Ministry of Interior
Directorate General of Migration Management stated that the total number of
Syrian refugees in Turkey has reached to 3.632.622 as of January 17, 2019.
1.970.837 of these people are composed of men, and 1.661.785 are women and
these numbers indicate that there are 309.052 more men than women. The number
of Syrian refugees at the age of higher education (19-24) is stated to be
534.248. The Republic of Turkey has taken important steps to provide education
opportunities for Syrian students in the higher education. In this study, it is
aimed to find out higher education problems of Syrian students who have
immigrated to Turkey and have been studying at Adıyaman University and suggest
solutions to these problems. The study is designed as a qualitative case study
and Syrian students studying at Adıyaman University are sampled for the study.
The findings of the study are analyzed with descriptive analysis technique. The
findings of the study indicate that Syrian students have difficulties in
expressing themselves to their friends, teachers and other agents. Also it is
found out that the teachers’ speeches are fast, the time allowed for the exams
are not enough and the questions are not very clear for the Syrian students.
İçişleri Bakanlığı Göç İdaresi Genel Müdürlüğü 8 Kasım 2018 tarihi
itibarıyla Türkiye’deki kayıtlı Suriyeli sayısı bir önceki aya göre 8 bin 494
kişi artarak toplam 3 milyon 594 bin 232 kişiyi bulduğunu
açıklamıştır. Bu kişilerin 1 milyon 950 bin 182’si erkeklerden, 1 milyon 644
bin 50’si ise kadınlardan oluşmaktadır. Türkiye’ye göç eden
Suriyeli erkeklerin sayısı, kadınlardan 306 bin 32 kişi daha fazladır. Yüksek
öğrenim çağı (19-24 yaş) aralığında yer
alan Suriyeli sayısı 534 bin 248 kişidir. Türkiye devleti, ülkesinde
bulunan yüksek öğrenim çağındaki gençlere eğitim fırsatları sunmak
için önemli adımlar atmıştır. Bu araştırmanın amacı, iç savaş nedeniyle Türkiye’ye
göç eden Suriyeli öğrencilerin yükseköğretime ilişkin sorunlarını
Adıyaman üniversitesi özelinde tespit etmek ve öneriler sunmaktır. Çalışma
nitel araştırma temelinde desenlenen bir durum çalışması olup, araştırmanın evrenini,
Adıyaman Üniversitesinde okuyan öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmada elde
edilen verilerin incelenmesinde betimsel analiz tekniği kullanılmıştır.
Araştırmada; Suriyeli öğrencilerin kendilerini, arkadaşlarına, görevlilere ve
ders hocalarına tam olarak ifade edemedikleri, hocaların derslerde hızlı
konuştukları, sınavlarda kendilerine yeterli düzeyde ek süre verilmediği,
kapalı soruların yeterince açıklanmadığı belirlenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 31 |