the students towards the elements of cultural
heritage are generally positive.
Bu çalışmada, turizm eğitimi alan
öğrencilerin kültürel miras unsurlarına yönelik tutumlarının tespit edilmesi
amaçlanmıştır. Bu kapsamda Erzincan Üniversitesi Turizm ve Otelcilik Meslek
Yüksekokulu'nda 2016-2017 öğretim döneminde eğitim alan öğrencilerin kültürel
miras unsurlarına yönelik tutumlarını ölçmek için Yeşilbursa (2011) tarafından
geliştirilen Somut Kültürel Miras Tutum Ölçeği’nden yararlanılmıştır. Anket
uygulaması 115 öğrenciyle gerçekleştirilmiştir. Elde edilen bulgular sonucunda
araştırmaya katılan öğrenciler, kültürel mirasın ilgi ve koruma boyutuna arkeleojik
alan ve hafıza boyutlarına göre
daha yüksek katılım ortalaması göstermişlerdir. Ayrıca, genel olarak
öğrencilerin kültürel miras unsurlarına yönelik tutumlarının olumlu olduğu
söylenebilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 29 |