Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Comparison of Nomophobical Properties of X, Y and Z-Consumers: An Application on the Adıyaman Province

Yıl 2019, Sayı: 32, 695 - 726, 30.08.2019
https://doi.org/10.14520/adyusbd.591407

Öz

Nomophobia means the fear that an individual has experienced due to the loss of mobile telephone connection. This study aims to measure nomophobia characteristics of 3 different generations (X, Y and Z) consumers and compare them among generations. For this purpose, 420 people who are smart mobile phone users living in Adıyaman were surveyed and 389 valid questionnaires were analyzed in SPSS 22 program. The basic hypothesis of the research; “There is a statistically significant relationship between generations and nomophobia levels”. In this context, the sub-hypotheses were established to determine whether there is a relationship between each sub-dimension of nomophobia and the generations. As a result of the analysis; There was a statistically significant relationship between the generations and “inability to communicate”, “loss of connection” and “inability to access information”. But no significant relationship was found between the generations and the average of nomophobia due to the “convenience”.

Kaynakça

  • Altuntuğ, N. (2012). Kuşaktan Kuşağa Tüketim Olgusu ve Geleceğin Tüketici Profili. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 4(1), 203-212.
  • Bayhan, V. (2017). Gençlik ve Kuşaklar. M. Zencirkıran içinde, Davranış Bilimleri (s. 313-342). Bursa: Dora Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
  • Deloitte. (2018, 1 4). 3 4, 2019 tarihinde Deloitte: https://www2.deloitte.com/tr/tr/pages/about-deloitte/articles/deloitte-global-mobil-kullaici-arastirmasi-2017.html adresinden alındı
  • http://www.acikbilim.com. (tarih yok). 03 04, 2019 tarihinde Açık Bilim: http://www.acikbilim.com/2013/09/dosyalar/nesiller-ayriliyor-x-y-ve-z-nesilleri.html adresinden alındı
  • İzmirlioğlu, K. (2008). Konumlandırmada Kuşak Analizi Yardımıyla Tüketici Algılarının Tespiti: Türk Otomotiv Sektöründe Bir Uygulama. Muğla Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi. Muğla.
  • Newman, D. (2013). Günlük Yaşamın Mimarisini Keşfetmek. (A. Arslan, Çev.) Ankara: Nobel Yayınları.
  • Şişman, M. (2018, 01 15). Y Kuşağı Nedir? Y Kuşağının Özellikleri Nelerdir? 03 04, 2019 tarihinde www.milliyet.com.tr: http://www.milliyet.com.tr/Y-kusagi-nedir--Y-kusaginin-ozellikleri-nelerdir--molatik-99/ adresinden alındı
  • www.sabah.com.tr. (2018, 04 24). 03 04, 2018 tarihinde Z Kuşağı Nedir? Z Kuşağı Özellikleri Nelerdir?: https://www.sabah.com.tr/saglik/2018/04/24/z-kusagi-nedir-z-kusagi-ozellikleri-nelerdir adresinden alındı
  • www.tdk.gov.tr. (tarih yok). 03 04, 2018 tarihinde http://tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5c7cd59ceff998.78960281 adresinden alındı

X,Y ve Z Kuşağı Tüketicilerin Nomofobi Özelliklerinin Karşılaştırması: Adıyaman İli Üzerine Bir Uygulama

Yıl 2019, Sayı: 32, 695 - 726, 30.08.2019
https://doi.org/10.14520/adyusbd.591407

Öz

Nomofobi; bireyin, mobil telefon bağlantısını kaybetmesinden kaynaklı, yaşamış olduğu korku anlamına gelmektedir. Bu çalışma, 3 farklı kuşak (X, Y ve Z) tüketicilerin, nomofobi özelliklerini ölçmeyi ve kuşaklar arası karşılaştırmayı amaçlamaktadır. Bu amaçla Adıyaman’da yaşayan akıllı mobil telefon kullanıcısı 420 kişiye anket yapılmış, geçerli 389 anket SPSS 22 programında analiz edilmiştir. Araştırmanın temel hipotezi; “Kuşaklar ile nomofobi düzeyleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki vardır” şeklinde belirlenmiştir. Bu kapsamda alt hipotezler ise nomofobinin her bir alt boyutu ile kuşaklar arasında ilişki olup olmadığını tespit edecek şekilde oluşturulmuştur. Yapılan analizler neticesinde; kuşaklar ile “iletişim kurmakta olamamak” “bağlantının kaybedilmesi” ve “bilgiye erişememe”, gibi nedenlerle yaşanan nomofobi düzeyleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilirken, “kolaylık vermesi” nedeniyle yaşanan nomofobi ortalamaları arasında anlamlı bir ilişki tespit edilememiştir.

Kaynakça

  • Altuntuğ, N. (2012). Kuşaktan Kuşağa Tüketim Olgusu ve Geleceğin Tüketici Profili. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 4(1), 203-212.
  • Bayhan, V. (2017). Gençlik ve Kuşaklar. M. Zencirkıran içinde, Davranış Bilimleri (s. 313-342). Bursa: Dora Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
  • Deloitte. (2018, 1 4). 3 4, 2019 tarihinde Deloitte: https://www2.deloitte.com/tr/tr/pages/about-deloitte/articles/deloitte-global-mobil-kullaici-arastirmasi-2017.html adresinden alındı
  • http://www.acikbilim.com. (tarih yok). 03 04, 2019 tarihinde Açık Bilim: http://www.acikbilim.com/2013/09/dosyalar/nesiller-ayriliyor-x-y-ve-z-nesilleri.html adresinden alındı
  • İzmirlioğlu, K. (2008). Konumlandırmada Kuşak Analizi Yardımıyla Tüketici Algılarının Tespiti: Türk Otomotiv Sektöründe Bir Uygulama. Muğla Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi. Muğla.
  • Newman, D. (2013). Günlük Yaşamın Mimarisini Keşfetmek. (A. Arslan, Çev.) Ankara: Nobel Yayınları.
  • Şişman, M. (2018, 01 15). Y Kuşağı Nedir? Y Kuşağının Özellikleri Nelerdir? 03 04, 2019 tarihinde www.milliyet.com.tr: http://www.milliyet.com.tr/Y-kusagi-nedir--Y-kusaginin-ozellikleri-nelerdir--molatik-99/ adresinden alındı
  • www.sabah.com.tr. (2018, 04 24). 03 04, 2018 tarihinde Z Kuşağı Nedir? Z Kuşağı Özellikleri Nelerdir?: https://www.sabah.com.tr/saglik/2018/04/24/z-kusagi-nedir-z-kusagi-ozellikleri-nelerdir adresinden alındı
  • www.tdk.gov.tr. (tarih yok). 03 04, 2018 tarihinde http://tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5c7cd59ceff998.78960281 adresinden alındı
Toplam 9 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Arif Yıldız 0000-0002-5149-0447

Yayımlanma Tarihi 30 Ağustos 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 32

Kaynak Göster

APA Yıldız, A. (2019). X,Y ve Z Kuşağı Tüketicilerin Nomofobi Özelliklerinin Karşılaştırması: Adıyaman İli Üzerine Bir Uygulama. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(32), 695-726. https://doi.org/10.14520/adyusbd.591407